لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی ساختمان‌ها

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: چنانچه طرح رتبه بندی ساختمان‌ها اجرایی شود، به طور حتم کاهش مصرف انرژی، استفاده از آب‌های خاکستری و بهره‌مندی از انرژی خورشیدی را در ساختمان‌ها شاهد خواهیم بود که در این راستا نیز ساختمان پایدار محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طاهری اصل امروز _چهارشنبه دوازدهم مردادماه_ در «نشست تخصصی الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» که در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر امروز از اصفهان به عنوان شهر زیبای خداوند، شهر ابنیه تاریخی و جهانی و … با افتخار نام برده می‌شود متأثر از تلاشی ماندگاری است که امثال شیخ بهایی در این دیار انجام داده‌اند، بنابراین شایسته است اکنون نیز در ساخت و سازها با رعایت اصولی به این مهم دست یابیم.

وی ادامه داد: احداث ساختمان به تنهایی مهم نیست، بلکه این مهم زمانی ارزشمند است که بتوانیم یک برند و نشانی از خود به یادگار بگذاریم.

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اقتصاد، اجتماع و محیط زیست سه اصل مهم مرتبط با توسعه پایدار است، تصریح کرد: شاید مسائل اقتصادی از منظر نظام مهندسی اهمیت داشته باشد، اما نمی‌توان از دو اصل دیگر غافل شد.

طاهری اصل با اشاره به ردپای کربن در صنعت ساختمان‌سازی دنیا خاطرنشان کرد: با یک بررسی دقیق متوجه خواهید شد که ۴۰ درصد از ردپای کربن در صنعت ساختمان سازی وجود دارد.

وی افزود: ردپای کربن از طراحی ساختمان تا زمان تخریب یک ساختمان وجود دارد بنابراین در تمامی چرخه ساختمان می‌توان به این موضوع برخورد کرد، بر این اساس دلیل بیان ساختمان‌های پایدار، ساختمان سبز و دیگر موضوعات مرتبط این است که با مجموعه اقداماتی می‌توانیم اثرات این ردپا را به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای در صنعت ساختمان کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: چنانچه طرح رتبه بندی ساختمان‌ها اجرایی شود، به طور حتم کاهش مصرف انرژی، استفاده از آب‌های خاکستری و بهره‌مندی از انرژی خورشیدی را نیز در ساختمان‌ها شاهد خواهیم بود که در این راستا نیز ساختمان پایدار محقق می‌شود.

طاهری اصل با بیان اینکه اغلب اینگونه تصور می‌کنند که هزینه اجرای ساختمان سبز، ساختمان پایدار و رعایت اصول مرتبط با آن، هزینه‌های اضافی زیادی را به سازندگان تحمیل می‌کند، اظهار کرد: طبق پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی انجام شده در سطح جهانی هزینه‌های تحقق ساختمان پایدار زیاد نیست و شاید در حد چند درصد باشد در حالی که با رعایت این اصول، حداقل ۱۸ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به مدل‌های مختلف ساختمان سبز و ساختمان‌های پایدار در کشورهای مختلف افزود: به صورت کلی ذی‌نفعان فرایند ساخت و ساز شامل انبوه سازان، نظام مهندسی، شهرداری، طراحان، مهندسان، شرکت‌های بیمه، راه و شهرسازی، مجری ساختمان، مالک زمین، ثبت اسناد، مشاوران املاک، بهره برداران و سازمان مالیاتی هستند در حالی که چنانچه ساختمان‌های سبز با مصرف انرژی کم ساخته شود، شرکت‌های خدمت رسان، انبوه سازان، تولید کننده محصول، شهرداری، بهره بردار، طراحان، نظام مهندسی، شرکت بیمه، راه و شهرسازی منفعت بیشتری خواهند برد.

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به قوانین و استانداردهای داخلی موجود در خصوص احداث ساختمان‌های همساز با اقلیم و محیط زیست اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین و تعیین کننده ترین مسئله در زمینه دو بحران اساسی یعنی بحران مصرف انرژی و حفاظت محیط زیست، مبحث ۱۹ ضوابط مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان است، در واقع در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، روش‌های طرح، محاسبه و اصول کلی اجرای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تأسیسات گرمایی و سرمایی، تهویه مطبوع، تأمین آبگرم مصرفی و الزامات طراحی سیستم روشنایی الکتریکی در ساختمان‌ها در جهت بهینه سازی مصرف انرژی مشخص شده است.

طاهری اصل با اشاره به مزیت‌های تحقق ساختمان سبز و ساختمان پایدار در صنعت ساختمانی کشور گفت: ارائه گواهی‌نامه سبز به ساختمان‌ها می‌تواند برای انبوه سازان و سازندگان ساختمان در عرصه فروش ساختمان یک مزیت به حساب آید، در واقع این گواهی‌نامه‌ها استفاده کنندگان، سازندگان و خریداران ساختمان‌ها را نسبت به میزان مصرف انرژی ساختمان افزایش می‌دهد و بازدهی انرژی ساختمان‌ها به یکی از معیارها برای ارزیابی، ساخت، خرید و فروش ساختمان تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: کاهش آلودگی محیط زیست از طریق کاهش مصرف انرژی، حفظ ذخایر کشور، ایجاد رقابت بین سازندگان برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان، محبوبیت و ایجاد اعتماد بین سازندگان ساختمان‌های سبز از دیگر مزایای دریافت گواهینامه سبز ساختمان است

کد خبر 593576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.