۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
علت چربی خون بالا چیست؟

وراثت یکی از مهم‌ترین عوامل غیرقابل کنترل است، ممکن است افراد به صورت ژنتیکی اختلالی در تولید و تنظیم چربی‌های بدن و خون داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خوردن مداوم غذاهای حاوی انواع خاصی از چربی‌ها، بعضی شرایط خاص پزشکی و دیگر عوامل می‌توانند باعث افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون شود. علل بروز چربی خون بالا را می‌توان در دو دسته کلی عوامل غیرقابل کنترل و عوامل قابل کنترل تقسیم‌بندی کرد. وراثت یکی از مهم‌ترین عوامل غیرقابل کنترل است؛ ممکن است افراد به صورت ژنتیکی اختلالی در تولید و تنظیم چربی‌های بدن و خون داشته باشند.

رایج‌ترین عاملی که زمینه‌ساز بروز چربی بالای خون است، داشتن رژیم غذایی ناسالم و سرشار از چربی‌های مضر است. مصرف بیش از اندازه فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای چرب و تنقلات حاوی چربی زیاد خطر بروز چربی خون بالا را افزایش می‌دهد. کم‌تحرکی نیز در این زمینه تأثیرگذار است و باعث بروز بیماری می‌شود. همچنین، اختلالاتی مانند فشار و قند خون بالا، کم‌کاری تیروئید زمینه را برای ابتلاء به چربی خون بالا فراهم می‌کند.

چربی خون بالا در حالت عادی نشانه خاصی ندارد، اما اگر باعث ایجاد تصلب شرایین شود و فرد را دچار عارضه قلبی کند علائم و نشانه‌هایی به همراه خواهد داشت. این علائم شامل درد و احساس فشار در قسمت قفسه سینه، مسدود شدن رگ‌های خونی در قلب و مغز، بالا رفتن فشار خون، حمله قلبی یا سکته، سفت شدن عضلات زیر بغل، احساس درد در ساق‌پا و تغییر رنگ دادن پلک‌ها به صورتی که رنگ آن‌ها صورتی مایل به زرد می‌شود.

کد خبر 610215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.