«آموزش» حلقه مفقوده حفاظت از محیط‌زیست

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: افرادی که از طبیعت سوءاستفاده می‌کنند، اکثراً همان قشر جوانی هستند که منافع شخصی خود را به منافع سبز کشور ترجیح داده‌اند، بنابراین یکی از مشکلات کنونی کم‌توجهی آموزش و پرورش به این‌گونه مسائل است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت آموزش در مسائل زیست‌محیطی اظهار کرد: متأسفانه سازمانی که تحت عنوان آموزش و پرورش در ایران فعالیت می‌کند، تمام اهداف خود را پیرامون آموزش تدوین کرده است.

وی افزود: دانش‌آموز نه‌تنها مهارت‌های اجتماعی، کارآفرینی و کارآموزی را یاد نمی‌گیرد بلکه آن‌ها را فراموش می‌کند؛ متأسفانه رفتار مناسب با محیط زیست، تفکر و فرهنگ اجتماعی و نحوه رفتار در محیط اجتماعی به دانش‌آموزان تعلیم داده نمی‌شود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: دانش‌آموز یاد می‌گیرد که مطالب را تنها به‌خاطر بسپارد و عملاً وی را به‌صورت استرس‌گونه برای شرکت در امتحانات مختلف هدایت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: متأسفانه تنها افتخار برای دانش‌آموزان ایرانی تحصیل در مدارس و ورود به دانشگاه‌های معتبر است که این شرایط جامعه را از مسائل اصلی دور کرده است.

نصراصفهانی تصریح کرد: باید در زمان پیش‌دبستانی و دوران ابتدایی دانش‌آموزان را به محیط‌های طبیعی ببریم و به آنان رفتار صحیح با طبیعت را آموزش دهیم؛ دانش‌آموز باید نحوه رفتار با محیط‌زیست را بداند و این محیط را بخشی از سرمایه خود محسوب کند.

وی در همین رابطه گفت: نباید دانش‌آموز به‌گونه‌ای تربیت شود که تصور کند برای زیباسازی شهر و منافع باید مسیرهای طبیعی را تغییر دهد، زیرا این تغییرات مانند زه‌کشی آب فاجعه‌ای زیست‌محیطی خواهد داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اشاره کرد: حذف و جابه‌جایی یک سانتی‌متر خاک که به‌طور متوسط بیش از صد هزار سال تولید آن زمان برده شده است، می‌تواند بسیار فاجعه‌آمیز باشد و متأسفانه در کنار آن با تخلیه آب در لایه‌های زمین و حذف جنگل‌ها نیز مواجه هستیم.

وی افزود: افرادی که از طبیعت سوءاستفاده می‌کنند اکثراً همان قشر جوانی هستند که منافع شخصی خود را به منافع سبز کشور ترجیح داده‌اند؛ بنابراین یکی از مشکلات کنونی کم‌توجهی آموزش و پرورش به این‌گونه مسائل است.

کد خبر 607087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.