آب‌میوه‌های مفید برای سلامت قلب چیست؟

نوشیدنی‌هایی مانند آب مرکبات، آب انار، آب هندوانه، آب گوجه‌فرنگی، آب آناناس، آب انگور، آب هویج و آب انبه برای سلامت قلب مفید است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قلب به علت نقش و عملکردی یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن محسوب می‌‎شود، به همین دلیل گاهی کوچک‌ترین اختلال و ناهنجاری در قلب می‌تواند باعث بروز تغییرات شدید در سلامتی فرد شود.

عوامل گوناگونی مانند رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن، استرس، اضافه وزن و سیگار کشیدن در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند. به منظور پیشگیری و کاهش خطر ابتلاء به این بیماری‌ها و حفظ سلامت قلب توصیه‌های مختلفی ارائه شده که در این رابطه توجه به تغذیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ادامه به معرفی و بررسی آب‌میوه‌های مفید برای سلامت قلب می‌پردازیم:

آب مرکبات

مواد مغذی موجود در مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت مانند فیبر، ویتامین C، پتاسیم و کولین به حفظ سلامت قلب کمک زیادی می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. به بیماران قلبی توصیه می‌شود برای کاهش فشار خون خود از آب مرکبات به ویژه آب لیموترش استفاده کنند.

آب انار

آب انار یک نوشیدنی مفید برای قلب است که به خوبی از قلب و سرخرگ‌ها محافظت می‌کند و بازکننده عروق قلب است. انار حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است و از این طریق به گردش خون کمک می‌کند و مانع سفت و ضخیم شدن دیواره سرخرگ‌ها می‌شود.

آب هندوانه

لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی است که در میوه‌های قرمز رنگ به مقدار زیادی یافت می‌شود. هندوانه سرشار از لیکوپن است که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند؛ در نتیجه خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی کاهش پیدا می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آب هندوانه فشار خون را متعادل نگه می‌دارد، بنابراین یک نوشیدنی مفید برای قلب است.

آب گوجه‌فرنگی

محققان معتقدند که مصرف آب گوجه‌فرنگی به کاهش فشار خون و سطح کلسترول منجر می‌شود، بنابراین برای سلامت قلب مفید است و امکان ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف آب گوجه‌فرنگی بدون نمک از میزان تری‌گلیسیرید خون می‌کاهد و مانع بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. مصرف روزانه یک فنجان آب گوجه‌فرنگی به عنوان نوشیدنی مفید برای قلب به همه توصیه می‌شود.

آب آناناس

آب آناناس سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به پایین آمدن سطح کلسترول بد کمک می‌کند و برای سلامت قلب بسیار مفید است. آب آناناس نوشیدنی مقوی قلب است که مصرف آن به افرادی که قلب ضعیف دارند، پیشنهاد می‌شود.

آب انگور

آنتی‌اکسیدان موجود در انگور از اکسیداسیون کلسترول بد که موجب گرفتگی رگ‌های خونی می‌شود، جلوگیری می‌کند و از این طریق مانع ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. همچنین، انگور میزان اکسید نیتریک خون را افزایش می‌دهد و جلوی تشکیل لخته خون در بدن را می‌گیرد. علاوه بر این، آب انگور سرشار از فلاونوئیدها است که عملکرد رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، از تجمع پلاکتی می‌کاهد و سموم موجود در خون را فیلتر می‌کند.

آب هویج

آب هویج سرشار از پتاسیم است و یک نوشیدنی مفید برای قلب است که با کم کردن کلسترول بد باعث کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و کاهش احتمال سکته می‌شود. پتاسیم عروق خونی را گشاد می‌کند؛ فشار خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این صورت از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند.

آب انبه

آب انبه نوشیدنی مفید برای قلب است زیرا حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که به کاهش کلسترول بدن در خون کمک می‌کند و سلامت قلب را تضمین می‌کند. همچنین مقدار کم سدیم و مقدار زیاد پتاسیم و ویتامین‌های گروه B در انبه به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی منجر می‌شوند.

کد خبر 610048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.