«شیمی‌آلی» به بررسی چه موادی می‌پردازد؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: اگر بخواهیم پیرامون شکل‌گیری دانش شیمی آلی صحبت کنیم، باید به اصطلاح ارگانیک اشاره کرد؛ درواقع شیمی آلی به مواد اشاره می‌کند که از دل طبیعت یافت می‌شود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه «شیمی آلی» در ایران و کاربرد این دانش، اظهار کرد: به طور کلی شیمی آلی از نظر اشتغال جایگاه مناسبی دارد و معمولاً تمام فارغ‌التحصیلان این رشته در حیطه‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند.

وی افزود: درواقع فارغ‌التحصیلان شیمی آلی عمدتاً در شرکت‌های مختلف استخدام می‌شوند و می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند پلاستیک و پلی‌اتیلن شروع به فعالیت کنند.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با شکل‌گیری و پدید آمدن علم شیمی آلی گفت: اگر بخواهیم پیرامون شکل‌گیری دانش شیمی آلی صحبت کنیم باید به اصطلاح ارگانیک اشاره کرد؛ درواقع شیمی آلی به مواد اشاره می‌کند که از دل طبیعت یافت می‌شود.

وی اشاره کرد: این دانش معمولاً موادی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در حیات روی زمین، طبیعت، گیاهان و میوه‌ها وجود دارد. در ترکیبات طبیعی ساختارهایی وجود دارد که شامل عناصر مختلفی از جمله کربن، نیتروژن و اکسیژن است.

یوسفی ادامه داد: با استخراج این ساختارها می‌توان به ماده موثره‌هایی دست یافت که دارای ویژگی‌های خاصی است به طور مثال فلفل دارای ماده موثره‌هایی تحت عنوان کپسایسین است و در زردچوبه نیز ماده موثره‌هایی وجود دارد که از خاصیت‌های ضدسرطانی برخوردار است.

وی در همین رابطه افزود: به طور کلی در داخل هر ماده طبیعی ساختارهای شیمیایی بسیاری به‌صورت خدادادی وجود دارد که تمام این ساختارها در علم شیمی آلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از جمله آن‌ها می‌توان به ماده موثره منتوز نعناع اشاره کرد.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: یکی از کاربردهای ماده موثره‌های داخل مواد طبیعی عصاره‌گیری از آن‌ها و تبدیل به اسانس است. عملاً یکی از شاخه‌های محبوب و پردرآمد رشته شیمی آلی نیز عصاره‌گیری و عطرسازی از همین ساختارهای گیاهی است.

وی اشاره کرد: شیمی آلی در بخش‌های مختلفی از جمله داروسازی و پالایشگاه نیز کاربرد دارد و در حال حاضر متخصصان این رشته می‌توانند در قسمت‌های مختلف پالایشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

کد خبر 617743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.