روز جهانی معلم ۱۴۰۱ چه روزی است + تاریخ، معنی و علت نامگذاری 5 اکتبر 2022

روز جهانی معلم ۲۰۲۲ با ۵ اکتبر برابر است و توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نامگذاری شده است.

به گزارش ایمنا، روز جهانی معلم یک رویداد سالانه است که توسط بسیاری از کشورها گرامی داشته می‌شود. یونسکو که یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است و با هدف کمک به ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات به وجود آمده‌، روز ۵ اکتبر را به عنوان روز معلم در سطح بین‌المللی نام گذاری کرده است. علاوه بر روز جهانی معلم، در هر کشور یک روز به عنوان روز ملی معلم با هدف بزرگداشت این مقام والا نامگذاری شده که این روز متناسب با علت و مناسبتی خاص انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید:

تاریخ روز جهانی معلم ۱۴۰۱

  • تاریخ روز جهانی معلم در تقویم شمسی ۱۴۰۱ برابر با روز چهارشنبه ۱۳ مهر سال ۱۴۰۱ است.
  • تاریخ روز جهانی معلم در تقویم قمری مصادف با روز چهارشنبه ٨ ربیع‌الاول سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ روز جهانی معلم در تقویم میلادی برابر با روز چهارشنبه ۵ اکتبر سال ۲۰۲۲ است.

چرا ۵ اکتبر روز جهانی معلم است؟

سازمان جهانی کار و یونسکو در سال ۱۹۶۶ توصیه نامه‌ای را در مورد وضعیت معلمان تصویب کردند. این توصیه نامه معیارهایی را در مورد حقوق و مسئولیت‌های معلمان و استانداردهایی را برای آماده سازی اولیه و آموزش بیشتر، استخدام، شرایط آموزش و یادگیری تعیین می‌کند. در همین راستا و با توجه به اینکه معلمان نقش مهمی در تربیت نسل‌های آینده هر کشور دارند، این سازمان با هدف قدردانی از معلمان پرتلاش و زحمت کش روز ۵ اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری کرد.

روز جهانی معلم ۱۴۰۱ چه روزی است + تاریخ، معنی و علت نامگذاری 5 اکتبر 2022

تاریخچه روز معلم در ایران

قبل از انقلاب ۵۷ در ایران، در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض آمیز معلمان در میدان بهارستان، یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی کشته شد. وی معلمی ساده و بدون هیچ گونه گرایش حذبی بود که تقریباً همه احزاب از او به نیکی یاد کرده‌اند. پس از این اتفاق حکومت آن زمان برای دلجویی از معلمان و جلوگیری از اعتراضات آنها، روز ۱۲ اردیبهشت مصادف با سالروز کشته شدن ابوالحسن خانعلی را به عنوان روز معلم نامگذاری کرد. پس از انقلاب ۵۷ نیز مرتضی مطهری که روحانی شیعه و استاد فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ به دست اعضای گروه فرقان ترور شد. مطهری همچنین عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت که قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ نیز استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. خبر ترور این عالم فرهیخته با یک روز تاخیر و در روز دوازدهم اردیبهشت ۵۸ منتشر شد و به همین مناسبت این روز دوباره به نام روز معلم در تقویم رسمی ایران نامگذاری شد و از آن زمان تا کنون هر ساله این روز در ایران گرامی داشته می‌شود.

اهمیت روز معلم

با وجود افراد مختلف در سیستم آموزشی، همیشه این معلم است که به عنوان آموزگار اصلی دانش آموزان شناخته می‌شود و نقش مستقیم و مهمی در تربیت و شکل‌گیری فرزندان جامعه و نسل آینده دارد. به همین علت وجود چنین روزی در سراسر دنیا و از جمله ایران اهمیت بالایی دارد، چرا که شاید اینگونه توجه بیشتری به جایگاه معلمان معطوف شود.

معلم (Teacher) کیست؟

معلم یا آموزگار کسی است که شغلش آموزش به دیگران است و به منظور آموزش معین به یک عده دانش‌آموز در یک مؤسسه تربیتی استخدام شده و دوره تربیت معلم را تمام کرده است. در فرهنگ فارسی عمید واژه‌های تعلیم‌دهنده، آموزاننده و آموزگار برای معادل واژه معلم بیان شده است. دهخدا نیز در لغت نامه خود معلم را به معنی آموزاننده، مدرس و آموزگار آورده است.

روز جهانی معلم ۱۴۰۱ چه روزی است + تاریخ، معنی و علت نامگذاری 5 اکتبر 2022

روز جهانی معلم در برزیل

روز معلم در کشور برزیل مصادف با ۱۵ اکتبر است.

روز جهانی معلم در تایوان

در تایوان روز ۲۸ سپتامبر به منظور بزرگداشت معلم و فیلسوف بزرگ چینی، کنفوسیوس روز معلم نامگذاری شده و تعطیل رسمی است.

روز جهانی معلم در آرژانتین

در آرژانتین به افتخار بزرگداشت دومینگو فاستینو سارمینتو هفتمین رییس جمهوری آرژانتین، روز ۱۱ سپتامبر به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

روز جهانی معلم در هند

در هند، روز معلم مصادف با ۵ سپتامبر است. این روز برابر با سالروز تولد سارولی راکریشنا رییس جمهوری سابق هند است که اعتقاد زیادی به آموزش و پرورش داشت.

روز جهانی معلم در شیلی

روز ۱۶ اکتبر در شیلی به افتخار تاسیس انجمن معلمان شیلی در سال ۱۹۷۷ به عنوان روز معلم نام نهاده شده است.

روز جهانی معلم در جمهوری چک

در جمهوری چک روز ۲۸ مارس همزمان با زادروز یان آموس کمنسکی نویسنده و فیلسوف چک روز معلم است.

کد خبر 609368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.