در اکران ویژه انیمیشن "پسر دلفینی" چه گذشت؟

فرهنگسرای تخصصی رسانه اصفهان به مناسبت هفته ملی کودک اقدام به اکران و بررسی انیمیشن پسر دلفینی ویژه کودکان کرد که این اکران حاوی نکات آموزشی و قابل تامل برای کودکان و والدین آن‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدای باز کردن بسته‌های چیپس و پفک سالن را پر کرده است، در میان هیاهو و شلوغی کودکان، بیشتر از همه جمله «پس کی شروع میشه؟» شنیده می‌شود، پرسشی که گاه با سکوت و لبخند والدین همراه است.

هر چند بیشتر تمام صندلی‌های سالن را کودکان پر کرده‌اند، اما خبری از شیطنت بچه‌گانه نیست، همه منتظرند که انیمیشن «پسر دلفینی» پخش شود.

سالن تاریک و چراغ‌های ال ای دی سالن به رنگ قرمز روشن می‌شود، ناگهان با به نمایش درآمدن انیمیشن حرکت یک بچه دلفین هیاهو و شلوغی سالن فروکش می‌کند و جای خود را به سکوت می‌دهد.

در طول پخش انیمیشن گاهی صدای هیجان‌انگیز کودکان که می‌گویند «فرار کن، برو شکستش بده، نترس» شنیده می‌شود و گاهی کل فضای سالن پر از صدای خنده کودکان می‌شود و در لحظات آخر انیمیشن اگر دقت کنی فقط صدای نفس‌های هیجان انگیز کودکان به گوش می‌رسد.

پخش انیمیشن که به پایان می‌رسد، مردی لاغر اندام با ست لباس آبی بدون اینکه خود و مرتبه علمیش را به کودکان معرفی کند، با لحنی آرام اما شاد از کودکان دعوت می‌کند که به ردیف‌های جلوی آمده و به سوالات وی پاسخ دهند.

در اکران ویژه انیمیشن "پسر دلفینی" چه گذشت؟

این مرد آبی پوش فردی جز حمید رضا محمودی نژاد، روانشناس حوزه کودک و نوجوان نیست که در تمام مدت یک ساعت سخنرانی نشست یک لحظه تعاملش را با کودکان قطع نمی‌کند و با هنرمندی خاص مفاهیم مهم روانشناسی همچون هیجان عاطفی، هوش هیجانی، هویت و مهارت زندگی را با پرسش‌های زیرکانه در قالب تصاویر فیلم انیمیشن پسر دلفینی به کودکان یاد می‌دهد.

بی شک هنر این روانشناس حوزه کودک در نشست فوق این است که بدون اینکه بخواهد سخنرانی کند و نسبت به اهمیت مسئله‌ای تاکید کند در قالب طرح پرسش، کودکان حاضر را به فکر فرو برده و با مشارکت و پاسخ کودکان به آنان می‌فهماند که مباحثی چون مدیریت هیجانات، یاری رساندن و یاری گرفتن، خانواده و سایر موارد روانشناختی دیگر برای هر فرد به چه میزان مهم است.

در وهله اول با طرح پرسش‌هایی و پاسخ گرفتن از کودکان، به آنان اهمیت سواد رسانه‌ای در مشاهده انیمیشن‌ها و فیلم‌های متناسب با کودکان را فرا می‌دهد.

سپس از کودکان می‌خواهد که والدین همراه خود را در بغل گرفته و یا دست آن را لمس کنند و سپس با مثال زدن از بخشی انیمیشن به کودکان می‌فهماند که والدین چه نقش مهمی در رشد و تربیت آنان ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش نشست با طرح این پرسش از کودکان شروع می‌شود که آیا احساس ترس، خوب یا بد است؟، هر کودکی پاسخی می‌دهد و در کمال ناباوری شاهد هستیم بسیاری از کودکان با ادبیات خاص خود پاسخ می‌دهند که همیشه احساس ترس بد نیست و محمودی نژاد در ادامه به کودکان می‌گوید ترس هم یکی از احساس‌های آدم است و اگر هر زمان این حس به سراغ شما آمد از پدر و مادر خود بپرسید که چگونه می‌توانم این حس را در خود کم کنم و مهم‌تر از همه زمان‌هایی که حس ترس کردید بدانید در حال تجربه هوش هیجانی هستید.

در اکران ویژه انیمیشن "پسر دلفینی" چه گذشت؟

بخش پایانی نشست به یک بازی به ظاهر ساده اختصاص داده می‌شود، از تمام کودکان حاضر در سالن دعوت می‌شود که در جایگاه سخنران آمده و با گرفتن دست هم شکل یک دلفین را ایجاد کند، شاید این بازی به ظاهر ساده و بی‌معنا می‌آید اما صحبت‌های این روانشناس به کودکان لزوم مشارکت و کار گروهی را یادآور می‌شود در پایان نشست کودکان تقاضا دارند که محمودی نژاد به سوال و بازی کردن با آنان ادامه دهد، اما دیگر وقت به اتمام رسیده است.

به گزارش ایمنا، اکران ویژه انیمیشن پسر دلفینی به همراه بررسی و تحلیل این فیلم با سخنرانی حمیدرضا محمودی نژاد امروز_ چهارشنبه بیستم مهرماه_ در پردیس سینمایی سیتی سنتر به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه و مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شد.

کد خبر 611663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.