مشخصات فنی لیمیت سوییچ های گروه CSA

لیمیت سوئیچ قطعه ای از تجهیزات الکترومکانیکی است که از یک محرک متصل به یک سری از اتصالات ساخته شده است.

این نوع کلیدها در انواع و اشکال مختلف ساخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به انواع فشاری، غلطکی و سوزنی اشاره کرد که هر کدام از گونه‌های نام‌برده‌شده نیز خود به اشکال مختلف ساخته و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این محصول را می‌توان یک وسیله‌ی الکترومکانیکی دانست که از یک عملگر مکانیکی متصل به دسته‌ای از کنتاکت‌ها تشکیل شده است. وقتی جسم مورد نظر، به واسطه‌ی عملگر، به یک کنتاکت می‌رسد، برای ایجاد یا قطع جریان الکتریکی، دستگاه باعث قطع و وصل کنتاکت می‌گردد. در ادامه این مقاله از آژند برق با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در خصوص لیمیت سوئیچ ها بدانید.

مشخصات فنی لیمیت سوئیچ ها

نکته ای که وجود دارد و آن را باید بدانید این است که نام دیگر لیمیت سوئیچ کلید حد است که به لاتین میشود (Limit Switch). کلید حد و یا لیمیت سوئیچ در واقع قطعه ای از تجهیزات الکترومکانیکی است.

Actuator : عملگر یا محرک است که جسم مورد نظر با آن برخورد می کند.

Operating Head : پوششی است که منجر به حرکت عملگر یا تغییر در کنتاکت ها می شود.

Switch Body : کنتاکت های NO (در حالت عادی-باز) و NC (در حالت عادی-بسته)، در این محل قرار می گیرند.

کاربردهای لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ‌ها به دلیل استحکام، سهولت در نصب و عملکرد قابل‌اعتماد در محیط‌های مختلف، کاربردهای مختلفی دارند که می‌توان برای مثال به ماشین‌های برش، نوارهای نقاله، ماشین‌های تراش خودکار، جرثقیل‌ها و بالابرها و به‌طورکلی در اکثر ماشین‌هایی که کنترل حرکت ابعادی در آن‌ها موردنیاز است اشاره کرد.عمدتاً لیمیت سوئیچ‌ها با یک رله کنترلی، یک کنتاکتور و یا به‌عنوان ورودی در یک PLC مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روش هایی برای انتخاب یک میکروسوئیچ

با توجه به محیط نصب، حالت محافظت را انتخاب کنید: نوع باز یا نوع محافظ. با توجه به عوامل محیطی مانند درجه حرارت محیط، لرزش و مقاومت در برابر ضربه و کلاس حفاظت برای انتخاب یک سوئیچ محدود مناسب وجود دارد.

ویژگی ها و مزایای لیمیت سوئیچ ها

  • تقریباً می تواند در هر محیط صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
  • از لحاظ دقت و تکرار پذیری بسیار دقیق است.
  • انرژی الکتریکی کمی مصرف می کند.
  • می تواند بارهای چندگانه را کنترل کند.

معرفی انواع لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ القایی (Conductive Limit Switches)

اصول اندازه گیری و عملکرد: خاصیت رسانایی در یک محیط مایع متفاوت از سایر محیط ها می باشد. زمانی که مایع به حد مجاز تعیین شده ای از ارتفاع و راه اندازی الکترود می رسد، مدار جریان متناوب DC بین دو الکترود یا بین دیوار ظرف و یک الکترود را مسدود می کند. سیگنال سوئیچینگ از افزایش ناگهانی در مصرف فعلی تولید شده است.

لیمیت سوئیچ خازنی (Capacitive Limit Switch)

اصول اندازه گیری و عملکرد: برای اندازه گیری خازن، یک ماده با یک گذردهی ثابت نیاز است. ساخت و ساز قوی و ساده آن به گونه ای است که اجازه اندازه گیری سطح مایعات، مواد جامد گرانول و مواد رسانا و نارسانا را می دهد.

لیمیت سوئیچ لرزشی (Vibration Limit Switches)

اصول اندازه گیری: لول سوئیچ های ارتعاشی، لرزشی که به نام های دیاپازونی هم مشهورند برای کنترل سطح مایعات و جامدات پودری مورد استفاده قرار می گیرند.

مکانیزم های کنترلرهای سطح لرزشی به این صورت است که در حالت عادی شروع به ارتعاش با فرکانس تعریف شده ای می کنند و در حالتی که مواد پودری جامد و یا سیالات مایع به آن سطح می رسد، به علت تغییر محیط دامنه و مقدار فرکانس ارتعاش تغییر کرده و این تغییر با طراحی الکترونیکی حس شده و فرمان خروجی سوئیچ مورد نظر صادر می گردد.

لیمیت سوئیچ ها و انواع دسته بندی آنها

  • لیمیت سوییچ گروه TZ-8
  • لیمیت سوییچ گروه CSA
  • لیمیت سوییچ گروه CWL
  • لیمیت سوییچ گروه CHL
  • لیمیت سوییچ گروه TZ-6 Sealed
  • میکروسوییچ واتر پروف کابل دار
  • میکروسوییچ گروه CM
  • میکروسوییچ گروه CZ-7
  • میکروسوییچ گروه CMV
  • میکروسوییچ خشابی گروه CZ-93
  • لیمیت سوییچ گروه CLS
  • لیمیت سوییچ گروه CZE
  • میکروسوییچ گروه C4N-4A

مشخصات فنی لیمیت سوییچ های گروه CSA

لیمیت سوییچ گروه CSA

این دستگاه پر کاربرد یک سوئیچ است که با حرکت یک قطعه ماشینی و یا با حضور یک جسم شروع به حرکت می نماید. لیمیت سوئیچ ها برای کنترل کردن دستگاه ها به منزله بخشی از سیستم کنترلی، به عنوان یک قفل ایمنی، یا برای شمارش کردن اجسامی که از یک نقطه رد می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع لیمیت سوییچ گروه CSA

  • لیمیت سوئیچ فشاری ساده تیپ پهن CSA-001
  • لیمیت سوییچ فشاری قرقره دار تیپ پهن CSA-003
  • لیمیت سوییچ دوطرفه تیپ پهن CSA-012
  • لیمیت سوییچ CSA-031
  • لیمیت سوییچ CSA-021
  • لیمیت سوییچ CSA-061
  • لیمیت سوییچ CSA-071
  • لیمیت سوییچ CSA-081

در ادامه به برخی از این مدل ها اشاره می کنیم:

مشخصات فنی لیمیت سوییچ های گروه CSA

لیمیت سوییچ CSA-031

لیمیت سوییچ CSA-031، یکی از محصولات کمپانی شرکت CNTD است. که در صنعت برق یکی از پرکاربردترین قطعات کلید زنی می‌باشد. این محصول با کوچکترین برخورد با سطح، عمل قطع و وصل کردن برق را انجام می‌دهد. میکروسوئیچ CSA-031 CNTD دارای کارکرد و سرعت عمل بالایی است و به کنتاکت وصل می‌شود.

و برای کنترل کردن حرکت ماشین آلات باید به یک محرک وصل شود، میکروسوئیچ CSA-031 CNTD در برابر نویزها و فرکانس‌های رادیویی مقاوم است. و دارای عایق مقاومتی بالا است و هیچ گونه نشتی ندارد و در برابر رطوبت نیز مقاوم می‌باشد. به این محصول لیمیت سوئیچ نیز گفته می‌شود، نوعی کلید است که عمل قطع و وصل انجام می‌دهد. با این تفاوت که به علت وجود فنر تعبیه شده داخل آن، زمانی که فشار روی آن داده می‌شود.

لیمیت سوییچ CSA-021

مشخصات این محصول مشابه به لیمیت سوییچ TZ-۸۱۰۴ CNTD می باشد با این تفاوت که لیمیت سوییچ دو طرفه تیپ پهن CNTD مدل CSA-021 از نظر ظاهری پهن تر از لیمیت سوییچ مدل TZ-8 می باشد.

لیمیت سوییچ CSA-021 قطعه‌ای از تجهیزات الکترومکانیکی است که با استفاده از قطعات مکانیکی با حضور یک ماده یا شی‌ء شروع به فعالیت می‌کند. میکروسوئیچ یک نوع کلید است که وظیفه قطع و یا وصل نمودن جریان برق در مدارات الکترونیکی می باشد. اولین میکروسوئیچ به وسیله پیتر مک گل در سال ۱۹۳۲ میلادی ساخته شد. مک گل در شرکت باتری سازی برگس کار می کرد و در سال ۱۹۳۷ میلادی یک شرکت با نام تجاری میکروسوئیچ بنا کرد.

لیمیت سوییچ دوطرفه تیپ پهن CSA-012

میکروسوئیچ CSA-021 CNTD دارای کارکرد و سرعت عمل بالایی است و به کنتاکت وصل می‌شود و برای کنترل کردن حرکت ماشین آلات باید به یک محرک وصل شود، میکروسوئیچ CSA-021 CNTD در برابر نویزها و فرکانس‌های رادیویی مقاوم است و دارای عایق مقاومتی بالا است و هیچ گونه نشتی ندارد و در برابر رطوبت نیز مقاوم می‌باشد. به این محصول لیمیت سوئیچ نیز گفته می‌شود، نوعی کلید است که عمل قطع و وصل انجام می‌دهد.

نکات مهمی که در هنگام خرید یک لیمیت سوئیچ باید به آنها توجه کنید

با توجه به شرایط عملیات، باید دقت سوئیچ برقی که خریداری می‌شود، بالا باشد. چرا که روی سرعت پاسخگویی آن‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر دقت، در خرید سوئیچ، باید به فاکتورهای دیگری مانند مشخصات مکانیکی و پارامترهای عملکرد دستگاه‌های مختلف هم توجه شود. این پارامترها می‌تواند شامل عواملی مانند اندازه، نیروی عملیاتی، روش نصب و سرعت سکته‌ی مغزی باشد.

کد خبر 606758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.