جمعه‌بازارهای اصفهان هوشمند می‌شود/ بهره‌برداری از فروشگاه کوثر ۲ تا ابتدای سال آینده

«در صدد هوشمندسازی جمعه‌بازارهای اصفهان هستیم تا شهروندان بتوانند خدمات مطلوب‌تری را از این بازارها دریافت کنند، لذا مقدمات این اقدام انجام شده است و در این راستا از شرکت‌های متخصص فعال در حوزه فناوری دعوت به همکاری کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال جاری اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به رشد شتابان و بی‌رویه شهرنشینی و تحولات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرها، سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری تشکیل شده است تا با نظارت و مدیریت جامع و مبتنی بر استراتژی از ایجاد نابسامانی‌ها در این حوزه جلوگیری کند، زیرا چنان‌چه روند تأمین و توزیع منابع مناسب نباشد، می‌تواند سایر زیرساخت‌های شهری را تحت تأثیر قرار دهد.

در این میان جانمایی مشاغل در شهرها حائز اهمیت دارد، زیرا اگر مشاغل متناسب با بافت شهر و خیابان نباشد، بر مشکلات شهری می‌افزاید که متولی این فرایند در شهر سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری است.

مأموریت مهم سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان، ایجاد زمینه‌های لازم جهت تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان و هدایت چرخه تولید تا توزیع آنها و همچنین ساماندهی مشاغل شهری با رعایت مفاد طرح‌های جامع، تفصیلی و مقررات مربوطه است.

دستیابی به شهری برخوردار از محیط‌های کسب‌وکار مطلوب مشاغل شهری، با رعایت شاخص‌های توسعه پایدار و منطبق بر هویت اسلامی و ایرانی از چشم‌اندازهای سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان است، از این‌رو این سازمان با تعریف و اجرای پروژه‌های متعدد سعی کرده است شرایط مطلوبی را برای شهر و شهروندان رقم بزند.

در راستای آگاهی‌بخشی به شهروندان و اطلاع هرچه بیشتر از اقدامات و برنامه‌های این سازمان در دو بخش عمرانی و ساماندهی طی شش ماهه نخست سال جاری، گفت‌وگویی را با امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

به اقدامات در دست اجرای این سازمان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اشاره کنید.

در حال حاضر فاز دوم مجتمع صنفی خواروبار شامل ۳۶ واحد با جدیت در حال احداث است و به مراحل پایانی نزدیک می‌شود؛ این اقدام برای ساماندهی کسبه صنف خواروبار، مواد غذایی و بنکداران خیابان‌های جهاد و ولی‌عصر (عج) گامی بسیار ارزشمند است.

در گذشته تعدادی از غرفه‌های میوه میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار برای تالار ماهی در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر مجموعه جدیدی با امکانات خوب و متناسب با فعالیت عمده‌فروشان ماهی در حال احداث است و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

پروژه دیگری که در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان در حال اجرا است، اضافه شدن سوله‌هایی جهت احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی است که پیمانکار مرحله نازک‌کاری پروژه انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

در فصول مختلف روزانه بین هفت تا ۱۲ هزار تن میوه وارد میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان می‌شود که با توجه به قیمت و کیفیت مناسب، از سایر شهرها نیز برای خرید به این میدان مراجعه می‌کنند، از این‌رو در این میدان تالار ۲۴ در حال احداث است تا ۲۸ غرفه به غرفه‌های میوه این میدان اضافه شود و بتوانیم بین متقاضیان خرید غرفه تعادلی را در تقاضا و عرضه ایجاد کنیم و با رقابتی شدن فضا، زمینه‌ای فراهم شود تا عمده‌فروشان میوه بیشتری وارد میدان شوند و شهروندان از مزایای آن بهره‌مند شوند. این اقدام تمرکز ترافیکی در بعضی نقاط میدان را کاهش می‌دهد و حجم ترافیک را توزیع می‌کند.

با احتساب ۲۸ غرفه جدیدی که به واسطه احداث تالار ۲۴ به غرفه‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان اضافه می‌شود، غرفه‌های این میدان به ۵۵۵ عدد خواهد رسید که این پروژه تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

برنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان برای توسعه کمی و کیفی فروشگاه‌های کوثر چیست؟

تعدادی از فروشگاه‌های کوثر به دلیل وجود بعضی مشکلات از چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان خارج شده بود، به عنوان مثال فروشگاه کوثر شماره ۱۱ پشت پارک قلمستان یک پروژه نیمه‌تمام بود که مشکلات اجرایی خاص خود را داشت که با تدابیر سازمان و اهتمام جدی برای رفع مشکلات آن، پروژه به مرحله اجرا رسید و پیمانکاران در حوزه‌های مختلف تأسیسات و سازه‌ها انتخاب و مشغول فعالیت شدند.

فروشگاه کوثر شماره دو واقع در سپاهان‌شهر سال ۸۹ در مساحتی بالغ بر هزار مترمربع احداث شد، اما ظرفیت آن نسبت به جمعیت مخاطب و نیاز روزافزون شهروندان به تنوع محصولات و خرید بیشتر این بازار متناسب نبود، لذا زمینی در مجاورت این فروشگاه با همکاری شهرداری منطقه پنج تملک شد که عملیات ایجاد بازار جدید در حال تکمیل است و تا ابتدای سال آینده افتتاح خواهد شد.

یکی از مطالبات شهروندان احداث فروشگاه کوثر شماره ۱۶ در مجموعه مسکونی شهید کشوری بود، بر این اساس عملیات اجرایی احداث فروشگاه کوثر شهید کشوری در سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اما بنا به دلایلی ساخت این فروشگاه در همان سال متوقف شد؛ از دو ماه قبل پیمانکار پروژه احداث این فروشگاه انتخاب و مشغول فعالیت شد.

در تلاش هستیم این پروژه را هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسانیم، زیرا ساکنان مجموعه مسکونی کشوری به دلیل نوع شکل‌گیری و کمبود دسترسی به نیازهای روزمره، مشکلاتی برای تأمین مایحتاج خود دارند.

چه طرح‌های ویژه‌ای در فروشگاه‌های کوثر اجرا شده است؟

تلاش کردیم وحدت رویه‌ای بین ۱۳ بهره‌بردار فروشگاه‌های کوثر اصفهان ایجاد کنیم تا شهروندان به خوبی از مزایای فعالیت آنها بهره‌مند شوند؛ تاکنون در فروشگاه‌های کوثر جشنواره‌هایی همچون «عدد شود سبد خیر» و «عید تا عید ۱» برگزار شده است، همچنین مقدمات هوشمندسازی این فروشگاه‌ها انجام شده است تا به سمت اجرایی شدن این اقدامات پیش برویم.

در حال حاضر نرم‌افزاری تهیه شده است تا با استفاده از آن بازرسان فروشگاه‌های کوثر به صورت آنلاین قیمت اجناس در تمام کوثرها را با هم چک کنند؛ با این نرم‌افزار، قیمت حدود هزار قلم کالا یکسان‌سازی شده است، همچنین در اقدامی دیگر خرید تجمیعی با هدف عرضه کالاها با قیمت کمتر به شهروندان را با همکاری بهره‌برداران فروشگاه‌های کوثر پیش بردیم که اتفاق خوبی بود.

جمعه بازارهای اصفهان هوشمند می‌شود/ بهره‌برداری از فروشگاه کوثر ۲ تا ابتدای سال آینده

به مناسبت ایام بازگشایی مدارس پس از دو سال به دلیل بیماری کرونا، جشنواره «ماه مدرسه» از یکم شهریورماه تا پانزدهم مهرماه در فروشگاه‌های کوثر اصفهان برگزار شد که در این جشنواره انواع لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار شامل کاغذ A۴ و کلاسور، انواع دفتر، چسب، مداد و خودکار و سایر ملزومات دانش‌آموزان با ۱۵ تا ۳۵ درصد تخفیف به شهروندان ارائه شد؛ در جشنواره ماه مدرسه تمام کالاهای عرضه شده از محصولات ایرانی و تولید داخل بود که با هدف ایجاد تعامل مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برگزار شد تا قدرت خرید شهروندان نیز افزایش پیدا کند.

احداث بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان به کجا رسید؟

در مقطعی از زمان دو سوله برای بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان احداث شد، اما طرح‌های مربوط به سایر بخش‌های این بازار هنوز آماده نشده است، لذا در حال حاضر کارشناسان، در حال طراحی نقشه‌های عمرانی، سازه‌ها و محاسبات آن هستند که به‌زودی عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد؛ البته محورها و محوطه‌سازی این بازار آغاز شده است تا بتوانیم زمان را مدیریت بهینه کنیم.

در مجموع می‌توان گفت با این حجم فعالیت عمرانی، منابع مالی و درآمدی در معاونت اداری و مالی میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان پیگیری می‌شود، به‌طوری‌که تاکنون پروژه‌ها به واسطه کمبود منابع مالی متوقف نشده است.

در زمینه ساماندهی مشاغل شهری، چه اقداماتی انجام شده یا در دستور کار است؟

علاوه بر جمعه‌بازار بعثت واقع در خیابان بعثت، بعد از سه‌راه گلستان، دوشنبه‌بازار میوه و صیفی‌جات بعثت نیز از نوزدهم اردیبهشت‌ماه امسال فعالیت خود را در این مکان آغاز کرد.

در دوشنبه‌بازار میوه و صیفی‌جات بعثت، روز بازارهای متفرقه‌ای که در نقاط مختلف شهر پراکنده بودند، روزهای دوشنبه در این محل حضور می‌یابند، البته ناظر سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در این بازار مستقر است و نظارت بر قیمت‎ و کیفیت محصولات را انجام می‌دهد.

همچنین جمعه‌بازار خودرو در مجموعه امیرکبیر (شاهپور جدید) در خدمت شهروندان است؛ در صدد هوشمندسازی جمعه‌بازارهای اصفهان هستیم تا شهروندان بتوانند خدمات مطلوب‌تری را از این بازارها دریافت کنند، لذا مقدمات این اقدام انجام شده است و در این راستا از شرکت‌های متخصص فعال در حوزه فناوری دعوت به همکاری کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال جاری اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

در بخش ساماندهی مشاغل که انتظار شهروندان این است اقدامات لازم با جدیت بیشتری انجام شود و البته توقع بحقی است، شهرداری در چارچوب قوانین و وظایف محول شده باید ساماندهی مشاغل را پیش ببرد.

در بخش ساماندهی مشاغل، یک پلاک زمین در انتهای بلوار بعثت تملک شده است که در حال تغییر کاربری آن هستیم و اقدامات را از دستگاه‌های مربوطه از جمله محیط زیست، جهاد کشاورزی و محیط زیست پیگیری می‌کنیم تا سنگ‌فروشان بلوار بعثت را در این محل متمرکز کنیم و کلینیک سنگ و لوازم منزل را در آن ایجاد کنیم و اگر مجوزهای لازم ارائه شود، اتفاقات خوشایندی در حوزه ساماندهی این مشاغل رقم می‌خورد.

زمین دیگری در مجاورت پایانه شرق اصفهان در منطقه جلادران در صدد تملک است تا برای تغییر کاربری و دریافت مجوز از ارگان‌های مربوطه اقدامات لازم انجام شود تا نساجی و رنگرزی‌هایی که در محله کردآباد هستند را به این مجموعه منتقل کنیم؛ تعهدات مالی این پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است تا به محض دریافت مجوزهای لازم، عملیات اجرایی احداث آن آغاز شود.

موضوع ساماندهی پرنده‌فروشان و فروشندگان موتورسیکلت اصفهان به کجا رسید؟

پروژه مجتمع صنفی پرندگان بومی (ذبحی) اصفهان و موتورسیکلت‌ها دو پروژه‌ای است که مشکلات حقوقی دارد، لذا در صدد رفع این مشکلات هستیم تا ادامه فعالیت انجام شود.

کد خبر 611229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.