جیمزوب اطلاعات نپتون را آشکار کرد

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: تلسکوپ فضایی جیمزوب در تصاویری که به‌تازگی منتشر کرده است، سیاره نپتون را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر آشکارسازی حلقه‌های این سیاره طوفان‌های آن را نیز شناسایی کرده است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب از سیارات گازی اظهار کرد: سیارات گازی منظومه شمسی ازجمله مشتری و نپتون پیش‌تر توسط فضاپیمای وویجر مورد مطالعه قرار گرفت و امروزه نیز درخصوص این سیارات اطلاعات بسیاری در اختیار داریم.

وی افزود: به‌تازگی تلسکوپ فضایی جیمزوب با استفاده از ابزارهای فروسرخ سیارات گازی منظومه‌شمسی را مورد بررسی قرار داده و تصاویری از آن‌ها ارسال کرده که مشخصات جدید این سیارات را آشکار ساخته است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: سیاره زحل امروزه برای تمام مردم شناخته‌شده و علاقه‌مندان به نجوم با حلقه‌های این سیاره آشنایی دارند، اما نکته قابل توجه این است که تمام سیارات گازی دارای حلقه هستند.

وی تصریح کرد: درواقع حلقه تمام سیارات گازی قابل مشاهده نیست، زیرا به اندازه کافی رقیق نیست و نمی‌تواند نور و انرژی را منعکس کند، اما ازآنجاکه تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌واسطه ابزار فروسرخ می‌تواند کم‌ترین انرژی و دما را شناسایی کند، توانسته حلقه سیارات گازی را نیز آشکار کند.

مرادی در رابطه با تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب از سیاره نپتون گفت: این تلسکوپ فضایی در تصاویری که اخیراً منتشر کرده است، سیاره نپتون را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر آشکارسازی حلقه‌های این سیاره طوفان‌های آن را نیز شناسایی کرده است.

وی افزود: تصویری که در ناحیه فروسرخ از سیاره نپتون منتشر شد، جرمی مشابه زحل به ما نشان داد. پیش‌تر دانشمندان در رابطه با طوفان‌های موجود در سیاره نپتون اطلاعاتی داشتند، اما مکان آن‌ها را نمی‌داستند که تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست این اطلاعات را نیز در اختیار دانشمندان قرار دهد.

این پژوهشگر علوم فضایی اشاره کرد: فاصله نپتون ۳۰ برابر فاصله خورشید تا زمین است و هر ۱۶۴ سال یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد؛ بنابراین معمولاً نمی‌توان قطب شمال این سیاره را بررسی کرد، اما با استفاده از ابزارهای قدرتمند تلسکوپ فضایی جیمزوب دانشمندان توانستند ناحیه‌های شمالی این سیاره را نیز رصد کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: طوفان‌ها معمولاً به دلیل اختلاف دمایی که در ابرها ایجاد می‌شود، رخ می‌دهند که این اختلاف دما و انرژی قابل شناسایی است و به همین دلیل تلسکوپ فضایی جیمزوب توانسته آن‌ها را آشکار کند.

کد خبر 612266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.