لزوم تغییر در نگرش افراد جامعه نسبت به شادی

یک روان‌شناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه ویژگی‌های افراد شاد اکتسابی و یاد گرفتنی است، گفت: برای تغییر دادن ذهن جامعه نسبت به شادی، باید اهمیت این مقوله و باورهای اشتباه تحت عنوان نخندیدن و غم داشتن که برخی آموخته‌اند تا بدین طریق از افراد سوءاستفاده کنند را متذکر شویم.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شادی معانی متفاوتی برای افراد مختلف دارد، اما اولین تصوری که همه افراد از شادی دارند، شامل لذت بردن، خوشی کردن، هلهله و سرحال بودن است؛ البته این تصورات نوعی از شادی است که باید وجود داشته باشد. هرچه سن پایین‌تر و کودکانه‌تر باشد، خوشی و لذت بیشتری طلبیده می‌شود، اما با افزایش سن، نوع دیگری از شادی تحت عنوان موفقیت به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه «ارسطو» شادی را در سه پله بیان کرده است، افزود: پله اول شادی لذت و خوشی است، اما قطعاً هنگامی که افراد به مدرسه می‌روند یا کاری را می‌آموزند، از یادگیری و موفق بودن در انجام مسئله‌ای اجتماعی، احساس شادی می‌کنند؛ بنابراین شادی، رضایت از زندگی و عملکرد خود است.

این روان‌شناس ادامه داد: مرحله دیگری از شادی، فضیلت‌جویی نام دارد. ممکن است فرد سختی‌های زیادی را تحمل کند یا حتی رنج ببرد، اما از عملکرد خود لذت حاصل کند؛ به عنوان مثال مادری که تا صبح بر بالین فرزند خود بیدار است و تب او را پایین می‌آورد، به نوعی فضیلت‌جویی کرده و در نقش مادرانه خود عمیقاً از اینکه از بدتر شدن حال فرزند خود جلوگیری کرده است، لذت می‌برد.

منفعل و پرخاشگر بودن فرد افسرده

وی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها تصور می‌کنند که شادی متعلق به انسان‌های کوته‌فکر است و انسان‌های عاقل شاد نیستند، تصریح کرد: چنین افکاری تصورات باطلی است که در آموزش و پرورش نفوذ و رخنه کرده است؛ به طوری که فرد هنگام خندیدن در کلاس درس با مواخذه معلم مواجه می‌شود یا هنگام خندیدن در منزل، والدین از او می‌پرسند چرا می‌خندی! در جامعه نیز هنگامی که می‌بینیم افرادی می‌خندند به آن‌ها چپ چپ نگاه می‌کنیم که به چه علتی می‌خندند و همه این موارد، نمادهایی از باوری اشتباه است.

پدرام اضافه کرد: برای تغییر دادن ذهن جامعه نسبت به شادی، باید اهمیت این مقوله و باورهای اشتباه تحت عنوان نخندیدن و غم داشتن که برخی آموخته‌اند تا بدین طریق از افراد سوءاستفاده کنند را متذکر شویم. فرد افسرده، منفعل و پرخاشگر می‌شود و هنگام عصبانیت، بهتر و بیشتر می‌توان از او امتیاز گرفت.

تأثیر شادی بر سلامتی و عشق‌ورزی

وی ادامه داد: افراد اندیشمند به فکر اهمیت شادی افتاده‌اند تا همه جوامع متوجه شوند که انسان‌های شاد، نادان نیستند؛ بلکه با احساسی بهتر و رضایت‌مندی از آنچه که دارا هستند، توان جنگ و مقابله بیشتری علیه آنچه که ضدسلامت، شادی و آزادی آن‌ها است، دارند.

این روان‌شناس با بیان اینکه شادی، جامعه را رشد می‌دهد و آن را بالنده می‌کند، گفت: شادی بر سلامتی و عشق‌ورزی تأثیر دارد و فرد شادی را به خانواده انتقال می‌دهد و با شاد بودن خانواده، جامعه شاد می‌شود. متعاقب شادی در جامعه امیدواری جریان می‌یابد، تمرکز و قدرت یادگیری بالاتر می‌رود و منجر به مطمئن‌تر عمل کردن فرد در کسب ثروت و بهتر تلاش کردن برای رسیدن به اهداف خود می‌شود.

ویژگی‌های افراد شاد

وی با بیان اینکه ویژگی‌های افراد شاد اکتسابی و یاد گرفتنی است، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در ۴۰ کشور، انسان‌های شاد اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، می‌دانند که سرنوشت خود را خود تعیین می‌کنند، ارتباط بیشتری با جامعه دارند و مثبت‌اندیش هستند.

پدرام با بیان اینکه انسان با دوستی، ارتباط و رفت‌وآمد می‌تواند شادتر باشد، خاطرنشان کرد: روابط اجتماعی می‌توانند انسان را بیشتر شاد کنند. افراد شاد، افرادی برون‌گرا هستند و ارتباط آن‌ها با سایر افراد بیشتر و بهتر است.

کد خبر 610062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.