اهمیت نافلزها در تولید پیش‌ماده داروها

یک دکترای شیمی آلی گفت: سه عامل از دسته عناصر نافلز یعنی اکسیژن، نیتروژن و گوگرد با قرارگرفتن در حلقه‌های شیمیایی، ناجور حلقه‌هایی را به‌وجود می‌آورند که این ناجور حلقه‌ها، می‌توانند پیش‌ماده ۵۹ درصد از داروهای بسیار مهم جهان را تشکیل دهند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت و کاربرد عناصر دسته نافلزها در جدل تناوبی مندلیف، اظهار کرد: سه عامل در تولید پیش ماده‌های دارویی حائز اهمیت است که این سه عامل جزو عناصر دسته نافلزها است.

وی افزود: سه عنصر اکسیژن، نیتروژن و گوگرد در تولید پیش ماده‌های دارویی حائز اهمیت است که اگر این سه عامل بتوانند در حلقه‌های شیمایی قرار بگیرند، تحت عنوان «ناجور حلقه‌ها» شناخته می‌شوند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: ناجور حلقه‌هایی که از این طریق به‌وجود می‌آیند، طبق گزارش سازمان جهانی غذا و دارو بیش از ۵۹ درصد داروهای جهان را که برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود، تشکیل می‌دهد.

یوسفی در همین رابطه افزود: اکنون با توجه به اینکه ۵۹ درصد داروهای جهان از این طریق تأمین می‌شود، اگر نافلزها وجود نداشت، داروهای بسیاری از بین ساخته نمی‌شد و بسیاری از بیماری‌ها بدون درمان باقی می‌ماند.

وی در رابطه با دیگر کاربردهای نافلزها گفت: هنگامی که بیماران به فرآیندهای درمانی می‌رسند نیز با عناصر دسته نافلزها برخورد می‌کنند. یکی از محصولات عناصر دسته نافلزها الکل است که در تشکیل آن اکسیژن و نیتروژن حتماً باید وجود داشته‌باشد.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: به طور کلی نمی‌توان دسته عناصر نافلز را فراموش و آن فلزات را از جدا کرد، زیرا عناصر دسته فلزات و نافلزات در کنار یکدیگر کاربرد دارند و همین مسئله اهمیت نافلزها را مشخص می‌کند.

کد خبر 610854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.