تردد بیش از سه میلیون و ۱۸هزار ایرانی از مرز مهران

در ایام اربعین ۱۴۰۱ پایانه مرزی مهران در مقایسه با سایر مرزها از ازدحام جمعیت بیشتری برخوردار بود و بیش از سه میلیون ایرانی از این مرز تردد کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امسال زائران اربعین از مرزهای شش‌گانه شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین به عراق سفر کردند و دو مرز میرجاوه و ریمدان در شرق کشور نیز برای تردد زائران پاکستانی در نظر گرفته شد.

تردد بیش از سه میلیون و ۱۸ هزار ایرانی از مرز مهران

در ایام اربعین پایانه مرزی مهران در مقایسه با سایر مرزها از ازدحام جمعیت بیشتری برخوردار بود و به گفته سید زاهدین چشمه خاور، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام، در بازه زمانی اول تا ۲۹ شهریور ماه سه میلیون و ۱۸ هزار و ۲۲۷ نفر ایرانی از مرز مهران تردد کردند که از این تعداد یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۳ نفر به کشور وارد و یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۲۴ نفر نیز از طریق مرز بین‌المللی مهران از کشور خارج شدند.

تردد بیش از ۹۰۰ هزار خودرو در محورهای منتهی به مرزهای خوزستان

مرز چذابه در استان خوزستان یکی از مرزهای شش‌گانه ایران برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی بود که از یکم تا بیست‌وهشتم شهریورماه تعداد ۳۴۰ هزار و ۱۵۶ خودرو در محور بستان –چذابه را به ثبت رساند.

همچنین در این بازه زمانی ۵۸۹ هزار و ۷۲۶ خودرو در محور خرمشهر-آبادان-شلمچه تردد کردند و تردد ۹۲۹ هزار و ۸۲۲ خودرو در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه به ثبت رسید.

تردد از مرز باشماق مریوان برای اولین‌بار

با تصمیم وزارت کشور در سال جاری برای اولین بار مرز باشماق مریوان برای تردد زائران اربعین حسینی (ع) انتخاب شد که حمیدرضا عبدالملکی، مدیر پایانه مرزی باشماق مریوان از تردد بیش از ۸۰ هزار زائر اربعین از این مرز خبر داد.

از روز ۱۱ تا ۲۶ شهریور در این مرز ورود و خروج ۸۰ هزار زائر به ثبت رسیده است که از این تعداد بیش از ۵۰ هزار نفر از طریق مرز باشماق به کربلای معلی تردد کرده‌اند؛ تا ۲۶ شهریورماه حدود ۲۹ هزار زائر نیز از طریق این مرز به کشور بازگشته‌اند و گیت‌هایی که برای این ایام در مرز ایجاد شده بود به قوت خود باقی است.

کاهش ۶۱ درصدی تلفات جاده‌ای استان کرمانشاه

تردد زوار در استان کرمانشاه و از مرز خسروی ۲۴ درصد افزایش داشته است و به گفته منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، ۷۰ درصد کل تردد زوار اربعین از استان کرمانشاه انجام شده است؛ چراکه تعداد زیادی از زوار از پایانه مرزی خسروی و بقیه زوار از جاده‌های استان جهت رسیدن به پایانه مرزی مهران در استان ایلام از محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه استفاده کرده‌اند و تلفات جاده‌ای در ایام اربعین حسینی نسبت به تردد زوار در سال ۹۸ کاهش ۶۱ درصدی داشته است.

تردد زائران از پایانه مرزی تمرچین

پایانه مرزی تمرچین در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی، یکی دیگر از گذرگاه‌های کربلای معلی است؛ براساس آمار موجود تاکنون ۶۵ هزار زائر اربعین حسینی (ع) از طریق پایانه مرزی تمرچین تردد کردند.

به گفته پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، از ابتدای طرح اربعین حسینی تا ۳۰ شهریورماه، ۶۵ هزار تردد زائران شامل ورود و خروج در پایانه مرزی تمرچین به ثبت رسیده است.

همچنین در این مدت بیش از ۵۱ هزار زائر از مرز تمرچین به قصد تشرف به عتبات عالیات از کشور خارج شدند و ۱۴ هزار زائر نیز پس از زیارت این مرز را برای ورود به کشور انتخاب کردند.

تردد ۳۳۶ دستگاه اتوبوس در محور زاهدان_ میرجاوه

تنها راه ورود شیعیان پاکستانی به کشور عراق عبور از استان سیستان و بلوچستان است و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان از تردد یک میلیون و ۵۶۲ هزار و ۸۶۹ دستگاه وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی شمال این استان خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۶۱ درصدی حکایت دارد.

براساس گفته ایوب کُرد، در این مدت تعداد ۳۳۶ دستگاه اتوبوس در محور زاهدان_ میرجاوه تردد داشتند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

آمادگی پایانه تازه تاسیس ریمدان برای پذیرش زوار خارجی

پایانه مرزی ریمدان نیز با وجود تازه تاسیس بودن، برای پذیرش زوار خارجی آماده بود؛ به گفته جلال الدین قادری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، احداث یکهزار و ۷۵۰ متر مربع سایبان در محوطه پایانه، آماده سازی تعداد ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی و دوش حمام، نصب مخازن تامین آب بهداشتی، نصب آیس بانک‌ها برای تامین آب سرد به ظرفیت ۱۰ هزار لیتر، استقرار تعداد قابل توجه مه‌پاش ثابت و سیار در سایبان‌ها، استقرار بوفه و فروشگاه مواد غذایی، راه‌اندازی ۱۰ لاین و گیت گذرنامه، نصب و راه‌اندازی تجهیزات کنترلی، نصب دوربین‌های نظارت تصویری، بهبود روشنایی، راه‌اندازی دیزل ژنراتور برق اضطراری از اقدامات این اداره کل برای پذیرش زوار پاکستانی بود.

کد خبر 607581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.