آینده کیهان از دیدگاه رصدی چگونه است؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: از دیدگاه رصدی هنگامی که به کیهان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم ابرخوشه‌های کهکشانی در حال دورشدن از یکدیگر هستند، اما خوشه‌های کهکشانی در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر بوده و کهکشان‌ها نیز در نهایت با یکدیگر ادغام می‌شوند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آینده کیهان، اظهار کرد: از نظر تئوری، علمی و دانشگاهی برخی معتقدند که در نهایت جهان باز شده و برخی می‌گویند بسته می‌شود، اما آینده کیهان از دیدگاه رصدی نیز قابل بررسی است.

وی افزود: از دیدگاه رصدی هنگامی که به کیهان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم، ابرخوشه‌های کهکشانی در حال دور شدن از یکدیگر هستند، اما خوشه‌های کهکشانی در حال نزدیک شدن به یکدیگر بوده و کهکشان‌ها نیز در نهایت با یکدیگر ادغام می‌شوند.

این منجم و ستاره‌شناس تصریح کرد: درواقع کهکشان راه‌شیری سرانجام به سیاه‌چاله مرکزی خود می‌رود و در نهایت ۱۷ کهکشان موجود در خوشه کهکشانی محلی نیز با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ از طرفی خوشه کهکشانی محلی نیز با دیگر خوشه‌های کهکشانی اطراف خود ادغام می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: پس از این مرحله به ابرخوشه‌های کهکشانی می‌رسیم که اگر بخواهیم حرکت آن‌ها را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم، ابرخوشه‌های کهکشانی در حال دور شدن از یکدیگر هستند که میزان دور شدن آن‌ها از یکدیگر نیز شتاب‌دار بوده و قابل محاسبه است.

منتظری اشاره کرد: درواقع کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی با شتاب در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و ابرخوشه‌های کهکشانی نیز با شتاب از یکدیگر فاصله می‌گیرند؛ بنابراین در این شرایط مرزی، بین خوشه و ابرخوشه کهکشانی ایجاد می‌شود.

وی در رابطه با مرز ایجاد شده بین خوشه و ابرخوشه‌های کهکشانی گفت: این مرز که تحت عنوان ابرخوشه‌های کهکشانی شناخته می‌شود، مانند ریسمانی در تمام کیهان پخش خواهد شد و سرانجام کل کیهان شامل ریسمان‌هایی می‌شود که با شتاب در حال دور شدن از یکدیگر هستند.

این منجم و ستاره‌شناس تاکید کرد: با این حال هنوز مشخص نشده است که دور شدن ابرخوشه‌های کهکشانی منجر به تبخیر کیهان می‌شود یا مدلی دیگری از عالم وجود دارد که در این صورت نتیجه متفاوت خواهد بود.

وی اشاره کرد: ممکن است عالم مانند کره‌ای باشد که ابرخوشه‌های کهکشانی در آن از سمتی دور شده و از سمت دیگر به یکدیگر نزدیک شوند؛ بنابراین اگر مدل دیگری از عالم وجود داشته‌باشد نتیجه‌گیری‌های بسیاری از آینده کیهان ایجاد می‌شود.

کد خبر 611094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.