خطر در کمین طلابازها

درحالی‌که به‌تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فراهم شدن امکان کسب مجوز برای خریدوفروش طلا در بستر اینترنت خبر داده است، عده‌ای همچنان معاملات طلا را در فضا مجازی حتی با کسب مجوز، نادرست می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطرح شدن موضوع خریدوفروش طلا در فضای مجازی از مباحثی است که با شیوع کرونا شدت بیشتری گرفت و البته در همه دنیا نه‌فقط طلا بلکه انواع اقلام و کالاها در فضای مجازی معامله می‌شود.

اما در ایران نیز اخیراً معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فراهم شدن امکان کسب مجوز برای خریدوفروش طلا در بستر اینترنت خبر داده است. این چنین که به‌جای فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز، باید معاملات در بستر سایت‌های اینترنتی مجوزدار انجام شود. به عقیده فعالان این بازار، تاکنون زیرساخت مناسب جهت معامله اینترنتی طلا صورت نگرفته و با این شرایط بهتر است که فعالان از طریق فضای مجازی خرید و فروش نکنند.

واقعیت آن است که همواره بین فعالان صنفی سنتی با مشاغل مدرن امروزی چالش‌هایی وجود داشته که سنتی‌ها مشاغل اینترنتی و آنلاین را پرخطر معرفی کرده‌اند و زمانی که پای طلا و جواهر به‌عنوان کالایی ارزشمند به میان می‌آید این بحث جدی‌تر هم می‌شود.

از یک‌طرف مشاغل سنتی بخش طلا و جواهر، با پرخطر دانستن معاملات آنلاین، خریداران را هشدار می‌دهند ضمن آنکه آن‌ها فضای مجازی را تهدیدی برای بقای خود قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر هم سودجویانی در فضای مجازی وجود دارند که نه‌تنها در بخش طلا بلکه در همه اصناف اقدام به کلاه‌برداری‌های زیادی داشته‌اند و باعث بی‌اعتمادی عده‌ای به خریدوفروش‌های آنلاین شده‌اند.

به‌این‌ترتیب است که فضای مجازی برای بسیاری از افراد غیرقابل‌اعتماد شده است به‌ویژه آنکه عده‌ای از فعالان و مسئولان سنتی صنف طلا و جواهر با غیرقانونی و نامطمئن مطرح کردن معاملات مجازی، تأکید بر اجتناب از این نوع معاملات دارند.

شرایط خرید طلا با سایر کالاها متفاوت است

اما دلایلی که مسئولان صنفی طلا برای پرهیز از معاملات طلا در فضای مجازی دارند چیست؟

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: فروش طلا در فضای مجازی نیاز به زیرساخت‌های دقیقی دارد از جمله اینکه فرد فروشنده حتماً یک فضای فیزیکی هم برای فروش داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: نمی‌توان گفت نباید کسی در فضای مجازی فعالیت کند زیرا امروزه در همه کشورها به راحتی در فضای مجازی دادوستد انجام می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند این فضا را محدود و ممنوع کند.

توصیه‌ای به معاملات آنلاین طلا و جواهر نمی‌کنم

همچنین هوشنگ شیشه‌بران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: فروشگاه‌های فضای مجازی به ترتیب در حال دریافت مجوز فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند اما نظر شخصی من آن است طلا و جواهر با دیگر کالاها متفاوت بوده و برای هر نوع معامله‌ای در این زمینه لازم است خریدار و فروشنده با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی اضافه می‌کند: این‌چنین‌که به‌طورحضوری کالا دیده شود، لمس شود، ارزش به‌روز آن مشخص شود، مالیات آن تعیین شود و زمانی که همه چیزی تفکیک شد معامله انجام گیرد و فاکتور صادر شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: ممکن است برای تسهیل در روند فعالیت، مجوز صادر شود اما باید توجه داشت که برای خرید طلا و به ویژه جواهر، حتماً لازم است به شخص فروشنده، سابقه و علم او نسبت به کاری که انجام می‌دهد اعتماد کامل داشت.

شیشه‌بران می‌افزاید: اگر خریدوفروش طلا و جواهر، به‌طور آنلاین انجام گیرد چگونه کالای مورد نظر، کارشناسی شود تا چه میزان اعتماد وجود دارد که فقط از طریق یک تصویر خرید انجام گیرد.

وی یادآور می‌شود: اگرچه معاملات آنلاین به‌ظاهر کاری قابل‌قبول به نظر می‌رسد زیرا معاملات تسهیل می‌شود از ترافیک کاسته می‌شود و در مجموع هزینه‌ها پایین می‌آید اما باید به این نکته هم توجه داشت که طلا کالایی متفاوت است و احتمال دارد خرید آنلاین آن مشکلاتی زیاد را در پی داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تصریح می‌کند: البته برندهایی هم هستند که تلفیقی از طلا با مصنوعاتی مانند چرم را تولید کرده و در فضای مجازی عرضه می‌کنند، در این موارد طلای مصرف شده بسیار پایین است و برای معاملات آنلاین آن ریسک چندانی وجود ندارد، اما درمورد خرید طلا و جواهر که از وزن سنگینی هم برخوردار است توصیه‌ای به خریدهای آنلاین نداشته و مخالف هستم.

شیشه‌بران درباره قابلیت پیگیری تخلفات خاطرنشان می‌کند: تخلفات فضای مجازی قابلیت پیگیری دارد زیرا به‌هرحال فاکتوری در دست مشتری است اما این نکته هم وجود دارد که احتمالاً این فاکتور جعلی یا کپی از فاکتوری دیگر باشد و احتمالاتی دیگر که به‌هرحال هرکدام مشکلاتی را به دنبال دارد و دردسرهای زیادی را برای شخص خریدار موجب می‌شود. بنابراین ترجیحاً خرید حضوری برای کالای حساسی چون طلا، بسیار بهتر است.

فعالان سنتی صنف طلا، آنلاین‌ها را تهدید می‌دانند

در برابر مخالفان خریدوفروش طلا در فضای مجازی تعدادی هم بر این دیدگاه هستند که با توجه به اختلافات همیشگی کسب‌وکارهای سنتی با آنلاین، بخشی از اظهارات انجام گرفته درباره مشکلات معاملات آنلاین، اغراق‌آمیز است.

چه‌بسا مشکلات مرتبط با معاملات آنلاین نه درمورد طلا بلکه برای هر کالایی می‌تواند صدق کند، اما وقتی یک کسب‌وکار بر طبق قانون نظام صنفی بتواند برای فعالیت خود طلا، پوشاک یا هر کالایی پروانه کسب کند، پس شرایط لازم را برای فعالیت دارد و می‌تواند کالای خود را در این فضا عرضه کند.

به عقیده این افراد، مخالفان فروشگاه‌های آنلاین کسبه سنتی هستند که رونق فروشگاه‌های مجازی را تهدیدی برای خود می‌پندارند و ترس از بی‌رونقی بازارهای سنتی دارند. با این حال نباید از سودجویی‌ها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در فضای مجازی هم غافل بود، زیرا افرادی هم هستند که با استفاده از فضاهایی مانند تلگرام و اینستاگرام کانال‌هایی راه‌اندازی کرده و خرید و فروش انجام می‌دهند و قطعاً معاملات آنلاین این‌چنین‌که خارج از نظارت باشد با خطراتی همراه است و خرید و فروش کالایی گرانبها مانند طلا به هیچ وجه از چنین بسترهایی توصیه نمی‌شود.

موارد قابل اطمینان، سایت‌های معتبری است که تحت نظارت‌های شدید دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مشغول به انجام معاملات طلا هستند و البته همین سایت‌ها نیز از نظر متولیان صنف طلا چندان مطمئن نیستند و ترجیحاً خرید حضوری در مورد کالایی چون طلا توصیه می‌شود، چون در خرید طلا بحث عیار، وزن، سنگ، کیفیت و… از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر آنکه برخی مصنوعات طلا دارای جواهر و سنگ‌های قیمتی هستند که حتماً باید از نزدیک، توسط یک فرد آگاه دیده شود و اصلاً نمی‌توان به تصویر و فیلم اعتماد نمود.

بنابراین تأکید می‌شود اگر فردی هم متمایل به انجام چنین خریدوفروش‌هایی است قبل از انجام هرگونه معامله‌ای ابتدا نماد این واحد صنفی را بررسی کند و با اطمینان از این موضوع، وارد چنین فضایی شود وگرنه اگر تخلفی صورت پذیرد قابل‌پیگیری نخواهد بود.

کد خبر 606485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.