نمی‌توان صادرات گاز به عراق را متوقف کرد

یک کارشناس نفت گفت: اگر به تعهدات خود در قراردادهای صادرات گاز عمل نکنیم با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شویم، بنابراین حتی اگر قرار است صرفه‌جویی انجام شود، تأمین گاز باید به‌نحوی باشد که خللی در انجام تعهدات گازی با کشور عراق ایجاد نشود.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص صادرات گاز به عراق، اظهار کرد: قراردادهای گازی بلندمدت است؛ یا باید وارد مسیر صادرات گاز نشویم یا اگر شدیم، به‌طورکامل به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که خط لوله ایجاد می‌شود یعنی قراردادی بلندمدت بوده و ایران نیز باید به تعهدات خود در قبال صادرات عمل کند؛ اگر قرارداد عملی نشود به اندازه قرارداد بسته شده طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند، اگر عمل نشود امکان شکایت و حتی در یافت جریمه نیز وجود دارد.

این کارشناس نفت تاکید کرد: در دولت قبل به دلیل تأخیری که از سوی ایران در بعضی از دوره‌ها پیش آمده بود، ایران ناچار به پرداخت جریمه‌های سنگین شد. بنابراین حتی اگر قرار است صرفه‌جویی انجام شود، تأمین گاز باید به نحوی باشد که خللی در انجام تعهدات گازی با کشور عراق ایجاد نشود.

ایجاد جایگاه استراتژیک برای ایران با ورود به قراردادهای سوآپ

وی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های سواپ گاز و نفت، اظهار کرد: با تحولات اروپا و تحریم روسیه که باعث شده این کشور با تولید مازاد گاز مواجه شود، اگر بتوان از این فرصت استفاده کرد، درآمد قابل توجهی نصیب ایران می‌شود.

وی افزود: درواقع می‌توان از فرصت‌هایی که در کشورهای همسایه به وجود می‌آید استفاده کنیم و سوآپ آن را دریافت کنیم.

این کارشناس نفت ادامه داد: در فروش نفت خام حتی به اندازه توان کشور نیز فعلاً صادرات نداریم، در چنین شرایطی اگر نفت خام دیگری را نیز دریافت کنیم باز هم در فروش آن با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. بنابراین سواپ نفت خام برای کشور صرفه اقتصادی ندارد.

خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا سواپ گاز می‌تواند جایگاه استراتژیک برای ایران ایجاد کند، گفت: زمانی که بین چند کشور نقش ایفا کنیم به نوعی با یکدیگر همکاری کرده که این می‌تواند روابط دوستانه و همکاری‌های تجاری را تقویت کند.

کد خبر 611997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.