ساختمان شیشه‌ای سعادت‌آباد در انتظار نگاه مسئولان

به نظر می‌رسد بازار سرمایه به گوشه‌ رانده شده و اراده‌ای برای بهبود آن در میان مسئولان وجود ندارد؛ بازاری که به برجام گره خورده است و با شنیدن اخبار به بن‌بست رسیدن آن به سمت سقوط حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس ماه‌هاست روند نزولی دارد و اگر روزی چند هزار واحد رشد کند، فردای آن روز شاهد افت چندبرابری آن هستیم؛ گویی باید به قرمز بودن نقشه بازار عادت کنیم.

روند تعداد و ارزش معاملات بازار نشان می‌دهد که خروج سرمایه از بورس با سرعت زیادی در حال انجام است و افراد بیشتر در صف فروش نشسته‌اند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بورسی عملکرد مثبتی داشته و سودهای قابل توجهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند، این موضوع در گزارش‌های شش ماهه‌ای که هرساله در شهریورماه منتشر می‌شود کاملاً مشهود است.

خروج سرمایه از بورس به معنای ورود آن به سایر بازارهای مالی است که در واقع منجر به رشد بخش غیرمولد اقتصاد شده و به دنبال آن، شاهد افزایش تورم در بخش‌های مختلف هستیم. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم در زمان شروع به کار، رسیدگی به بورس و انجام اقداماتی در بهبود عملکرد این بازار بود و اکنون پس از گذشت بیش از یکسال از شروع به کار دولت سیزدهم شاهد بحرانی‌تر شدن شرایط این بازار هستیم.

اخبار این روزها بیش از پیش بر بازار سرمایه تأثیرگذار است، به نحوی که انتشار هرگونه خبر درخصوص تغییر نرخ بهره بین‌بانکی، بالا و پایین شدن نرخ دلار حصول یا دست نیافتن به توافق برجام، تأثیر مستقیم بر روند بازار و رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران دارد.

بورس می‌تواند یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری باشد و با جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش مولد اقتصادی، رشد اقتصادی را رقم بزند اما امروز به نظر می‌رسد این بازار به گوشه‌ای رانده شده و اراده‌ای برای بهبود آن در میان مسئولان وجود ندارد؛ بازاری که به برجام گره خورده و با شنیدن اخبار به بن بست رسیدن آن به سمت سقوط حرکت می‌کند.

ساختمان شیشه‌ای سعادت‌آباد در انتظار نگاه مسئولان

در این خصوص احسان رضاپور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: بازار با مجموعه‌ای از وعده‌های عملی نشده و در کنار آن، ریسک‌هایی رو به رشد مواجه است. نرخ بهره بین بانکی در کنار مجموعه فاکتورهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس و تداوم روند ریزشی آن مؤثر بوده است. از جمله وعده‌هایی که درخصوص بازار سرمایه عملی نشد، می‌توان به وعده وزیر اقتصاد مبنی بر کنترل نرخ بهره بین بانکی اشاره کرد که توجه گروهی از سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌های بدون ریسک جلب کرده است.

وی اضافه می‌کند: خروج محصولات شرکت‌های بورسی از قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از وعده‌های دولت بود اما تا امروز بسیاری از این محصولات با روش‌هایی همچون قرعه‌کشی به فروش می‌رسد. عملی شدن وعده‌های مسئولان به قدر طولانی و فرسایشی شده که نتوانسته شوک مثبتی به بازار سرمایه وارد کند. از زمانی که این وعده‌ها داده می‌شود تا زمانی که انتظار عملیاتی‌شدنِ آن می‌رود، فاصله زیادی وجود دارد که اثربخشی آن را از بین برده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: برجام، مدت‌هاست مطرح شده و هنوز هم مشخص نیست که سرنوشت آنچه خواهد شد و منافع اقتصادی کشور و شرکت‌ها تا چه حد می‌تواند با انجام شدن یا نشدن آن تحقق یابد. همه این موضوعات به انگیزه و اعتماد سرمایه‌گذاران، آسیب جدی وارد کرده که تأثیر آن به شکل رکود و روند نزولی بازار بروز پیدا کرده است.

رضاپور ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران اکنون به دلیل روند کاهشی بازار بسیار محتاط، بدبین و سخت‌گیرانه با اخبار مواجه می‌شوند، آن را تحلیل می‌کنند و در برابر آن موضع می‌گیرند و با سرمایه‌گذاران بهانه‌جویی مواجه هستیم که به دلیل شرایط روند بازار و اخبار منفی موضع منفی و محافظه‌کارانه بیشتری می‌گیرند. مجموع این عوامل منجر به تقویت سمت عرضه در بازار سرمایه شده، به نحوی که روند بازار به‌رغم وضعیت بنیادی مناسب بسیاری از شرکت‌ها، افت قابل توجه قیمت سهام شرکت‌ها و انتشار گزارشات شهریورماه شرکت‌ها که نکات مثبت بسیاری داشت، همچنان منفی است.

وی تصریح می‌کند: روند فرسایشی کاهشی بر بازار حاکم است و رکود بسیاری در معاملات ایجاد شده و بازار خالی از نقدینگی و پول است. همین موضوع باعث شده تا خریداران عقب‌نشینی کرده و خرید خود را به آینده‌ای موکول کنند که در آن ریسک‌های بازار کاهش یافته است. حتی نمی‌توان با اطمینان از کاهش ریسک‌های بورس در هفته‌های آینده سخن گفت زیرا علاوه بر شرایط ملتهب بازارهای جهانی و کاهش نرخ ارزها و قیمت جهانی محصولات، شرایط منطقه و داخل کشور نیز ایده‌آل نیست.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: مسائل اجتماعی موجود نیز منجر به این شده که سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای فعالیت در بازاری که طی دو سال اخیر روند کاهشی بر آن حاکم بوده و هیچ سیگنال مثبت قدرتمندی در آن مشاهده نمی‌شود را نداشته باشند.

رضاپور اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد که مسئولان و متولیان بازار، باید با اتخاذ تصمیماتی که بتواند به روند بازار کمک کند و برای آن اعتمادساز باشد، روند نزولی حاکم را تغییر دهند، زیرا در غیر این صورت وضعیت فعلی به‌رغم جذابیت‌ها و ارزندگی‌هایی که ممکن است گروه‌های زیادی داشته باشند، ادامه خواهد یافت. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار روزهای خوب و پررونق را در بازار داشت؛ لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی درخصوص بازار سرمایه انجام شود تا شاهد روزهای بهتری در بازار باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: بورس استعداد رشد را دارد، زیرا در مقایسه با سایر بازارها، جاذبه‌های بیشتری در بازار سرمایه وجود دارد و اثرات مثبت رونق در این بازار مؤثرتر از اثرات تورمی سایر بازارهاست، اما متأسفانه آن‌طورکه باید به این بازار توجه نمی‌شود. این درحالی است که پیش از انتخابات، رسیدگی به بورس از جمله اولویت‌های دولت مطرح شده بود و اکنون به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.

ساختمان شیشه‌ای سعادت‌آباد در انتظار نگاه مسئولان

همچنین مهدی ساسانی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آنچه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته در بازار سرمایه اتفاق افتاد، ناشی از تصوراتی است که افراد و فعالان بازار نسبت به تحولات سیاسی، اقتصادی و چشم‌اندازهای پیش رو داشتند. در حصول توافق برجام به بن‌بست‌هایی رسیده‌ایم که اخیراً نیز تشدید شده و در نتیجه امیدها نسبت به حصول که بتواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد کمتر شده است، همچنین این موضوع منجر به افزایش نرخ دلار، طلا و تورم شده است.

وی اضافه می‌کند: در بازار سرمایه نیز شدت ریزش افزایش یافت و در کنار این موضوع، شرایط نبود نقدینگی کافی در بورس نیز به این موضوع دامن زده و شاهد رقم خوردن این روزهای بد در بازار سرمایه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که چشم‌انداز پیش رو می‌تواند در هفته‌های آینده کمی بهبود یابد. با نزدیک شدن به ارائه گزارشات شش ماهه و شفاف شدن برآیند کاری بسیاری از شرکت‌ها ممکن است بخشی از تقاضا به سمت بازار بازگردد.

ساسانی اضافه می‌کند: در هفته‌های آینده با انتشار گزارشات شش ماهه شرکت‌هایی که عملکرد بهتری داشته‌اند مجدداً مورد توجه قرار بگیرند و از شرایطی که اکنون هستیم خارج شویم. به نظر می‌رسد آبان‌ماه شرایط بهتری برای بازار سرمایه رقم بخورد و برخی از ابهامات برطرف شود و سرمایه‌گذاران بتوانند برنامه‌ریزی‌های تحلیلی بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: روند روزهای اخیر بیشتر تحت تأثیر هیجانات و عوامل خارج از تابلوی معاملات بازار است اما انتظار می‌رود شرایط تحلیلی‌تر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به نظر می‌رسد بازار سرمایه امروز به بیماری در شرایط احتضار تبدیل شده که نیازمند رسیدگی سریع پزشکان است. سرمایه‌های افرادی که در سال‌های گذشته این بازار را انتخاب کردند و به آن اعتماد کردند در حال از دست رفتن است، این در حالی است که اقدامات مسئولان و متولیان بازار به وعده‌هایی که عملی نمی‌شود محدود شده است.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 609459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.