ظاهرسازی معاویه در دوران امام حسن(ع)؛ عامل امضای صلح‌نامه

یک کارشناس مسائل دینی گفت: لازمه فهم درست حوادث امروز بصیرت افزایی و ولایتمداری در دورانی است که حوادث پیچیده‌تر شده‌اند؛ فرماندهی جریان رسانه‌ای در اختیار غرب و نظام سلطه است و فضای مجازی به‌عنوان مرکز و جایگاهی برای اشاعه فعالیت‌های تخریبی و دروغین آن‌ها، رها شده و نظارتی بر آن نیست.

حجت‌الاسلام میثم آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرایط جامعه در دوران امام حسن (ع) جوری رقم خورد که امام برحق و بزرگوارمان مجبور به صلح با معاویه شدند.

به گفته وی، ابهام‌ها و سوال‌هایی در این رابطه مطرح است از جمله اینکه آن زمان شرایط جامعه چگونه بود که با اینکه امام حسن مجتبی (ع) سال چهل‌ویکم هجری قمری به امامت منصوب شدند و حکومت ظاهری را پذیرفتند، در حالی که پیامبر اکرم (ص) سال یازدهم هجری به شهادت رسیدند و آن زمان سی سال از شهادت ایشان گذشته و نوه آقا رسول‌الله (ص) در چه وضعیتی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند با افرادی که همراه پیامبر نبودند و ایشان را آزار و اذیت می‌کردند صلح نامه امضا کنند.

این کارشناس دینی و حوزوی افزود: نخستین نکته‌ای که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، چهره به ظاهر مذهبی معاویه برخلاف فرزند ملعونش یزید بود که حتی ظاهر خود را رعایت نمی‌کرد؛ اهل انواع بزهکاری، خلاف، سگ بازی و شراب‌خواری بود و همین ظاهرالصلاحی معاویه باعث شده بود شرایط برای امام حسن (ع) به شکلی پیش برود که ایشان مجبور به صلح شوند.

وی افزود: شخصیت معاویه ابن ابوسفیان به گونه‌ای در میان عوام شناخته می‌شد که می‌گفت، من مانند هم کاتب رسول‌لله بودم، نماز می‌خوانم، امت اسلامی را به راه دین دعوت می‌کنم و دیندار هستم! عوام نیز این ظاهرسازی‌ها را باور می‌کردند و فریب می‌خوردند.

حجت الاسلام آقایی ادامه داد: حمایت نکردن مردم از ولی خدا دومین نکته و عاملی است که باعث شد امام مجبور به امضای صلح نامه شوند. مردم به محضر امام مجتبی (ع) می‌رفتند و در عین اینکه با امام همراه بودند اما این همراهی آنها کامل نبود. یعنی امام حسن (ع) را در صورتی امام خود می‌خواستند که ایشان به حرف و توصیه آنها گوش کند نه اینکه آن‌ها گوش به امر و فرمان امام زمانشان باشند.

وی اظهار کرد: آننها به امام (ع) تعیین تکلیف می‌کردند که ما در زمان پدر شما از سال ۳۵ تا سال چهلم هجری جنگ‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. همین‌ها به همین بهانه می‌گفتند جنگ و رودررویی کافی است پس شما بهتر است یا باید صلح نامه با معاویه را امضا کنید.

کارشناس مسائل دینی همراهی نکردن مردم با امام زمان خود را عامل تأثیرگذار دیگر در امضای صلح نامه برشمرد وگفت: همه این عوامل در کنای سایر تحرکات تخریبی، تهدیدی، تبلیغاتی و دروغین معاویه باعث شد امام حسن (ع) مجبور شدند صلح نامه را امضا کنند.

وی ادامه داد: معاویه هزینه‌های فراوانی کرد تا فرماندهان و لشکریان امام را با وعده‌های گوناگون ثروت و قدرت فریب دهد که در این راه موفق هم بود و با پول بسیاری از آنها را خرید و از امام جدا کرد.

حجت الاسلام آقایی اظهار کرد: آن زمان عبیدالله ابن عباس فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) بود که معاویه با سکه‌های زر او را هم خرید و علاوه بر او نیز بسیاری دیگر از حاضران در سپاه امام فریب خوردند یا با دریافت رشوه و میل به دنیا طلبی به سمت معاویه رفتند و امام را تنها گذاشتند.

وی افزود: همین فعالیت‌ها و خرابکاری‌ها، سپاه امام را به وضعیتی کشاند که ایشان دیدند دیگر با این تعداد محدود نمی‌توانند در برابر معاویه ایستادگی و مبارزه کنند. هزینه‌های تبلیغاتی و سرمایه‌ای که معاویه خرج کرد باعث شد امام نتواند سپاه خود را تجهیز و آماده کند.

پاره کردن صلح نامه از سوی معاویه

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: نکته مهم و قابل اشاره در رابطه با دوران امام مجتبی (ع) این است که اگر همان بندهای نوشته شده در صلح نامه توسط معاویه عملیاتی شده بود بدون شک برای جامعه ارزشمند بود اما معاویه به محض امضای صلح نامه آن را پاره کرده و گفت که من با همان روال سابق امور را پیش می برم.

وی اضافه کرد: معاویه به ناحق فقط از این صلح نامه بهره‌گیری سیاسی و فریبکارانه داشت تا در ذهن افکار عمومی این را جا بیندازد که امام حسن (ع) سازش کرده است. معاویه نیز همان حکومت ظالمانه و مزورانه خود را ادامه داد و به هیچ کدام از مفاد صلح نامه عمل نکرد.

حجت الاسلام آقایی تاکید کرد: امروز هم دشمن در جریان توافق نامه برجام که مجبور به امضای آن شدیم همین فریبکاری‌ها و وعده دادن‌های بدون عمل را داشت. مشکل همان جایی بود که تبلیغات سیاه و منفی زیادی علیه ایران اسلامی کردند و وعده‌هایی که داده بودند از همان روز فردای امضای برجام زیر آن زدند و به هیچ کدام از مفاد آن عمل نکردند. حتی می‌توان گفت به روح برجام عمل نشد.

به تاکید وی، امروز هم دشمن با فریفتن چهره‌های شاخص، خواص و سلبریتی‌ها همان کارهای معاویه‌گونه را دنبال می‌کند و رسانه‌های معاند هم به‌عنوان فرماندهان سپاه ظلم نقش محوری در این بین ایفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام آقایی ادامه داد: اگر دیروز یک فرد این اعمال صدانسانی و ریاکارانه را مرتکب می‌شد یا دستور آنها را صادر می‌کرد، امروز هم رسانه به شکلی فراگیر و گسترده، کاه را کوه جلوه می‌دهد و با دامن زدن به شایعات و مخلوط کردن اخبار درست و غلط افکار عمومی را به هر سمت و سویی که می‌خواند و خواست اربابان آنها است می‌کشاند.

لازمه بصیرت افزایی در دوران کنونی

وی افزود: در همین روزها می‌بینیم این همه قتل، غارت و کشتار مردم و نیروهای نظامی بی‌گناه صورت می‌گیرد اما حتی یک واکنش یا اعلام خبر واقعی در این رابطه در رسانه‌های آنها نمی‌بینیم. هر آنچه را که با منش ظالمانه و استکباری خودشان همسو باشد به شکل وسیع، با رنگ و لعاب دروغین منتشر می‌کنند و هر آنچه را که با خوی نظام سلطه در تضاد باشد را نمی‌بینند.

به گفته این کارشناس حوزوی و دینی، لازمه فهم درست حوادث بصیرت افزایی و ولایتمداری در دورانی است که حوادث پیچیده‌تر شده‌اند؛ فرماندهی جریان رسانه‌ای در اختیار غرب و نظام سلطه است و فضای مجازی به‌عنوان مرکز و جایگاهی برای اشاعه فعالیت‌های تخریبی و دروغین آنها، رها شده و نظارتی بر آن نیست.

کد خبر 607452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.