ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان چهار مسافر جدید است

خدمه مأموریت Crew-5 در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی از جمله بررسی چاپ اعضای بدن انسان در فضا و درک بهتر بیماری‌های قلبی را انجام خواهند داد. آن‌ها توسط هفت خدمه حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رونمایی تسلا از ربات هوش‌مصنوعی، رباتی که عادت‌های انسان را درک می‌کند، مشاهده گوشی جدید سونی با تراشه Dimensity 8000 در گیک‌بنچ، تصاویر جعبه‌گشایی ساعت هوشمند پیکسل واچ گوگل و ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان چهار مسافر جدید جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

رونمایی تسلا از ربات هوش‌مصنوعی

بیش از یک سال از زمانی که ایلان ماسک فردی را با لباس اسپندکس روی صحنه پیاده کرد و مانند یک ربات نمونه اولیه با آن‌ها رژه رفت، می‌گذرد. مدیر عامل شرکت تسلا و بورینگ در حساب توئیتری خود به وضوح از کاربران خواست که رویداد «هوش مصنوعی تسلا» را بیشتر به عنوان یک رویداد صنعتی در نظر بگیرند. تصاویر این رویداد روی دست‌های ربات تسلا متمرکز شده‌اند، این ربات با حساب توئیتر تسلا گیفی با نام رمز Optimus ارسال می‌کند که انگشتان آن را به شکل قلب در می‌آورد.

ربات هوشمند جدید شرکت آمازون

جف بزوس، مؤسس و مدیرعامل آمازون از مدت‌ها قبل به‌دنبال ساخت ربات‌های خانگی است. کن کرالی، معاون آمازون که در ساخت کتاب‌خوان کیندل نقش داشته است می‌گوید: بنیان‌گذار این شرکت از سال ۲۰۱۷ به حوزه ربات‌های عملی-تخیلی بسیار علاقه نشان داده و بارها از مهندسان و مدیران در مورد امکان‌پذیری چنین پروژه‌ای سوال کرده است.

بدین‌ترتیب در سال ۲۰۱۷، تیم پروژه‌های ویژه آمازون به‌دلیل بلوغ هوش مصنوعی و رباتیک، کاهش هزینه حسگرها و تراشه‌های کامپیوتری و خطر ارائه طرح‌های مشابه از جانب رقیب‌ها، به‌این نتیجه رسیدند که زمان مناسب برای شروع ساخت یک ربات خانگی فرا رسیده است. کرالی که رهبری این تیم را به‌عهده داشت می‌گوید: «ما ابتدا ایده‌ای در مورد کارکردهای ربات نداشتیم، اما می‌دانستیم مدتی طول می‌کشد تا به نقطه دلخواه خود برسیم و بنابراین کار را آغاز کردیم.»

نتیجه کار آمازون به تولید ربات Astro ختم شد؛ محصولی دوست‌داشتنی که از دو چرخ با ابعادی در حد توپ بولینگ و همچنین یک صفحه لمسی بهره می‌برد. این دستگاه از صفحه‌نمایش برای نشان دادن حالات صورت خود و موارد دیگر بهره می‌برد. این ربات می‌تواند به‌طور خودکار و با استفاده از چند حسگر مخصوص، از محیط خانه نقشه‌برداری کرده و سپس با کنجکاوی در اطراف پرسه بزند.

مشاهده گوشی جدید سونی با تراشه Dimensity 8000 در گیک‌بنچ

در حالی که به نظر می‌رسد شرکت سونی همه گوشی‌های هوشمند خود را برای سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است؛ مشخصات گوشی ناشناخته‌ای از این برند با تراشه Dimensity 8000 مدیاتک در گیک‌بنچ دیده شده است. براساس این بنچ‌مارک، محصول ذکر شده با شماره مدل XQ-DS99 از سیستم-روی-چیپ (SoC) دایمنسیتی ۸۰۰۰ مدیاتک بهره خواهد برد.

گوشی ناشناخته سونی به ۱۲ گیگابایت حافظه رم مجهز خواهد شد؛ البته انتظار می‌رود این دستگاه در گزینه‌های دیگر نیز با رم متفاوت عرضه شود. همچنین، اطلاعات این بنچ‌مارک نشان می‌دهد این محصول به صورت پیش‌فرض سیستم‌عامل اندروید ۱۲ را اجرا خواهد کرد. در حال حاضر اطلاعات دیگری از گوشی ناشناخته سونی در دسترس نیست، اما احتمال دارد در روزهای آینده جزئیات بیشتری درباره آن در دسترس قرار گیرد.

با توجه به نوع تراشه XQ-DS99، این دستگاه می‌تواند عملکردی بین اکسپریا پنج مارک چهار و اکسپریا ۱۰ مارک چهار ارائه دهد و به عبارت دیگر، گوشی هوشمند میان‌رده باشد. از آنجایی که سونی غیر از اکسپریا Ace از نام‌ها عددی برای گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند، شاید این روند درباره XQ-DS99 نیز تکرار شود.

تصاویر جعبه‌گشایی ساعت هوشمند پیکسل واچ گوگل

از ابتدای سال جاری و پس از رویداد I/O 2022 گوگل، بارها شاهد انتشار رندرها و تصاویر پیکسل واچ بوده‌ایم. علاوه بر این تصاویری از بسته‌بندی این محصول در فروشگاه‌های خرده‌فروشی در دسترس قرار گرفته است. اخیراً نیز تصاویری از جعبه‌گشایی اولیه این ساعت منتشر شده است که دید بهتری از طراحی آن به ما ارائه می‌دهد.

با توجه به تصاویر ارائه شده، ساعت هوشمند پیکسل واچ گوگل از آنچه انتظار می‌رفت باریک‌تر به نظر می‌رسد. همچنین این محصول دور یک تکه مقوای استوانه‌ای پیچیده شده است و به نظر می‌رسد که روی شارژر مغناطیسی قرار گرفته است. داخل استوانه مقوایی نیز سیمی وجود دارد که ظاهراً به شارژ متصل است. دفترچه‌های راهنمای آموزش کار با ساعت نیز در جعبه آن دیده می‌‎شود.

تصاویر فاش شده از جعبه‌گشایی پیکسل واچ، جزئیات بیشتری به ما ارائه نمی‌دهد، اما تاکنون شایعات و گزارش‌های مختلفی در مورد این محصول منتشر شده است به همین دلیل از بسیاری از ویژگی‌های آن اطلاع داریم. از جمله مشخصات این محصول می‌توان به یکپارچه‌سازی عمیق با فیت‌بیت اشاره کرد. انتظار می‌رود پیکسل واچ به همراه گوشی‌های هوشمند سری پیکسل هفت معرفی شود. طبق گزارش‌های اخیر، مدل وای‌فای این ساعت احتمالاً با برچسب قیمت ۳۵۰ دلار وارد بازار خواهد شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان چهار مسافر جدید

شرکت فضایی اسپیس ایکس طی روزهای گذشته با موفقیت مأموریت Crew-5 را به انجام رساند که در آن یک فضانورد روس نیز حضور داشت. وی نخستین فضانورد روسی است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون سوار بر یک فضاپیمای آمریکایی به فضا می‌رود.

طبق قرارداد ناسا و روسکاسموس در ماه ژوئیه، آنا کیکینا (Anna Kikina) از روسیه جای خود را با یک فضانورد ناسا که ماه گذشته سوار بر فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت، عوض کرد.

موشک فالکون ۹ در ساعت ۱۲:۰۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۳۰ به وقت ایران) موتورهای خود را روشن کرد و به فضا پرتاب شد.

مرحله بالایی موشک، کپسول دراگون را به مدار اولیه رساند و تقویت کننده مرحله پایینی که قابل استفاده مجدد است به زمین بازگشت و بر روی شناور "فقط دستورالعمل‌ها را بخوان"(Just Read the Instructions) در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این مأموریت اولین مأموریتی است که یک فرمانده زن به نام نیکول آوناپو مان (Nicole Aunapu Mann) در آن حضور دارد.

جاش کاسادا (Josh Kasada) از ناسا و کویچی واکاتا (Koichi Wakata) از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن نیز به این دو ملحق شدند. خدمه این مأموریت قرار است به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شوند و مأموریت علمی ۱۵۰ روزه خود را آغاز کنند.‌

درست مانند مأموریت‌های قبلی، خدمه مأموریت کر و-پنج یک عروسک مخمل برای تعیین زمان ورود به جاذبه صفر با خود به همراه بردند. آن‌ها یک عروسک آلبرت اینشتین مخملی را انتخاب کردند که در داخل کپسول شناور شد.

کیکینا پنجمین زن روسی است که به فضا می‌رود

آوناپو مان دومین آمریکایی بومی است که به فضا می‌رود. پیش از او تنها آمریکایی بومی که به مدار سفر کرده بود، جان هرینگتون بود که در سال ۲۰۰۲ به فضا رفت.

خدمه مأموریت Crew-5 در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی از جمله بررسی چاپ اعضای بدن انسان در فضا و درک بهتر بیماری‌های قلبی را انجام خواهند داد. آن‌ها توسط هفت خدمه حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

کد خبر 610271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.