ضرورت تلاش برای ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی

مدیر کل استاندارد استان اصفهان گفت: این سازمان برای ورود به بازار مصرف عموم مردم تکلیف قانونی دارد. هر ساله ۲۸ تا ۳۰ هزار واحد صنعتی و مشمول استاندارد اجباری، مورد بازرسی این مجموعه قرار می‌گیرند که باید کالاها رعایت الزامات و نشانه‌گذاری های استاندارد را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود فرمانی امروز _پنجشنبه بیست‌ویکم مهرماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته استاندارد، اظهار کرد: سازمان استاندارد در تدوین سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان دولت نقش مؤثری دارد.

وی افزود: این تأثیر سازنده و مؤثر به‌ویژه در حوزه مصرف انرژی، ایمنی سازه‌ها و بناها، مصالح ساختمانی، بهداشت و درمان، سلامت و کاهش بلایای طبیعی بروز و ظهور بیشتری دارد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان استانی صنعتی است که تخصص‌ها و صنایع متنوعی در آن فعالیت دارند، ادامه داد: تولید مواد اولیه در این استان پهناور، تأثیر این خطه بر سایر نقاط را نیز فراگیرتر کرده است.

فرمانی با اشاره به اینکه عمده فعالیت سازمان استاندارد در بخش صنایع متمرکز است، افزود: تولید فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری از جمله فلزات گرانبها به‌ویژه نقره و طلا در اصفهان است.

وی به سایر فعالیت‌های سازمان استاندارد در حوزه خدمات همچون شهربازی‌ها و آسانسورها، و همچنین بخش صادرات به‌ویژه در حوزه فرآورده‌ها و مشتقات نفتی اشاره کرد و گفت: تمام فرآیندهای بررسی و تعیین ماهیت این حوزه وسیع در استان اصفهان و پنج استان دیگر کشورمان انجام می‌شود.

مدیر کل استاندارد استان اصفهان اظهار کرد: این سازمان برای ورود به بازار مصرف مردم، تکلیف قانونی دارد. هر ساله ۲۸ تا ۳۰ هزار واحد صنعتی و مشمول استاندارد اجباری، مورد بازرسی این مجموعه قرار می‌گیرند که باید کالاها رعایت الزامات و نشانه‌گذاری های استاندارد را داشته باشند.

فرمانی افزود: این سازمان مطابق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی درونی‌سازی و برون‌گرایی تولیدات ملی را دنبال می‌کند و در تلاش برای ترغیب و تشویق مردم به استفاده از کالای با کیفیت ایرانی است.

وی تصریح کرد: در نگاه به سیاست ابلاغی برون‌گرایی، باید تولیدات ملی را در سطح جهانی معرفی و عرضه کنیم که سازمان استاندارد در این رابطه نقش محوری دارد. به همین منظور باید با کاهش ضایعات و کم کردن مصرف انرژی به طور غیرمستقیم، قیمت تمام شده را کم کنیم و قدرت رقابت پذیری را در محصولات ایرانی بالا ببریم.

ورود سازمان استاندارد به موضوع دانش بنیان‌ها

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اشاره به شعار سال با عنوان، «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» ادامه داد: امسال استاندارد تمامی محصولات دانش بنیان را در دستور کار دادیم و وظیفه ما در این بخش بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است. تا به امروز ۳۰ درخواست در حوزه دانش بنیان‌ها در استان اصفهان به ثبت رسیده که از ما درخواست دارند که فرآورده‌های آنها را بررسی کنیم تا در صورت انطباق با استانداردها، تاییدیه‌های لازم را کسب کنند. ۱۱ شرکت از این ۳۰ شرکت متقاضی، موفق به اخذ گواهینامه استاندارد شده‌اند.

فرمانی به افزوده شدن موضوع حلال به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی این مجموعه تصریح کرد: مبحث حلال بودن تولیدات در صادرات اهمیت دارد و لحاظ می‌شود. دریافت پروانه حلال اجباری نیست اما متقاضی به عنوان پروانه تشویقی می‌تواند از سازمان استاندارد درخواست تاییدیه کند و در صورت احراز حلیت تاییدیه بگیرد.

وی به تشریح روند انتخاب واحدهای نمونه تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: از جمله شرایط دریافت عنوان واحد نمونه این است که در طول سال گذشته، علاوه بر رعایت استانداردهای لازم، هیچ‌گونه نقصی در پروانه‌های مربوطه نداشته باشند.

به گفته مدیرکل استاندارد استان اصفهان، روند انتخاب واحدهای نمونه بسیار سخت‌گیرانه است. امسال از میان سه هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی دارای مهر استاندارد، ۱۲ واحد صنعتی که خودشان درخواست بررسی شمول نمونه شدن در این بخش را داشتند، انتخاب شدند که به‌زودی در مراسمی معرفی و تقدیر خواهند شد.

فرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه عملکرد شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ سازمان استاندارد استان اصفهان، تصریح کرد: یک‌هزار و ۱۳۸ باسکول ماشین‌های سنگین و چرخ‌دار جاده‌ای مورد آزمون قرار گرفت و چهار هزار و ۳۴۳ دستگاه ترازوی واحدهای مختلف صنفی و تولیدی، در همین مدت بازدید شد. همچنین دو هزار و ۵۲۰ نازل جایگاه‌های سوخت در این مدت بازبینی شده است، همچنین ۲۴۱ پروانه استاندارد اجباری و ۵۶ پروانه استاندارد تشویقی صادر کرده‌ایم.

۲۶۶ پروانه مصالح ساختمانی باطل شده است

وی با اشاره به فعالیت استاندارد در حوزه کاربرد نشان حد مجاز در موضوع آلاینده‌ها، تاکید کرد: طی شش ماهه ابتدای امسال، ۹ پروانه جدید در این بخش صادر شده و ۴۹۶ پروانه اجباری در همین مدت تمدید شده است. همچنین در ادامه نظارت‌های سازمانی، ۲۶۶ پروانه ابطال شده که عمده این ابطال‌ها در حوزه مصالح ساختمانی بوده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان اظهار کرد: یک‌هزار و ۸۵۱ مورد اخطار در این مدت صادر شده که ۹۹ اخطار از این بین، حقوقی و قضائی بوده است. در مجموع ۹۸ مورد اعلام جرم در این مدت صادر شده که به محاکم قضائی ارسال شده است. جمع آوری و توقیف محموله‌های غیراستاندارد واحدهای صنعتی متعدد اصفهان به تعداد ۳۲ مورد در همین مدت انجام شده است.

فرمانی با اشاره به آموزش ۲۱ هزار و ۱۲۲ نفرساعت در واحدهای کنترل کیفی سطح استان، افزود: کارشناسان این مجموعه، برای نظارت بر خط تولید، چهار هزار و ۹۲۷ نمونه برداری کرده‌اند که ۲۶۶ مورد از این بین، در سطح بازار مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به چهار هزار و ۹۱۹ مورد بازرسی فنی و تصادفی از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در شش ماهه گذشته، تصریح کرد: با وجود تکلیف سالانه ۸۲ واحد بازرسی در این بخش، ۶۰ واحد از مجموعه صنایع انرژی‌بر تا به امروز بازرسی شده‌اند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان اضافه کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری دو هزار و ۷۱۲ آسانسور در استان اصفهان مورد بازرسی و بازبینی قرار گرفته و یک‌هزار و ۴۰۵ مورد از این تعداد، تاییدیه استاندارد را دریافت کرده‌اند.

صدور ۲۴ پروانه تولید محصولات حلال

فرمانی به فعالیت ۲۱۰ آزمایشگاه دارای تأیید صلاحیت در سطح این استان اشاره کرد و گفت: در این مدت چهار مورد اخطار صادر و چهار گواهی فعالیت آزمایشگاهی باطل شده است. همچنین در این مدت ۲۴ پروانه تولید محصولات حلال صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۵ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در این استان افزود: در این مدت ۴۱ جایگاه بازرسی شده که ۳۲ جایگاه از این تعداد تاییدیه گرفته‌اند و گاز دو جایگاه قطع شده است. همچنین هفت جایگاه سوخت سی‌ان‌جی نقص خط متوسط دارند که اگر تا یک‌ماه دیگر رفع نقص نکنند، فعالیت این جایگاه‌ها نیز متوقف خواهد شد.

کد خبر 611804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.