چگونه می‌توان حمل‌ونقل را در شهرها پایدار کرد؟

حدود سه سال از انتشار ویروس کرونا می‌گذرد و مردم همچنان نسبت به ماقبل این رویداد، گرایش زیادی به استفاده از خودروهای شخصی دارند و همین امر، پایداری شهرها را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که حمل‌ونقل نقش مهمی در انتشار کربن و در نتیجه، افزایش آلودگی هوا و تشدید تغییرات اقلیمی در شهرها ایفا می‌کند. تهدیدهای ناشی از اثرات این دو بحران بر ساکنان زمین هر روز از شدت بیشتری برخوردار می‌شود که سبک زندگی انسان‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر بر این وضعیت شناخته شده است. در این میان، حمل‌ونقل از طریق خودروهای شخصی که بخش اعظم آن‌ها نیز از نوع موتوری و آلاینده هوا است، در کاهش پایداری شهرها بسیار اثربخش است و همین امر، مدیران شهرهای مختلف جهان را به ارائه رویکردهای مختلف جهت اصلاح تردد میان شهرنشینان سوق داده است. در ادامه به معرفی بهترین رویکردها برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها پرداخته می‌شود.

چگونه می‌توان حمل‌ونقل در شهرها را پایدار کرد؟

بهبود حمل‌ونقل انبوه و تقویت روش‌های مختلف تردد میان مردم

همه شهرهای ثروتمند جهان، بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون حمل‌ونقل انبوه هستند. محققان علت این امر را به استفاده گسترده مردم از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس نسبت داده‌اند که در مقایسه با تردد از طریق خودروهای شخصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است، ضمن این‌که حس برابری و تنفس هوای پاک را میان مردم افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران اغلب به کارآفرینی در شهرهایی با حمل‌ونقل پایدار گرایش پیدا می‌کنند، چراکه می‌دانند ساکنان چنین شهرهایی برای رفت‌وآمد بین منزل و محل کار خود با کمترین مشکل مواجه هستند و اختلالات بسیار کمی در فرآیند کار به وجود می‌آورند. در واقع، هرچه وضعیت حمل‌ونقل انبوه در یک شهر بهتر باشد، مردم از گرایش بیشتری برای حضور در مراکز کاری برخوردار هستند که این امر به سهم خود می‌تواند رونق اقتصادی مناطق را بهبود ببخشد. سنگاپور و استکهلم در سوئد از موفق‌ترین شهرهای جهان با حمل‌ونقل انبوه به‌شمار می‌رود که در آن‌ها مردم از بهترین کیفیت در بخش تردد شهری برخوردار هستند و همین امر به نشاط شهروندی و رونق اقتصادی این دو شهر کمک شایانی کرده است.

چگونه می‌توان حمل‌ونقل در شهرها را پایدار کرد؟

جایگزینی خودروهای موتوری با وسایل حمل‌ونقل الکتریکی

انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده هوا از خودروهای الکتریکی صفر است که این ویژگی می‌تواند در بهبود کیفیت هوا از طریق کاهش انتشار کربن اثربخش باشد، ضمن این‌که به کاهش آلودگی صوتی و افزایش پایداری شهری نیز منجر می‌شود. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان می‌کوشند مردم را به جایگزینی خودروهای موتوری خود با وسایل نقلیه الکتریکی سوق دهند، با این حال همواره چالش نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب تردد برای وسایل حمل‌ونقل پاک پیش روی آن‌ها قرار دارد و مانع از گرایش مردم به تردد سبز از طریق خودروهای الکتریکی می‌شود. به عنوان مثال، در اغلب شهرهای جهان زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی به میزان کافی وجود ندارد و همین امر منجر به تلف شدن زمان زیادی از دارندگان خودروهای برقی در صف‌های طولانی برای شارژ وسایل نقلیه خود می‌شود.

برنامه‌ریزان شهری به منظور افزایش گرایش مردم به استفاده از خودروهای الکتریکی ابتدا باید زیرساخت‌های مربوطه را بهبود ببخشند و سپس مزایای مختلفی برای دارندگان خودروهای الکتریکی در نظر گیرند تا همه روزه بر تعداد افرادی اضافه کنند که از طریق وسایل نقلیه پاک تردد می‌کنند. مدیران اسلو، پایتخت نروژ و مرکز اصلی خودروهای الکتریکی جهان، به دارندگان این وسایل نقلیه اجازه داده است در مسیرهای تردد اتوبوس‌ها و سایر خودروها به عبور و مرور بپردازند و در ضمن، آن‌ها را از خدمات پارک رایگان نیز بهره‌مند کرده‌اند.

چگونه می‌توان حمل‌ونقل در شهرها را پایدار کرد؟

گسترش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری

بدون شک، هرچه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از کیفیت بهتری برخوردار باشد، افرادی بیشتری را به تردد از طریق آن‌ها سوق می‌دهد. در این راستا، توسعه مناطق «خودرو صفر» و پیاده‌راه‌های سبز می‌تواند در افزایش گرایش مردم به تردد پاک اثربخش باشد که این امر به سهم خود پایداری شهری را افزایش می‌دهد و در کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

پاریس، پایتخت فرانسه از پیشگامان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌شمار می‌رود که مدیران آن، سرمایه‌های کلانی را صرف بهبود و توسعه زیرساخت‌های تردد پاک کرده‌اند و در افزایش گرایش مردم به اتخاذ عبور و مرور سبز بسیار موفق بوده‌اند.

چگونه می‌توان حمل‌ونقل در شهرها را پایدار کرد؟

توسعه زیرساخت‌هایی با تاب‌آوری بالا در مقابل تغییرات اقلیمی

طراحی زیرساخت‌های شهری باید بر اساس پیش‌بینی نرخ وقوع سیل و سایر رویدادهای ناشی از تغییرات اقلیمی انجام شود تا در نتیجه آن، تاب‌آوری زیرساخت‌ها در مقابل این حوادث به ظاهر طبیعی افزایش یابد. به عبارت دیگر، مدیران شهری هنگام طراحی زیرساخت‌های تردد باید نرخ اثرات تغییرات اقلیمی را در آن‌ها ارزیابی کنند تا فضاهایی با بیشترین مقاومت در مقابل رویدادهای احتمالی به وجود آورند. در این راستا، ترویج تردد از طریق وسایل نقلیه الکتریکی نیز می‌تواند بسیار اثربخش باشد و به کاهش انتشار کربن و در نتیجه به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا منجر شود.

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای آلاینده

توسعه نرم‌افزارهای جدید برای بهبود وضعیت پارکینگ‌های شهری در کاهش انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده نقش مهمی ایفا می‌کند چراکه مسیر تردد خودروها را برای یافتن جای پارک به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و همین امر، کاهش انتشار کربن ناشی از خودروها را در پی دارد. مدیران شهری می‌توانند مزایای متعددی برای شرکت‌های نوپا و افراد خلاق در نظر بگیرند و در ازای آن، از این افراد بخواهند نرم‌افزارهای دیجیتالی مختلفی در راستای بهبود حمل‌ونقل و افزایش پایداری شهرها به وجود آورند.

چگونه می‌توان حمل‌ونقل در شهرها را پایدار کرد؟

کد خبر 609391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.