اصفهان در ۱۵ سال اخیر رژیم کم آبی گرفته است/ مزیت‌های اصفهان باید احیا شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تاکنون تنها به مردم گفته‌ایم «می‌خواهیم انجام بدهیم، خواهد شد و می‌شود»، باید سعی کنیم از این به بعد به مردم بگوییم چه کارهایی انجام شده و جلوی چه اتفاقات بدی گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیر سامع، در گفت‌وگویی با اتاق خبر شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های گذشته و امروز مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، تصمیماتی که می‌تواند مزیت‌های اصفهان برای زندگی را افزایش دهد و آینده پیش روی شهر، اظهار کرد: تاکنون تنها به مردم گفته‌ایم «می‌خواهیم انجام بدهیم، خواهد شد و می‌شود»، گوش مردم از این وعده‌ها پر شده است و شاید یکی از دلایلی که رسانه‌های رسمی در میان مردم جایگاهی ندارند، همین وعده و وعید دادن‌ها است.

وی ادامه داد: البته کار کردن و کار را به ثمر رساندن سخت و قول دادن و کلنگ زدن راحت است، بنابراین باید سعی کنیم از این به بعد به مردم بگوییم چه کارهایی انجام شده و جلوی چه اتفاقات بدی گرفته شده است. شورا وظیفه نظارتی دارد و بر اساس آن باید به مردم بگوید چه اقداماتی انجام شده و می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از سبک زندگی مولد فاصله گرفته‌ایم، افزود: میراثی از گذشته داریم که بخشی از آن درست و قابل افتخار است و باید آن را مورد توجه قرار دهیم. در گذشته زندگی مولد بود، همه در خانه کاری داشتند، بچه‌ها در باغچه و حیاط و حوض در حال یاد گرفتن زندگی با خواهر و برادر و بچه‌های عمو و خاله بودند. خانم خانه نقش خود را داشت، از تربیت فرزندان تا وظایف خانه در گذشته هر چیزی سر جای خودش بود، اما امروز از این سبک زندگی فاصله گرفته‌ایم و این باعث می‌شود که به محیط زیست فشار بیاوریم.

درگیر مدگرایی در مصرف انرژی شده‌ایم

وی گفت: امروز در مصرف انرژی نیز درگیر مد هستیم، انواع و اقسام لامپ‌ها را در خانه استفاده می‌کنیم، در حالی که در گذشته این موارد در زندگی جایگاهی نداشته است. این سبک زندگی ناشی از یک رقابت باطل در تمام موارد است.

سامع ادامه داد: در مدیریت پسماند دو نکته مطرح است، یکی اجتناب از تولید و دیگری استفاده مجدد. در حال حاضر پسماند فقط تولید می‌شود.

وی گفت: زمانی تولیدکننده و صادرکننده پنبه بودیم، اما از زمانی که مسابقات مدگرایی آغاز شد واردکننده شدیم و الان بیشترین واردات پارچه را داریم، بنابراین باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم و به سمت ارزش‌های مثبتی که داشتیم بازگردیم.

گذشتگان پسماند کمتری تولید می‌کردند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در گذشته پسماند کمتری تولید می‌شد و مردم از بخش‌های مختلف پسماند در جاهایی که لازم بود استفاده می‌کردند، به عنوان مثال باقی‌مانده غذاها را به باغ و روستایشان می‌بردند و برای غذای حیوانات و پرنده‌ها استفاده می‌کردند، اما امروز علاوه‌بر اینکه پسماند بیشتری تولید می‌شود این پسماند در جای دیگری نیز استفاده نمی‌شود و تمام آن را سیستم خدمات شهری باید جمع‌آوری کند.

«کیسه قرمز» راهی جدید برای جداسازی اجزای خطرناک پسماند خشک

وی اضافه کرد: امروز اگر پسماند تر تولید می‌کنیم باید خالص باشد. میوه و تفاله چایی و باقی مانده گوشت و مرغ را جدا کنیم. به عنوان مثال کاغذ کره درون پسماند تر نباشد چون آلومینیوم آن هنگام بازیافت ایجاد مشکل می‌کند. پسماند خشک نیز باید جدا شود. در پسماند خشک جزو ویژه‌ای وجود دارد که باید سعی کنیم آن را در پلاستیکی جدا به سیستم بازیافت دهیم. البته قرار است ماهی یک بار یک کیسه قرمز به خانه‌ها دهیم تا بخش جزئی پسماند خشک مانند لامپ، تیغ یا سرنگ انسولین جداسازی شود.

سامع خاطرنشان کرد: لازم است جزو تر و مواد آلی را جدا تحویل دهیم و جزو خشک شامل فوم، مقوا و کاغذ را نیز قبل از خیس شدن، تفکیک کنیم تا بازیافت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

۱۰۰۰ خانواده اصفهانی خشکاله تولید می‌کنند

وی با بیان اینکه امروز برخی خانه‌ها به سمت خشک کردن پسماند تر رفته‌اند، اضافه کرد: در اصفهان نزدیک به یک هزار خانواده این اقدام را انجام می‌دهند، همچنین در برخی مساجد از جمله مسجد علی قلی آقا به مردم آموزش جداسازی پسماند داده می‌شود. برای خشکاله ایجاد کردن چند اقدام باید انجام داد نخست آبگیری پسماند، یعنی تا حد ممکن آب وارد پسماند نشود. دوم اینکه پسماند تر و خشک را جدا و سوم اینکه جزو ویژه را تفکیک کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از سال ۱۳۸۷ تمام شهرها به سمت این نقطه باید می‌رفتند که پسماند خانگی به صورت مستقیم دفن نشود. از همان سال‌ها با راه‌اندازی خط سوم پسماند در اصفهان به این نقطه رسیدیم، یعنی پسماند تر و خانگی را به صورت مستقیم دفن نمی‌کنیم. اکنون نیز حدود ۹۰۰ تن پسماندی که روزانه تولید می‌شود وارد این خطوط می‌شود.

وی تصریح کرد: از میزان تولید پسماند، یک سوم آن مواد خشکی است که وارد پسماند تر می‌شود یعنی حدود ۳۰۰ تن و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن باقی‌مانده نیز مواد آلی است که در آن ته سرنگ، سنگ، شیشه و انواع موادی وجود دارد که بازیافت را دچار مشکل می‌کند. البته اصفهان در همان سال‌ها توانست استاندارد کود کمپوست را بگیرد که یکی یا دو شهر بیشتر به این جایگاه نرسیده‌اند.

سامع افزود: حدود ۴۰۰ تن مواد خشکی که وارد پسماند تر می‌شود یک ثروت طبیعی است که در باغ‌داری و فضای سبز شهر استفاده می‌شود. البته در همین میزان نیز باقی‌مانده‌هایی از مواد مضر وجود دارد که پای درخت میوه می‌رود و اثر سو خود را می‌گذارد، پس شهروندان باید تا حد ممکن و با دقت پسماند خشک و تر را جداسازی کنند.

احساس تعلق مردم به شهر باید افزایش یابد

وی گفت: مردم اطلاعات خوبی در حوزه پسماند دارند و می‌دانند که شهرشان باید تمیز باشد، اما اینکه کار را انجام نمی‌دهند دو دلیل دارد، یا اقناع نشده‌اند یا انگیزه ندارند. باید آن‌ها را قانع کنیم و انگیزه دهیم. در واقع احساس تعلق به شهر باید افزایش یابد، انتظار است در این حوزه‌ها قوی‌تر و بیشتر کار کنیم.

بیش از ۲ میلیون اصله درخت در اصفهان وجود دارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان در مجموع ۵۸۰۰ هکتار فضای سبز دارد که بر اساس آمار ۴۸۰۰ هکتار آن متعلق به شهرداری است. در هر هکتار که به صورت جنگلی کاشت می‌شود حدود ۶۰۰ تا یک هزار درخت کاشته می‌شود، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از دو میلیون اصله درخت در شهر وجود دارد و اگر درختچه‌ها را نیز اضافه کنیم، آمار بیشتر می‌شود و این یعنی به ازای هر شهروند یک درخت در شهر داریم این می‌تواند یک پیام یا شعار برای ما باشد که هر درخت را متعلق به خود بدانیم و در حفظ آن بکوشیم.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در مباحث خدمات شهری حائز اهمیت است، تاکید کرد: اگر مردم در حوزه‌هایی مانند فضای سبز، ایمنی و آتش‌نشانی، پسماند، زیباسازی، نظم و انضباط حس تعلق به شهر داشته باشند و تعامل میان مردم و مسئولان برای دریافت نظرات و افزایش این حس تعلق افزایش یابد، به نتایج خوبی برای اداره شهر می‌رسیم.

برای رفع مشکلات شهر با مردم گفت‌وگو کنیم

سامع گفت: صحبت کردن با مردم و دریافت نظرات آن‌ها در مورد مسائل مختلف شهری و ارائه نکات مهم کمک زیادی به ما می‌کند تا مشکلات را رفع کنیم، به عنوان مثال اگر در مورد سد معبر بازار با ۱۰۰ نفر صحبت کنیم و دلایل منطقی بیاوریم که در صورت آتش‌سوزی یا بد حال شدن فردی در بازار و حضور آتش‌نشانی و اورژانس چه مشکلاتی وجود دارد، ۹۰ نفر آن‌ها قبول می‌کنند و عقب می‌روند، ۱۰ نفر باقی‌مانده نیز با اخطار و برخورد قانونی روبه‌رو خواهند شد، بنابراین نیاز است با مردم حرف بزنیم و بگوییم به نظر شما شهر خوب چه شهری است؟ به آن‌ها بگوییم ما نیز به نکاتی رسیده‌ایم، در این موارد با هم تعامل و مشارکت کنیم تا کیفیت اداره شهر بالا برود. در واقع فصل‌الخطاب مدیریت شهر مشارکت مردم است.

شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی است

وی اضافه کرد: در حوزه رسانه نیز اتفاقات مثبتی افتاده که به ما کمک می‌کند. حدود سال ۸۴ و ۸۵ تقویم چاپ کردیم و بین خانواده‌ها توزیع کردیم تا زمان جمع‌آوری پسماند مقابل چشمشان باشد. آن زمان به هر خانه رفتیم تا این تقویم‌ها را تحویل دهیم، اما امروز از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی با یک خبر، فیلم یا عکس خوب می‌توان این موضوع را به شهروندان اطلاع‌رسانی کرد.

میز محلات راهکار مناسبی برای رفع مشکلات شهر است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است به دل محلات برویم و شهروندانی را که حس تعلق خوبی نسبت به محله خود دارند پیدا کنیم، از یک مدیر مدرسه گرفته تا ورزشکار، بسیجی، خانم خانه‌دار را کنار هم جمع کنیم و در میز محله از کمک آن‌ها استفاده کنیم. مسائل مختلف شهری را می‌توان با آن‌ها مطرح کرد تا در حوزه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کنیم.

اصفهان در ۱۵ سال اخیر رژیم کم‌آبی گرفته است

وی اضافه کرد: برای اینکه شهری شاداب و خرم داشته باشیم حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داریم، اما در ۱۵ سال اخیر رژیم کم‌آبی برای شهر داشتیم و نصف این عدد هم محقق نشده است. در این میان می‌شنویم که چند میلیون مترمکعب آب به فلان شهر می‌رود یا اینکه چندین میلیون مترمکعب آب برای مکان‌هایی پمپاژ می‌شود.

سال‌ها سهم حلال آب از زاینده‌رود دریغ شده است

سامع گفت: این نکته را باید مد نظر داشت که در تمام فضای سبز نمی‌توانیم از پساب استفاده کنیم. گونه‌های مناسب اقلیم و ایجاد منابع پایدار آب باید ایجاد کنیم. قطره قطره این منابع آب را باید ارزشمند بدانیم و انواع روش‌های بهبود کیفیت زراعی را مد نظر قرار دهیم. زاینده‌رود سهمی حلال از آب داشته که سال‌ها از آن استفاده کرده است و امروز از آن دریغ می‌شود که مطالبه اول ما باید دریافت این سهم باشد.

وی ادامه داد: مطالبه بعدی نیز این است که از قطره قطره این آب به صورت درست استفاده کنیم. اگر تمام افرادی که سر سفره زاینده‌رود نشسته‌اند، این مسئله را رعایت کنند مشکل رفع می‌شود.

میزان مصرف آب و انرژی هر عرصه، در قراردادهای شهری مشخص می‌شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیش‌تر جلسه‌ای داشتیم که از معاون خدمات شهری خواستیم در قراردادهای امسال میزان مصرف آب و انرژی متعارف برای هر عرصه تعیین کنند و این جزو قرارداد باشد، به عنوان مثال برای بوستان شهید رجایی با توجه به تعداد درخت و چراغی که دارد، بنا به زمستان یا تابستان بودن، مشخص شود که در هر ماه چقدر آب و انرژی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: حتی روش‌هایی را می‌توانیم در نظر بگیریم که به فرض از ساعت ۱۲ شب تا صبح روشنایی تنها کارکرد ایمنی داشته باشد نه استفاده؛ بنابراین میزان مصرف متعارف آب و انرژی در قرارداد نوشته می‌شود و اکنون پیمانکار می‌داند که در هر ماه چه میزان آب می‌تواند مصرف کند و برای مصرف بیشتر از آن هشدار داده می‌شود و اگر تخطی صورت گرفت، مصرف بالاتر رفت یا فشاری به محیط زیست وارد شد هزینه آن از پیمانکار دریافت شود.

طرح مطالعات جامع آب باید به‌روزرسانی شود

سامع تصریح کرد: طرح مطالعات جامع آب در اوایل دهه ۹۰ مصوب شد که باید به روز شود. این طرح را از سازمان مدیریت پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مطالبه و جایگزینی گونه‌های کم مصرف را نیز درخواست کرده‌ایم. همچنین معاونت خدمات شهری باید بگوید برای آبیاری بهره‌ور چه برنامه دو ساله‌ای دارد و این برنامه را ارائه دهد.

وی ادامه داد: سیستم حمل‌ونقل اگر قابل اعتماد باشد مردم از آن استفاده می‌کنند، به عنوان مثال من اگر بخواهم از یکی از کوچه‌های مسجد سید به یکی از کوچه‌های آبشار بروم باید چند حرکت انجام دهم بخشی را پیاده و بخشی را با اتوبوس و مترو بروم. اگر به این سیستم اعتماد وجود داشته باشد شهروند از آن استفاده می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سیستم ناوبری هوشمند حمل‌ونقل (اصرو) این امکان را به شهروندان می‌دهد و می‌توانند برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ریزی کنند، گفت: قانون هوای پاک بسیار خوب است و برای دستگاه‌های مختلف تعیین تکلیف کرده است.

وی اضافه کرد: بخشی از این وظایف بر عهده شهرداری‌ها است و بخش‌های دیگر به سازمان‌ها و حوزه‌های دیگر اختصاص دارد. این قانون بین بخشی بوده و به ثمر رسیدن آن کار سختی است. میزان موفقیت دستگاه‌ها در اجرای این قانون به دلایل مختلف کم بوده است.

شهرداری موظف است هر سال با طرح‌های الکترونیکی چند گره ترافیکی شهر را باز کند

سامع گفت: احساس کردیم که مدیریت شهری در این حوزه باید فعال‌تر ظاهر شود، یعنی هم کار خود را انجام دهد و هم مطالبه‌گر باشد، بنابراین چند ماه روی لایحه‌ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا کار کردیم که در شورا به تصویب رسید. این مصوبه ۲۰ بند دارد. یکی از بندهایش این است که شهرداری موظف است بر خودروهای خود مانند اتوبوس و آتش نشانی فیلتر نصب کند. یا اینکه شهرداری موظف است نسبت به رعایت نوع سوخت خودروهای خود نکاتی را رعایت کند، همچنین قرار شده که هر سال چند گره ترافیکی شهر با ایجاد طرح‌های الکترونیکی برای کاهش تردد باز شود و موارد دیگر از این قبیل.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه بخش‌هایی که در این حوزه فعال هستند توسط شهرداری بررسی می‌شوند، مورد پایش قرار می‌گیرند، اخطار می‌گیرند و اگر همکاری نکردند به استانداری اعلام می‌شوند. امیدواریم بر اساس بندهای این مصوبه، بتوانیم به نتایج خوبی در حوزه مبارزه با آلودگی هوا برسیم.

مصرف انرژی بالا است، سبک زندگی را تغییر دهیم

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در بحث انرژی باید چند اتفاق رقم بخورد تا اوضاع بهتری داشته باشیم، ما در کشور روزی ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، اگر تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنیم، سالیانه چند ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در مصرف برق نیز برخلاف کشورهای اروپایی میزان بیشتری در خانه‌ها مصرف می‌شود تا در بخش صنعت و کشاورزی؛ بنابراین در استفاده از انرژی در کشورهای پرمصرف هستیم. باید سعی کنیم به گونه‌ای زندگی کنیم که به مصرف انرژی کمتری نیاز داشته باشیم. همچنین وسایل تولید انرژی بهره‌ور ایجاد کنیم و از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنیم. در لایحه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست این موضوعات دیده شده است.

سامع گفت: چندین جلسه تاکنون با همکاران خدمات شهری و دیگر بخش‌ها برگزار کردیم. بر اساس این لایحه دستگاه‌های مختلف شهر، ساختمانی که این موارد را رعایت کنند را تشویق می‌کنند، به عنوان مثال اداره برق، گاز یا شهرداری و نظام مهندسی تضمین کنند اگر ساختمانی این موارد را رعایت کند به آن تخفیف‌هایی در حوزه‌های مرتبط بدهند.

لایحه مدیریت هوشمند ترافیک در حال بررسی است

وی خاطرنشان کرد: لایحه مدیریت هوشمند ترافیک یک بار در دوره قبل مطرح شده و شورای اسلامی شهر آن را تصویب کرده، مباحثی در فرمانداری و استانداری درباره آن مطرح شده است. چند ماه پیش در کمیسیون تلفیق بررسی شد و مقدماتی را اعلام کردیم که از نظر اطلاع‌رسانی و تمهیدات و نکاتی مدنظر قرار بگیرد که قرار شد با سرعت انجام شود و طرح نیز پیرو آن به اجرا برسد.

مدیریت شهر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حدود یک سال از انتخاب شهردار گذشته است. جدای از شاخص‌های انقلابی‌گری، مواردی مانند صداقت و امانت و مردمی بودن در انتخاب شهردار مدنظر اعضای شورای اسلامی شهر بود.

وی تصریح کرد: معتقد هستیم که خدمات باید از سوی شهردار عادلانه به مردم ارائه شوند و شهروند درجه یک و دو نداریم. به نظرم شهردار اصفهان در تحقق خواسته‌ها، سعی داشته‌اند این شاخص‌ها را رعایت کنند. البته که مدیریت شهر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. در این میان مدیریت واحد شهری نیاز است، بسیاری شهرداری را می‌بینند، اما اختیار لازم را به او نمی‌دهند. روش و منش شهردار اصفهان رعایت مواردی است که شورای اسلامی شهر بر اساس آن وی را انتخاب کرد. البته در بخش‌های مختلف نقاط ضعف داریم، در برخی قسمت‌ها سرعت انجام کار باید بیشتر شود که به طور دائم روی آن مطالبه است.

سامع با بیان اینکه امیدواریم با جمع‌بندی سازوکارها اتفاقات خوبی برای مردم و شهر رقم بخورد، ارزش‌هایی در جامعه داریم که باید آن‌ها را رعایت کنیم، گفت: اگر از سوی افراد ارزش‌ها رعایت نشود همه مردم ناراحت می‌شوند. اگر امروز کودکانی را در چهارراه‌ها می‌بینیم که باید در آغوش خانواده باشند، اما برخی از آن‌ها بهره‌کشی می‌کنند، ناراحت‌کننده است این صحنه‌ها یک معلول است، علت آن آسیب وارد شدن به کانون خانواده است باید پدر و مادر این فرزندان را بررسی کرد که در چه شرایطی هستند که فرزند دچار چنین اوضاعی شده است و او را به کانون خانواده و زندگی بازگردانیم.

وی اضافه کرد: دستگاه‌هایی متولی اصلی این مباحث هستند و ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که حتی در خارج از چارچوب اختیارات و وظیفه در این حوزه کمک کنیم. دغدغه داریم، اما هر کس باید کار و وظیفه اصلی خود را انجام دهد، همگرایی و هم‌افزایی در مدیریت از جمله شعارهای امروز مدیریت شهری است و در این زمینه نیز باید در یک صحنه مشترک اقدام کنیم و بر اساس یک بسته هماهنگ به رفع مشکلات بپردازیم.

حال ما وقتی خوب است که طرح یا لایحه‌ای، مزیتی را به شهر اضافه کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تمام تصمیم‌های شورای اسلامی شهر بار مسئولیت بالایی دارد. از یک توافق برای آزادسازی زمین تا مجوزهای مختلف، حقوق و مزایای کارکنان شهرداری، بهای خدمات مختلف، تمام این موارد در جای خود و به اندازه خود سنگین و مهم است، به خصوص در آن لحظه‌ای که آماده رأی دادن هستیم.

وی اضافه کرد: حال ما از تصویب یک لایحه یا طرح که مزیتی به شهر اضافه می‌کند خوب می‌شود. به عنوان مثال مهم است که ۲۰ هزار میلیارد تومان پول به صحنه شهر برای پروژه مترو بیاوریم، این کار برای اولین بار انجام شد و این یکی از بهترین تصمیمات شورای اسلامی شهر بود. حسن این مصوبه این بود که هیچ محدودیتی برای استفاده از صنعت و تولید داخل نداشتیم. شرکت مپنا می‌تواند کل این پول را در کشور هزینه کند و این تصمیم باعث افتخار است. لایحه پایش آلودگی هوا نیز از جمله تصمیمات خوبی بود که گرفته شد.

اصفهان در انتظار تکمیل پروژه‌های بزرگ اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و تفریحی

سامع اضافه کرد: به جز اینکه اقدامات جاری شهرداری باید انجام شود، مباحث مرتبط با شفافیت و سلامت اداری، سرعت در خدمت‌رسانی و پاسخ‌گویی به مشکلات مردم می‌تواند موضوعات اصلی باشد، اما به جز آن‌ها کار در محلات، شهر هوشمند و پروژه‌های حوزه اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، تفریحی بسیار مهم است، از جمله این موارد می‌توان به موزه بزرگ شهر اصفهان، بوستان ۲۰ هکتاری خانواده در منطقه ۱۲، بوستان ۳۰ هکتاری مشاهیر در منطقه پنج، تئاتر اصفهان، سامانه اصفهان من، فاز دو شهر رویاها، توسعه باغ گل‌ها و پرندگان، بوستان معارف اشاره کرد.

وی با اشاره اهمیت به هم‌گرایی دستگاه‌های مختلف، گفت: درآمدهای پایدار در حوزه شهری باید رخ دهد، علاوه‌بر این فصلی از انگیزه، همکاری و همت در مجموعه شهرداری نیاز است تا برای تحقق این سه گزینه چند اقدام انجام می‌دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هر ماه با مسئولان استان، فرماندار، نمایندگان مجلس، معاونان استاندار جلساتی داریم که به هم‌افزایی بین دستگاهی کمک خوبی می‌کند. در بحث درآمدهای پایدار نیز مشارکت اقتصادی مردم مد نظر است. برای تحقق بخش سوم نیز نیازمند کاری مدیریتی هستیم تا در سازمان انگیزه میان کارکنان ایجاد شود.

مزیت‌های اصفهان باید احیا شود

وی اظهار کرد: اصفهان شهر زندگی بوده است، اما در چند دهه گذشته به مرور برخی از مزیت‌های شهری مانند رودخانه را از دست داده‌ایم. مواردی مانند آلودگی هوا، شلوغی، ترافیک اضافه شده، اینکه فضای اعتماد عمومی بیشتری را در شهر نیاز داریم مهم است. امیدواریم که بتوانیم مزیت‌های شهر را بازیابی و احیا کنیم و با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید و ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده توسط بشر، آینده بهتری برای شهر رقم بزنیم.

۲۱ اولویت در دستور کار کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری

سامع گفت: از سال گذشته در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، حدود ۷۰ موضوع را کنار هم قرار دادیم تا پیرامون آن‌ها بررسی و تصمیم‌گیری شود، این مسائل را اولویت‌بندی کردیم و امروز به ۲۱ اولویت رسیده‌ایم که معاونت خدمات شهری روی این اولویت‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند. یکی از این برنامه‌ها استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و کالاهای ایران ساخت است که در حوزه‌های مختلف مانند پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی، سازمان میادین و حتی آرامستان‌ها نیز این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 609928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.