واکسیناسیون بیش از ۱۰ میلیون راس دام در استان اصفهان/ توقف تلفات تب برفکی

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به کمبود نیرو، خودروهای عملیاتی و اعتبار در سازمان دامپزشکی، گفت: ویروس‌های خانواده کرونا، برای دامپزشکی ناآشنا نبود و از سال ۱۹۳۰ با مجموعه خانواده‌های بیماری‌های کرونا آشنا بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی صبح امروز _چهارشنبه بیستم مهرماه_ در نشست خبری سازمان دامپزشکی استان اصفهان، اظهار کرد: چهاردهم مهرماه تحت عنوان روز ملی دامپزشکی در تقویم رسمی کشور ثبت شده و بهانه‌ای برای یادآوری خدمات ارزشمند حوزه دامپزشکی در کشور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارکنان حوزه دامپزشکی به واسطه حضور در پست کاری خود، به بیماری کرونا مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند، افزود: امروزه سازمان بهداشت جهانی، عبارتی تحت عنوان «یک سلامتی» با شعار «یک سلامتی و یک جهان» به کار برده است که عبارتی هوشمندانه محسوب می‌شود.‌

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: بهداشت انسانی در گرو سلامت فضاهای طبیعی است و در کنار آن سلامت جانداران قرار دارد و این سه فاکتور باید کنار یکدیگر قرار گیرند تا مجموعه‌ای تحت عنوان بهداشت و سلامتی جهانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت دامی، حامل‌های بیماری قابل توجه هستند؛ به عنوان مثال عامل بیماری تب کریمه کنگو، یک کنه است که باید با دقت روی آنها کار شود تا سلامت و رفاه حیوانات حاصل شود و در راستای آن به رفاه انسانی برسیم.

۶۰ درصد بیماری‌های عفونی انسان از بیماری‌های قابل انتقال دام به انسان هستند

موحدی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است، گفت: حوزه دامپزشکی، جدای حوزه پزشکی و سلامت انسانی نیست و همه این موارد باید کنار یکدیگر قرار گیرند تا به مقصود برسیم. ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی انسان جزو بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان هستند و در این دسته بیماری‌های صعب‌العلاجی نظیر هاری، تب کریمه کنگو، مرس و سارس قرار دارند.

وی با بیان اینکه پنج بیماری جدید هرسال در انسان ظاهر می‌شود که سه مورد آنها منشأ انسانی دارند و ۷۵ درصد از بیماری‌های جدید انسانی دارای منشأ حیوانی هستند و یکی از این بیماری‌ها، کرونا است، گفت: برای ۸۰ درصد بیماری‌ها با قابلیت استفاده در حملات بیوتروریستی، از عوامل حیوانی استفاده می‌شود؛ چراکه انتشار این بیماری‌ها بسیار راحت است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: اعتقاد سازمان بهداشت جهانی و حوزه بهداشت انسانی این است که انسان در قرن جدید از بیماری‌های عفونی عبور کرده و این بیماری‌ها برای انسان مشکل‌زا نخواهد بود اما با ظهور بیماری کرونا ثابت شد که به نظر می‌رسد باید در این دیدگاه تغییر ایجاد شود. این نتیجه حاصل شد که همچنان پاشنه‌آشیل سلامت انسان‌ها، بیماری‌های عفونی‌هایی است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

رخداد اپیدمی ناشی از ویروس‌های ناشناخته دامی؛ زودتر از هفت سال دیگر

وی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن انسان بسیار با عوامل بیماری‌های حیوانی ناشناخته است و نمی‌تواند سریع با آن مقابله کند و آسیب‌های جدی به انسان از طریق بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان تحمیل می‌شود. ویروس‌های خانواده کرونا، برای دامپزشکی ناآشنا نبود و از سال ۱۹۳۰ با مجموعه خانواده‌های بیماری‌های کرونا آشنا بودیم. این خانواده درحال‌حاضر نیز منجر به بروز بیماری برونشیت تنفسی طیور می‌شود.

موحدی با بیان اینکه نمونه‌ای از این ویروس‌ها منجر به بیماری‌های تنفسی در حیوانات آبزی نظیر وال و فک می‌شود، افزود: خفاش موجود بسیار عجیبی است. ویروس‌هایی که در بدن خفاش وجود دارد با ورود به بدن گربه‌های وحشی، منجر به ایجاد بیماری سارس در انسان شدند که از خانواده کروناویروس‌ها بود. یک نمونه از خانواده کرونا ویروس‌ها نیز از طریق شتر به انسان منتقل شدند و بیماری مرس را ایجاد کردند که در کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه مبتلایان زیادی داشت.

وی با بیان اینکه همچنین کروناویروس‌ها از طریق خفاش به یک نوع مورچه‌خوار زره‌دار منتقل و بیماری سارس یا کووید را ایجاد کردند، ادامه داد: این ویروس‌ها هنگام ورود به جوامع انسانی، سریع‌تر ایجاد بیماری کنند. فاصله ایجاد بیماری‌ها درحال کاهش است و ویروس می‌آموزد که چگونه خود را به سلول‌های انسانی برساند و منجر به مرگ‌ومیر شود. شاید اگر با این روند پیش رویم، اپیدمی ناشی از ویروس‌های ناشناخته دامی، بسیار زودتر از هفت سال دیگر اتفاق می‌افتد.

ویروسی با قدرت فراگیری کرونا و همراه با کشندگی مرس؛ فاجعه‌ای انسانی در جهان

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: در خانواده کروناویروس‌ها، کووید ۱۹ دو درصد مرگ‌ومیر ایجاد کرد اما میزان مبتلایان زیادی داشت، در صورتی که میزان مرگ‌ومیر در بیماری مرس برابر با ۳۵ درصد بود. اگر ویروسی منتشر شود که قدرت فراگیری کرونا را همراه با کشندگی مرس داشته باشد، فاجعه‌ای انسانی در جهان رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: نقش دامپزشکی در قسمت‌های مختلف نظیر کنترل بیماری‌های دامی، اجرای ضوابط قرنطینه در موادی ورودی و خروجی، نظارت بهداشتی بر کارخانجات بسته‌بندی، مبارزه با بیماری‌های مشترک، نظارت بر مراکز عرضه، واکسیناسیون میلیون‌ها رأس دام، مراقبت از سرمایه دامی کشور و کنترل بهداشت مراکز جمع‌آوری شیر، مشهود است.

موحدی با بیان اینکه پس از صنعت نفت و پتروشیمی، بیشترین ارزش ملی مربوط به حوزه دام، طیور و آبزیان است و حفاظت از آن بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است، ادامه داد: استان اصفهان دارای حدود ۵۰۰ هزار رأس دام سنگین گاو و گوساله، ۳.۵ میلیون دام سبک، ۱۸ هزار اسب و تک‌سمی‌ها، پنج هزار نفر شتر، شش هزار واحد اماکن دامی، ۳۳۰ هزار واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش دام در کنار ۱۶۰ هزار واحد روستایی است.

انجام سالانه بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون

وی با بیان اینکه در طول سال بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است که عددی خارق‌العاده محسوب می‌شود و به همین علت توانسته‌ایم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در حیات وحش تا حدی کنترل کنیم، گفت: ۶۶۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت، یک میلیون و ۳۷۰ هزار سر واکسیناسیون علیه بیماری شاربن و بیش از سه و نیم میلیون سر واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی، تزریق شده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر انجام واکسیناسیون برای ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، اضافه کرد: یکی از سرفصل‌های فعالیت سازمان دامپزشکی مقابله، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام است. یکی از این بیماری‌های مشترک، تب مالت نام دارد که در طول سال بیش از ۱۹۰ هزار خون‌گیری از دام انجام می‌شود تا تب مالت یک دام تشخیص داده شود.

وی با بیان اینکه همچنین حدود ۲۰۰ هزار دام تست سل می‌شوند و در صورت مبتلای یک گاو به این بیماری، از گله جداسازی می‌شود، اظهار کرد: بیماری مشمشه از سایر بیماری‌های مشترک دام و انسان است که از طریق تنفس تک سمی‌ها به انسان منتقل می‌شود. در راستای تشخیص آن از دو روش بهره گرفته و فعالیتی بسیار مشکل محسوب می‌شود.

واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار قلاده سگ بلاصاحب علیه هاری

موحدی با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار قلاده سگ بلاصاحب علیه بیماری هاری، ادامه داد: ۳۰ درصد کانون‌های بیماری و صددرصد تلفات تب برفکی کاهش یافته است. در نیمه دوم سال به علت بروز سرما و نبود علوفه، سازمان محیط زیست مجبور به تهیه آبشخورهای مصنوعی هستند که درپی آن تجمع حیوانات افزایش می‌یابد و همین تراکم منجر به افزایش بیماری می‌شود که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای بیشترین تعداد واحد پرورش طیور کشور است، افزود: استان اصفهان دارای بیش از دو هزار واحد پرورش طیور گوشتی و بیش از ۲۲۴ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار است و بیش از ۸۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۰، در استان اصفهان انجام شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: طی سه سال متوالی گذشته، کانونی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است اما این موضوع بدان معنی نیست که ویروس وجود ندارد. ویروس در محیط زیست وجود دارد و تنها منتظر یک اشتباه است. ستاد مقابله با آنفولانزای فوق حاد فعال است و تلاش می‌شود سال جاری نیز به خوبی از این موضوع عبور کنیم.

استان اصفهان؛ رتبه اول تولید ماهیان زینتی کشور

وی اضافه کرد: استان اصفهان با حدود ۶۷ میلیون قطعه در سال به صورت متوسط، رتبه اول تولید ماهیان زینتی کشور را دارد. سلامت زنبورهای عسل و کرم‌های ابریشم بر عهده سازمان دامپزشکی است و در ۴۶۵۰ واحد زنبورستان استان، بیماری‌ها کنترل شدند.

موحدی ادامه داد: برخی از فعالیت‌های سازمان دامپزشکی نظیر نظارت بر کشتارگاه‌ها، مراکز عرضه و قصابی‌ها، ثابت است اما در برخی مواقع نظیر عید نوروز، عید قربان و سایر مناسب‌های مذهبی که میزان مصرف پروتئین حیوانی افزایش می‌یابد، طرح تشدید نظارت‌ها انجام می‌شود؛ بر همین اساس طی مناسب‌های خاص، ۵۹ هزار نفر ساعت بازرسی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان بیشترین تعداد کشتارگاه دام در کشور و بیش از هشت هزار مرکز عرضه را دارد، خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای بیش از ۵۰۰ دامپزشک تحت عنوان مسئول بهداشتی است که نظارت‌های ویژه‌ای در مراکز عرضه، کشتارگاه‌ها و میادین دام انجام می‌دهند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: طی سال ۱۴۰۰ در کشتارگاه‌های دام، بیش از ۱۰۴ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم لاشه و امحای ضبطی داشتیم و در کشتارگاه‌های طیور بیش از ۱۷۰ هزار لاشه طیور ضبط و از عرصه مصرف جدا شده است.

آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی اصفهان، آزمایشگاه سطح دو کشوری است

موحدی ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد گوشت‌هایی که مورد مصرف قرار می‌گیرد از سالن‌های پیش‌سرد بوده است که در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری می‌شود تا جمود نعشی اتفاق بیفتد، لاشه حالت اسیدی پیدا کند و بسیاری از عوامل عفونی آن از بین برود.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خدمات بی‌شماری ارائه می‌کند و آزمایشگاه سطح دو کشوری محسوب می‌شود. این آزمایشگاه، معین استان تهران محسوب می‌شود و خدماتی را نیز به سایر استان‌ها ارائه می‌دهد. براساس قانون تجارت جهانی، هرگونه فرآورده خام دامی که قرار است از مرز جغرافیایی کشور عبور کند باید دارای گواهی بین‌المللی دامپزشکی باشد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: در این حوزه سازمان دامپزشکی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و از مهر سال گذشته تا مهرماه سال جاری محصولاتی نظیر عسل، پودر آب پنیر، پودر گوشت، پر شترمرغ، پنجه مرغ و تخم‌مرغ صادر شده است. همچنین حدود ۲۸۰۶ تن خامه، ۱۱۵ تن ماهی و ۹۴۷ تن تخم‌مرغ صادر شده است.

وی با بیان اینکه ارزش محموله صادراتی ما در شش ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است، تاکید کرد: ارزآورترین محصولات صادر شده شامل شیرخشک، خامه استریل، پودر گوشت، خامه پاستوریزه بوده است. علاقه‌مندیم که خدمات خود را بر بستر خدمات الکترونیک ارائه دهیم؛ چراکه منجر به افزایش سرعت و خدمت‌رسانی، وقت‌گیری کمتر و افزایش سلامت کار می‌شود.

افزایش ۱۹ درصدی خدمات الکترونیک

موحدی با بیان اینکه صدور بیش از ۱۶۵ هزار مجوز حمل بهداشت فرآورده خام دامی به معنی افزایش ۱۹ درصدی خدمات الکترونیک است، ادامه داد: نیازمند اعتبارات هستیم تا در در حوزه زیرساخت خدمات الکترونیک پیشرفت کنیم. بیش از ۹ هزار پروانه نیز در سامانه صدور پروانه نیز صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود نیمی از ۴۴۰ پست سازمانی پست‌های سازمان دامپزشکی خالی است که این موضوع به طور قطع در ارائه خدمات تأثیرگذار است و به همین منظور نیازمند ترمیم این حوزه هستیم. اگر یک فرد روستایی در دور افتاده‌ترین شهرستان، بیمار شود با هر مشقتی خود را به مراکز درمانی می‌رساند و خدمات بهداشتی و درمانی را اخذ می‌کند اما در حوزه فعالیت سازمان دامپزشکی، یک همکار دامپزشک باید به منطقه دور افتاده سفر و ارائه خدمات کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: حضور همکاران دامپزشکی در این مناطق نیازمند خودروهای عملیاتی است. دامپزشکی استان اصفهان از کمبود حداقل ۴۰ خودروی عملیاتی زجر می‌کشد که این موضوع منجر به کاهش خدمت‌رسانی خواهد شد. مکان‌هایی که از خدمات دامپزشکی بهره می‌برند، همگی دارای مسیرهای قابل دسترس نیستند و خودروهای عملیاتی مناسب از نیازهای این سازمان محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان مکفی نیست. نیاز است تا به سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاهی سلامت‌محور نگاه شود و تا زمانی که این نگاه وجود نداشته باشد، وجود این کمبودها ادامه خواهد داشت. طرح تحول سلامت در کشور پیاده شد اما یک ریال از این طرح به حوزه دامپزشکی تخصیص داده نشد. اگر کلمه سلامت، کلمه‌ای عام است، بسیاری از دستگاه‌ها در این حوزه فعالیت دارند و مابقی دستگاه‌ها نیز باید از این طرح و طرح‌هایی نظیر این مورد، بهره‌مند شوند.

تنگنای معیشتی کارکنان سازمان دامپزشکی

موحدی افزود: حقوق همکاران حوزه دامپزشکی بسیار ناچیز است و با مدرک دکترا و با سابقه‌ای حدود ۲۰ سال، حدود شش تا هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرند و معیشت آنها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آستانه تحریک حوزه دامپزشکی پایین است، تصریح کرد: نسبت به موضوعات بسیار سریع واکنش نشان می‌دهیم؛ چراکه نگاه این سازمان، نگاهی پیشگیرانه است. در کل استان اصفهان، سه مورد هاری گربه گزارش شده که در راستای پیشگیری از افزایش آن هشدارهایی داده شده است. شهرداری اقدامات خوبی در راستای کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد که نیازمند تشدید و تسریع این اقدامات هستیم.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر لزوم دخالت نکردن افراد در طبیعت، خاطرنشان کرد: غذا دادن به حیوانات بلاصاحب اشتباه است و دلسوزی‌های افراد جامعه، منجر به افزایش جمعیت گربه‌ها می‌شود. حتی پلاستیک‌های زباله نیز باید در تاریخ و ساعات مشخصی بیرون گذاشته شود تا گربه‌های آن منطقه کمترین دسترسی را به زباله‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه ستون خیمه امنیت غذایی کشور استان اصفهان است، اضافه کرد: در این استان به اندازه ۱۶ استان شیر تولید و جاری شدن رودخانه زاینده‌رود نیاز نفعی برای کل کشور محسوب می‌شود؛ چراکه با جاری شدن این رودخانه، نیاز به برخی محصولات سایر استان‌ها نیز تأمین می‌شود.

کد خبر 611536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.