منابع پنهان سدیم شامل چه مواردی می‌شود؟

غذاهایی مانند میگو، ژامبون، سس سالاد، پیتزا، ساندویچ، آب مرغ و آب گوشت آماده، پنیر فرآوری شده و سس گوجه‌فرنگی جزو منابع پنهان سدیم در نظر گرفته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از مواد غذایی حاوی سدیم هستند، اما ما از وجود سدیم در آن‌ها بی‌خبر هستیم. ازآنجاکه مصرف بیش از حد سدیم ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و خطرناکی برای بدن شود، لازم است افراد آگاهی لازم و کافی را در مورد منابع پنهان سدیم کسب کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از منابع پنهان سدیم می‌پردازیم:

میگو

معمولاً برای اینکه میگو بسته‌بندی شده و یخ‌زده طعم بهتری بگیرد، نمک و نگهدارنده‌های سدیم به آن اضافه می‌کنند. ۸۵ گرم میگوی یخ‌زده حاوی ۸۰۰ میلی‌گرم سدیم است که ۳۵ درصد از میزان مصرف توصیه شده در روز محسوب می‌شود. میگوی تازه و بدون مواد نگهدارنده فقط ۱۰۱ میلی‌گرم سدیم دارد.

سوپ آماده

سوپ‌های آماده و کنسرو شده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. یک فنجان سوپ کنسرو شده که معادل ۲۴۵ گرم سوپ است، به صورت میانگین حاوی ۷۰۰ میلی‌گرم سدیم است.

ژامبون

ژامبون یکی از خوراکی‌هایی است که حاوی سدیم بالایی است. ۸۵ گرم ژامبون به طور میانگین حاوی ۱.۱۱۷ میلی‌گرم سدیم است. بنابراین توصیه شده است مصرف ژامبون را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

سس سالاد

معمولاً به سس‌ها طعم‌دهنده‌های حاوی سدیم اضافه می‌کنند. دو قاشق غذاخوری سس سالاد که معادل ۲۸ گرم سس است، به طور میانگین حاوی ۳۰۴ میلی‌گرم سدیم است. بهتر است در منزل با استفاده از روغن زیتون و سرکه، یک سس خوشمزه درست کنید.

پیتزا

بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده پیتزا مانند پنیر، سس، خمیر و گوشت فرآوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. بنابراین سعی کنید مصرف پیتزا را محدود کنید و در کنار آن از سالاد سبزیجات استفاده کنید.

ساندویچ

ساندویچ از آن دسته غذاهایی است که باید مصرف آن را محدود کنید، زیرا حاوی سدیم زیادی است. نان، گوشت فرآوری شده و پنیر که برای تهیه ساندویچ از آن‌ها استفاده می‌شود، دارای سدیم زیادی هستند. بنابراین بهتر است برای تهیه ساندویچ از مواد غذایی فرآوری نشده مانند سینه مرغ، آووکادو یا گوجه‎فرنگی استفاده کنید تا تبدیل به یک غذای سالم‌تر شود.

آب مرغ و آب گوشت آماده

آب مرغ و آب گوشت آماده که معمولاً در سوپ‌ها استفاده می‌شود، نمک زیادی دارد. برای نمونه، ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گوشت حاوی ۷۸۲ میلی‌گرم سدیم است. آب مرغ و آب سبزیجات نیز به صورت مشابهی حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

پنیر فرآوری شده

پنیر فرآوری شده سدیم بیشتری نسبت به پنیر معمولی دارد. ۲۸ گرم پنیر فرآوری شده حاوی ۳۳۷ میلی‌گرم سدیم است.

سس گوجه‌فرنگی

سس گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی سدیم است، به طوری که یک چهارم فنجان سس گوجه‌فرنگی که معادل ۶۲ گرم سس است، ۳۲۱ میلی‌گرم سدیم دارد.

کد خبر 610202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.