رصد کهکشان آندرومدا چگونه ممکن است؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: کهکشان «آندرومدا» در تمام طول سال قابل رؤیت است و علاقه‌مندان می‌توانند در فصل تابستان به‌خصوص مردادماه در اواسط شب این کهکشان را مشاهده کنند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه رصد کهکشان آندرومدا، اظهار کرد: این کهکشان که تحت عنوان مسیه M31 مشاهده می‌شود، معمولاً در مرکز آسمان قرار دارد.

وی افزود: کهکشان آندرومدا با چشم غیرمسلح به راحتی قابل مشاهده است، اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که با دوربین‌های دوچشمی یا انواع ابزارهای رصدی مشاهده شود، زیرا بسیار شگفت‌انگیز است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: کهکشان آندرومدا در تمام طول سال قابل رؤیت است و علاقه‌مندان می‌توانند در فصل تابستان و به‌خصوص مردادماه در اواسط شب این کهکشان را مشاهده کنند.

وی گفت: این کهکشان در فصل زمستان نیز هنگام غروب خورشید قابل مشاهده است؛ برای پیدا کردن «آندرومدا» روش‌های ساده و مختلفی وجود دارد.

منتظری اشاره کرد: یکی از راه‌هایی که برای یافتن این کهکشان وجود دارد، این است که صورت فلکی W شکل ذات الکرسی را پیدا کرده، سپس ستاره این صورت فلکی را که به سمت ستاره قطبی است، شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: امتداد این ستاره که در ضلع پایینی صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد به کهکشان آندرومدا می‌رسد.

این منجم و ستاره‌شناس افزود: یکی دیگر از راه‌هایی که برای شناسایی آندرومدا وجود دارد، این است که مربع بسیار بزرگ آندرومدا که زیر صورت فلکی ذات الکرسی وجود دارد را شناسایی و ستاره پر نور آن را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: درواقع اگر به پررنگ‌ترین ستاره موجود در این مربع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دو شاخه از آن جدا شده است، شاخه اول که به سمت صورت فلکی ذات‌الکرسی است را در نظر گرفته و ستاره دوم از آن را پیدا می‌کنیم.

منتظری ادامه داد: از شاخه دوم نیز دو ستاره در نظر گرفته و به ستاره نخست در شاخه اول متصل می‌کنیم، حال اگر فاصله دو ستاره را به سمت صورت فلکی ذات‌الکرسی امتداد دهیم به کهکشان آندرومدا دست خواهیم یافت.

کد خبر 620228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.