افزایش چشمگیر نمونه‌گیری موارد مشکوک به هاری/گزارش ۳ مورد ابتلای گربه به هاری

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه میزان نمونه‌گیری موارد مشکوک به هاری در استان افزایش چشمگیری داشته است، گفت: سه مورد هاری در گربه‌های شهری گزارش شده که مربوط به شهرهای خوانسار، اصفهان و لنجان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ادیبان صبح امروز _چهارشنبه بیستم مهرماه_ در نشست خبری سازمان دامپزشکی استان اصفهان، اظهار کرد: درحال ورود به فضایی بحرانی درخصوص بیماری هاری در کشور هستیم و میزان نمونه‌گیری موارد مشکوک به هاری در استان افزایش چشمگیری داشته و موارد بروز بیماری در برخی شهرستان‌ها نظیر فریدن، فریدون‌شهر و بوئین، افزایش یافته است.

وی افزود: سه مورد هاری در گربه‌های شهری گزارش شده که مربوط به شهرهای خوانسار، اصفهان و لنجان بوده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ابتلای گربه به بیماری هاری بسیار خطرناک‌تر است؛ چراکه گربه‌ها زندگی نزدیکی با انسان دارند و کنترل آنها دشوار است و به همین منظور باید برنامه‌ای برای گربه‌ها در نظر گرفته شود تا دچار خسارت نشویم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: هاری در گربه‌های صاحب‌دار با واکسیناسیون کنترل می‌شود اما سایر گربه‌ها قابل کنترل نیستند و باید درخصوص جمعیت آنها فکری کرد. گربه حالتی تهاجمی دارد و دارای پنجه‌های عمیقی است که همیشه آغشته به بزاق هستند و به همین علت، احتمال افزایش ابتلای انسانی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی دام قرار است بیماری پی‌پی‌آر را تا سال ۲۰۳۰ در کل جهان ریشه‌کن کند و بر همین اساس خاورمیانه و ایران برنامه‌ای ملی طراحی کرده است که طبق آن طی سه سال اخیر برای همه گله‌های گوسفند کشور سالانه واکسیناسیون رایگان انجام شده است و اعتقاد بر این است که این خدمات، بروز بیماری را در بیماران اهلی و حیات وحش کاهش خواهد داد.

کد خبر 611601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.