ترویج رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای در سراسر جهان

گروهی از سرمایه‌گذاران اهل دانمارک در نظر دارند که به ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در سراسر جهان بپردازند و زیست‌پذیری را در تمام شهرهای دنیا افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر ۱۵ دقیقه‌ای به مناطقی خودکفا اشاره دارد که در آن‌ها امکان تأمین تمام ملزومات برای شهروندان تنها از طریق یک ربع ساعت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر است. در شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای نبود یا حداقل تردد از طریق وسایل نقلیه موتوری به کاهش قابل‌توجه انتشار کربن منجر می‌شود که به واسطه همین امر، مردم هوایی پاک را تنفس می‌کنند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار هستند.

گزارش‌ها حاکی است که تاکنون پنج شهر جهان به جنبش ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای پیوسته‌اند و میزبان محله‌هایی کاملاً خودکفا هستند که در آن‌ها شهروندان از طریق تردد سبز تمام نیازهای خود را در نزدیکی محل سکونت برآورده می‌کنند. از آن‌جا که مفهوم ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ از استقبال بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شد، بسیاری از مدیران سراسر جهان به پیاده‌سازی موقت مفهوم آن در شهرهای خود پرداختند و نتایج آن بر زیست‌پذیری و بهبود رفاه جسمی و روانی باعث شگفتی همگان شد.

ترویج رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای در سراسر جهان

همین امر، گروهی از سرمایه‌گذاران و طراحان دانمارکی را به اجرای طرح شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در سراسر جهان سوق داده است و این افراد در نظر دارند به ایجاد مراکز ضروری مورد نیاز شهرنشینان نظیر فروشگاه‌های مواد غذایی، مدارس، مهدکودک‌ها، مراکز مراقبت سلامت، فضاهای سبز، مراکز تفریحی و سرگرمی و در نهایت، زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی بپردازند. این افراد از اعطای بودجه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری برای آغاز پروژه خبر داده و مدعی شده‌اند این بودجه را تا دو سال آینده برای گسترش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای مورد استفاده قرار خواهند داد تا به کاهش تردد از طریق خودروهای شخصی در آن‌ها کمک کنند.

سرمایه‌گذاران و طراحان دانمارکی مدیران سراسر شهرهای جهان را به همکاری برای اجرای طرح مناطق ۱۵ دقیقه‌ای دعوت کرده‌اند و امیدوار هستند که پیاده‌سازی این طرح، کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی کربن را در شهرها به دنبال داشته باشد و از این طریق، به افزایش پایداری و برابری میان شهروندان کمک زیادی کند.

ترویج رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای در سراسر جهان

کد خبر 607383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.