تلاش برای بهبود شاخص‌های حمل‌ونقل انسان‌محور در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی با هدف ساماندهی ترافیک و بهبود شاخص‌های حمل‌ونقل انسان‌محور در کلان‌شهر اصفهان اجرا شده است.

حسین حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به افزایش روز افزون وسایل نقلیه، رشد جمعیت در کلان‌شهر اصفهان و روند تغییر توقعات مردم، با رشد تقاضای سفر روبه‌رو شده‌ایم.

وی با بیان اینکه سبک ساخت‌وساز قدیمی معابر، ظرفیت تردد کنونی را نمی‌تواند پاسخگو باشد، ادامه داد: بر همین اساس طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای ساماندهی ترافیک و بهبود شاخص‌های حمل‌ونقل انسان‌محور در شهر اجرا شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل بر بهبود شاخصه‌های زندگی شهری و آرامش شهروندان، تصریح کرد: برای تحقق این هدف، نیازمند تعریف شاخص‌های مناسب و تأثیرگذار هستیم که به کمک اندازه‌گیری و بررسی مستمر آنها، می‌توان به میزان اثرگذاری برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت پی برد.

وی تصریح کرد: در این راستا نصب تجهیزات و علائم ترافیکی و هشداردهنده، طراحی به منظور اصلاح هندسی معابر شهری و رفع نقاط حادثه‌خیز، ارتقای سطح فرهنگ رانندگی و بهبود رفتارهای ترافیکی از طریق آموزش، ارتقا و بهره‌برداری مناسب از شبکه معابر و حمل‌ونقل عمومی از جمله عملکردهای این معاونت بوده است.

سیستم ریلی شهری، یکی از ابعاد حمل‌ونقل انسان‌محور است

حق‌شناس با بیان اینکه یکی از ابعاد حمل‌ونقل انسان‌محور و همگانی جذاب برای شهروندان، سیستم حمل‌ونقل ریلی شهری است، اظهار کرد: طراحی‌های متفاوت ایستگاه‌ها و واگن‌های حمل مسافر، همچنین استفاده از امکانات روز دنیا، سیستم‌های تهویه مناسب و سرعت بالا از مزیت‌هایی است که شهروندان را ترغیب به استفاده از سیستم ریلی شهری می‌کند؛ بر این اساس در سال‌های گذشته خط یک متروی اصفهان راه‌اندازی و با استقبال شهروندان مواجه شد، همچنین عملیات اجرایی خط دو متروی این کلان‌شهر نیز توسط شهرداری آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های ترغیب شهروندان برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نوسازی اتوبوس و تاکسی است، تصریح کرد: نوسازی اتوبوس و تاکسی از مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال گذشته بوده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه از شاخصه‌های استفاده بیشتر شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی به خصوص ناوگان اتوبوسرانی، سرعت بالای جابه‌جایی مسافران است، گفت: هرچه سرعت خدمت‌رسانی این ناوگان به شهروندان افزایش یابد، رغبت شهروندان برای استفاده از این وسیله بیشتر خواهد بود؛ بر این اساس معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اقدام به احداث مسیرهای تندرو (BRT) و جداسازی مسیر حرکت اتوبوس از مسیر پرتردد وسایل شخصی کرده است.

وی ادامه داد: احداث پروژه BRT از سال ۱۳۹۱ آغاز شد، در این راستا خطوط شماره یک و دو آن به طول ۲۱ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه طراحی و اجرا و تعداد ۷۰ دستگاه اتوبوس مخصوص (BRT) به این خط اختصاص داده شد که از همان سال‌های نخست رضایتمندی حداکثری شهروندان را به همراه داشت و اکنون با احتساب خط دو، بیش از ۱۰۰ هزار مسافر از طریق خطوط BRT جابه‌جا می‌شوند.

ایجاد انگیزه‌های اقتصادی، بهترین مشوق برای استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در سال ۹۸ خط شماره سه اتوبوس‌های تندرو حدفاصل ارغوانیه تا پایانه صمدیه به طول ۱۶ کیلومتر در مسیر شرق به غرب و بالعکس احداث شد و با ۲۵ اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت خط شماره چهار BRT (مسیر غربی–شرقی) به طول ۱۸ کیلومتر با ۴۳ ایستگاه از پایانه همدانیان تا سه‌راه درچه در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد که با ۲۳ اتوبوس نسبت به جابه‌جایی مسافران اقدام می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تشویق آن‌ها به استفاده از حمل‌ونقل همگانی است؛ در بعضی موارد کافی است شهروندان فقط یک بار سفر درون‌شهری را با ناوگان حمل‌ونقل عمومی تجربه کنند، بلافاصله شیرینی تجربه جدید، تلخی خاطرات گذشته مبتنی بر کندی حرکت و فشار جمعیت‌ها را از ذهن‌ها دور می‌شود.

حق‌شناس با اشاره به ضرورت استفاده از وسایل و تجهیزات به‌روز حمل‌ونقل برای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی، گفت: سیاست‌های تشویقی نیز می‌تواند در فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی تأثیرگذار باشد، چراکه طبق تجارب موفق جهانی، ایجاد انگیزه‌های اقتصادی بیش از هر چیز در تشویق افراد جامعه به استفاده از حمل‌ونقل عمومی نقش دارد.

کد خبر 612091

برچسب‌ها