برخی دانش‌آموزان در اغتشاشات فریب فضاسازی رسانه‌ای دشمن را خوردند

فریب برخی دانش‌آموزان با حیله فضاسازی رسانه‌ای دشمن در اغتشاشات، تعطیلی ۷۳۸مدرسه غیردولتی، سوءاستفاده از هیجانات در مدارس، آموزش ترافیکی به ۱۰میلیون دانش‌آموز در کشور و اعلام ضرایب سوابق تحصیلی برای کنکور را در بسته خبری آموزش‌وپرورش ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: با توجه به ضرورت اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، ۱۷۰۰ نفر از معلمان جوان را آموزش دادیم تا به عنوان رهیار تحول نظام آموزشی، ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» ۲۰ دوره آموزش تربیتی دانش‌بنیان در مدارس اجرا می‌شود که مدیران مدارس موظف به برگزاری این دوره‌ها در طول سال تحصیلی هستند. برخلاف اندیشه غربی‌ها که معلم را پژوهشگر و دانش‌آموزان را دنباله‌روی او می‌دانند، به دنبال پرورش دانش‌آموز پژوهشگر و پرسشگر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بسترهای لازم برای آموزش‌وپرورش فناوری‌محور، گفت: برای اینکه بتوانیم در انجام امور آموزشی و تربیتی از فناوری بهره بگیریم، باید ابتدا ابعاد حکمرانی آموزش و پرورش در نظام آموزشی مدارس را تقویت کنیم تا استفاده از فناوری به بیراهه نرود.

وی ادامه داد: برای رشد تعلیم و تربیت فناورانه، بنا داریم معلمانی را در این حوزه آموزش دهیم و به استان‌های مختلف اعزام کنیم تا بتوانند با شبکه‌سازی نسبت به توسعه آموزش و پرورش فناوری‌محور اقدام کنند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: بخشنامه‌های لازم در این حوزه صادر شده است و به مرور شاهد اجرای بهتر این طرح خواهیم بود.

وی با اشاره به حوادث روزهای اخیر، تصریح کرد: متأسفانه در روزهای اخیر برخی دانش‌آموزان فریب فضاسازی رسانه‌ای دشمن را خوردند، باید توجه داشته باشیم که در این شرایط معلمان نباید ارتباط خود را با دانش‌آموزان قطع کنند بلکه باید نسبت به گفت‌وگو با آن‌ها برای رفع شبهات اقدام کنند. رسانه نباید مرجع تربیتی برای دانش‌آموزان ما باشد و باید نقش خانواده و مدرسه در این حوزه احیا شود.

نوری افزود: دشمن به دنبال این است که ذهن دانش‌آموز ما را از تحصیل منحرف کند، به همین خاطر معلمان نباید در چنین شرایطی به دانش‌آموزان امر و نهی کنند، بلکه بیشتر تلاش کنند که دوست دانش‌آموزان باشند. همچنین باید از ظرفیت اولیای دانش‌آموزان نیز استفاده و با کمک اولیا یک نظام تربیتی مطلوب در مدارس پیاده کنیم.

تعطیلی ۷۳۸ مدرسه غیردولتی

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: هنوز ثبت‌نام‌ها قطعی و در سامانه ثبت نام ثبت نشده است اما تاکنون حدود دو میلیون و ۵۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که احتمالاً پس از نهایی شدن ثبت‌نام‌ها، آمار از این رقم بیشتر شود.

وی ادامه داد: در تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده افزایش و در تعداد مدارس غیردولتی، کاهش داشتیم. حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در سطح کشور داشتیم که از این تعداد در مجموع نسبت به سال گذشته، ۷۳۸ مدرسه تعطیل شدند. کاهش تعداد مدارس به دلیل برخوردهای خودمان بود. به مدارسی که از حیث نیروی انسانی و تجهیزات، امکانات و به ویژه فضای آموزشی استاندارد نبودند اجازه ورود به سال تحصیلی جدید را ندادیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی مدارس، تخلف داشتند که جلویشان را گرفتیم. این مدارس اجازه فعالیت ندارند و برخی تعطیلی موقت دارند، تا در مهلت تعیین شده، خود را بازسازی کنند و به استانداردهای مدنظر برسانند. ما دانش‌آموز شش ساحتی می‌خواهیم و در دو اتاق و یک پذیرایی و آشپزخانه که به مدرسه تبدیل شده است، امکان تربیت دانش‌آموز شش ساحتی وجود ندارد.

برخی دنبال سوءاستفاده از هیجانات در مدارس هستند

مهدی کاظمی، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رسانه نقش کلیدی در راستای جهاد تبیین دارد، در تشریح اقدامات صورت گرفته در پروژه مهر سال جاری، اظهار کرد: به‌رغم آموزش غیرحضوری در ۲۵ ماه گذشته، تمام پژوهش‌های علمی ثابت کرد آموزش حضوری به مراتب بهتر از آموزش غیرحضوری است و آموزش غیرحضوری در بهترین حالت ۵۰ درصد بازدهی دارد.

وی با بیان اینکه باید فرصت علم‌آموزی را برای همه دانش‌آموزان فراهم آوریم، افزود: علم و پژوهش باعث اقتدار کشور می‌شود، در حالی که برخی به دنبال استفاده از هیجانات دانش‌آموزان در مدارس هستند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استکبار از طریق جنگ رسانه‌ای تلاش در بزرگنمایی این اعتراضات دارد، ادامه داد: اگر در چند مدرسه تعداد اندکی دانش‌آموز هیجاناتی دارند نباید آن را به همه دانش‌آموزان تعمیم داد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک افزایش یابد، گفت: تحصیل در رشته ریاضی اولویت ما بود و با تلاش‌های صورت گرفته، هشت هزار دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی افزود شد.

کاظمی با بیان اینکه ۱۸ هنرستان مجاور شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است، افزود: رشته‌های محیط‌بانی را برای اولین بار در کشور ایجاد کردیم و برخی از رشته‌ها با مشارکت شرکت‌ها ایجاد شدند. آموزش طرح عدالت‌محور دانش‌آموزان پایه دوازدهم را در خردادماه در دبیرستان البرز آغاز کردیم و این طرح را توسعه دادیم. این طرح با اولویت مدارس شبانه روزی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مدیریت برای ۲۰۰ نفر از مدیران جدیدالانتصاب راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: موضوع مهارت‌آموزی همواره مد نظر ما بوده است. ۵۰۰ میلیارد تومان به همت سازمان نوسازی مدارس کشور به امر توسعه و تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافته و در تلاشیم تا پایان سال تحصیلی ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این موضوع در نظر بگیریم.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه مهارت‌آموزی می‌تواند حلقه اتصال ایران با کشورهای دیگر باشد، اظهار کرد: دبیرخانه توسعه مهارت‌آموزی و علوم فنی و حرفه‌ای در استان گلستان ایجاد شده است تا بتوانیم مهارت‌های فنی را با کشورهای همسایه توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه جمعیت دانش‌آموزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: ترک تحصیل در دختران به نسبت سال گذشته کمتر از پسران بوده است. جمع دانش‌آموزان سه پایه متوسطه در مجموع ۷۹ هزار نفر افزایش یافته است و در تعداد دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش رکورد زدیم. یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۸ نفر در سه پایه در رشته‌های فنی در حال تحصیل هستند که از این میزان ۳۸۷ هزار نفر در پایه دهم تحصیل می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه جذب بازماندگان از تحصیل را از راه‌های مختلف پیگیری خواهیم داد، گفت: مهم‌ترین بحث در جذب بازماندگان از تحصیل در مدارس شبانه روزی و مدارس روستایی است. ۳۸۶ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند. در این زمینه طرح احسان، از طرح‌هایی است که برای جذب بازماندگان اجرایی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در حوادث اخیر دانش‌آموزی بازداشت شده است، خاطرنشان کرد: ما نسبت به همه دانش‌آموزان مأموریت و وظیفه داریم؛ اگر برای یکی از دانش‌آموزان مشکلی پیش بیاید، موظف به حل مشکل او هستیم. چیزی به عنوان اخراج یا تنبیه دانش‌آموزان در حوادث اخیر نداشتیم و اصلاً برنامه‌ای برای برخورد با این دانش‌آموزان نداریم و همه اقدامات ما در ارتباط با او و خانواده وی، تنها با هدف آگاهی‌بخشی است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دلیل کرونا نظام آموزشی کشور ناگهان وارد فضای مجازی شد، افزود: آن چیزی که مهم است ارتقای سواد مجازی دانش‌آموزان است. ما به دنبال برنامه‌هایی هستیم که سواد مجازی آن را افزایش دهیم. شبکه شاد در دوران کرونا شبکه امامی بود و ما از ظرفیت‌های این شبکه همچنان استفاده خواهیم کرد.

آموزش ترافیکی به ۱۰ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور

سرهنگ سیروس حسن زاده معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا، اظهار کرد: مردم وقتی صبح زود از خانه خارج می‌شوند نخستین پلیسی که با آن مواجه می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند پلیس راهور است و این نشان از مردمی بودن پلیس است.

وی با بیان اینکه هر فردی که در روز چند بار در سطح شهر حضور داشته باشد روزانه چند نوبت با پلیس راهور ارتباط برقرار می‌کند، افزود: ارتباط شهروندان با پلیس راهور ناگسستنی و بسیار نزدیک است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به این موضوع که پلیس راهور از بدو تشکیل کار فرهنگی را نسبت به کار سلبی بیشتر مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: پلیس راهور در سال‌های گذشته نشان داده، هرچه در حوزه فرهنگ‌سازی موفق عمل کرده در بخش کاهش تصادفات و جان باختگان نیز تأثیر گذار بوده است. موفقیت پلیس راهور صرفاً ناشی از عملکرد این نهاد نیست بلکه نشان از همکاری و همراهی مردم با برنامه‌های پلیس راهور است.

وی از تحت آموزش قرار گرفتن حدود ۱۰ میلیون دانش‌آموز خبر داد و گفت: این تعداد دانش‌آموز تحت آموزش‌های ترافیکی و فرهنگی پلیس راهور قرار گرفته‌اند. بر اساس تحقیقی که صورت گرفته است در حوزه کاهش تصادفات و تخلفات، همیاران پلیس بالای ۲۰ درصد تأثیرگذار بوده‌اند.

ضرایب سوابق تحصیلی برای کنکور

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای، مهم‌ترین تغییرات سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع دانش‌آموزان و والدین گرامی می‌رساند، براساس مصوبات جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و جلسات ۳۱ و ۳۲ شورای سنجش و پذیرش، مهم‌ترین تغییرات سازوکار ورود به آموزش عالی در رشته محل‌های پر متقاضی به شرح زیر است:

۱- پذیرش متقاضیان یک‌مرتبه در سال، بر اساس ترکیب نمرات سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام خواهد شد؛ در این فرایند، سهم سابقه تحصیلی که تاکنون به‌صورت تأثیر مثبت بود، قطعی است.

۲- سابقه تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به‌صورت استاندارد و هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند. سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۳-۱۴۰۲) ۴۰ درصد قطعی است.

۳- آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار خواهد شد و نتایج آن برای دو سال معتبر است (جزئیات برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود).

۴- دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و سنجش آن‌ها صرفاً از طریق امتحانات نهایی خواهد بود. لازم به ذکر است نه‌تنها سهم این دروس در نمره کل کاهش نیافته، بلکه در برخی از گروه‌های آزمایشی افزایش داشته است.

۵- پذیرش در رشته محل‌هایی که پرمتقاضی نیستند، همچون گذشته بر اساس شیوه صرفاً سوابق تحصیلی خواهد بود.

کد خبر 611496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.