تدوین سند ملی زیارت کلید خورد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: سند ملی زیارت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، این سند به رشته تحریر درآمده و پیش‌نویس آن آماده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل با بیان اینکه فرهنگ وقف قبل از اسلام نیز وجود داشته است، اظهار کرد: فرهنگ وقف در رشد علمی جامعه که مقدمه رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی است، نقش مؤثری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عمده رویکرد ما در بحث وقف فرهنگی است، افزود: گیلان جز طیف (الف) در حوزه وقف است و تعداد موقوفات در استان قابل توجه است و از لحاظ تعداد امامزادگان نیز سومین استان کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نیاز امروز جامعه در حوزه بهداشت و درمان است لذا اولویت ما در ترویج فرهنگ وقف بین مردم، معطوف به این مورد است، تصریح کرد: در استان گیلان، دو موقوفه درمانی در لاهیجان و لشتنشا فعالیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی موقوفه در کشور گفت: بسیاری از بیمارستان‌های شهرهای بزرگ موقوفه هستند اما همچنان در بسیاری از مناطق نیاز به احداث مراکز درمانی جدید داریم لذا خیران می‌توانند در این حوزه ورود کنند.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به نحوه اجرای وقف مشارکتی تصریح کرد: در این گونه وقف، پروژه‌ها توسط اداره اوقاف تعریف می‌شوند و افراد می‌توانند به اندازه توان خود در این پروژه‌ها سهیم شوند.

وی با بیان اینکه طرح شمیم خدمت در ۴۵۰ امامزاده کشور اجرا شده است، افزود: رویکرد این طرح در گیلان برای بحث قالیبافی، خیاطی، گلیم، پخت نان، آموزش مهارت و صدور گواهینامه فنی و حرفه‌ای برای کارآموزان بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف محدودیت موضوعی ندارد و هر چیزی که عقلا رجحان دارد می‌تواند وقف شود، ادامه داد: بعد از شهادت شهید فخری‌زاده، یکی از کشاورزان یک زمین شالی به همراه شالی‌کوبی خود را برای تقویت انرژی هسته‌ای وقف کرد؛ لذا موضوعات مختلفی به ویژه در حوزه جوانان مستعدی که امکانات ندارند وجود دارد که می‌تواند مورد توجه واقفان قرار گیرد.

وی یکی از اقدامات اوقاف در حوزه آموزشی را تهیه بسته‌های مهر تحصیلی دانست و گفت: اشتغال، ازدواج، تهیه مسکن و جهیزیه می‌تواند جامعه را به سمت توسعه سوق دهد و وقف در این حوزه‌ها نقش مؤثری دارد.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه سند ملی زیارت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، افزود: این سند به رشته تحریر درآمده و پیش‌نویس آن آماده است و قرار است برای تقویت گردشگری مذهبی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر، بیش از ۶۰ هزار اثر در فضای مجازی توسط اوقاف تولید شده است، افزود: ۳۰۰ نفر از مبلغان سازمان اوقاف در امامزاده‌های کشور فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی دارند و فعالیت‌های ما در پیام‌رسان‌ها علاوه بر جنبه اطلاع‌رسانی، جنبه برنامه فرهنگی و مذهبی نیز دارد.

کد خبر 612428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.