استخراج بیش از ۳۰ هزار تن سنگ از معدن شهرداری/جداسازی آب فضای سبز از آب شرب

مدیریت شهری خمین طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و عمرانی در راستای دستیابی به توسعه پایدار انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خمین زادگاه امام خمینی (ره) همچون نگینی درخشان در جنوبی‌ترین نقطه استان مرکزی قرار گرفته است. ناهمواری‌های شمال غربی خمین ادامه رشته کوه‌های زاگرس و مهم‌ترین کوه‌های شهر خمین بوجه و هفت‌سواران است. کوه بوجه در جنوب شهر خمین به شکل مخروطی خودنمایی می‌کند و مکانی برای نمایش فرهنگ و آداب و رسومی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین و مردمان آن دارد.

شهر خمین ظرفیت‌های زیادی از منظر طبیعی و انسانی دارد و نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و تعیین چشم‌انداز از آینده شهر است. دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ پس از استعفای ابوالفضل مرتضیان، شهردار سابق خمین، حمید احمدی با رأی اعضای شورای اسلامی شهر سرپرستی شهرداری را بر عهده گرفت.

وی در ابتدای کار خود بودجه را مهم‌ترین سند سالیانه در مقیاس شهر عنوان کرد و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی را اولویت نخست شهرداری برشمرد. طی این مدت چرخه مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری و عمرانی به خوبی چرخیده و در راستای زیباسازی مبلمان شهری، آسفالت معابر در بخش لکه‌گیری، روکش و ترمیم ترانشه‌ها و رفع سد معبر در سطح شهر اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

برای اطلاع از اهم اقدامات شهرداری طی یک سال اخیر با حمید احمدی، سرپرست شهرداری خمین گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری خمین بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری خمین برمبنای رقم یک هزار و ۹۹۷ میلیارد ریال مصوب شده است که ۶۳ درصد این بودجه به طرح‌ها و فعالیت‌های عمرانی و ۳۷ درصد به هزینه‌های جاری شهرداری اختصاص دارد.

از محل بودجه ۱۴۰۱ شهرداری، ۲۱۰ میلیارد ریال برای آسفالت، ۳۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی، ۲۳۸ میلیارد ریال برای توسعه و حفظ فضای سبز و ۲۷۴ میلیارد ریال برای تملکات شهرداری پیش‌بینی شده است.

نقش شهروندان در اجرای طرح‌های شهری چیست؟

ازآنجاکه شهرداری نهادی عمومی و غیردولتی است و درآمد پایدار و حمایت دولتی ندارد باید در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی و اداره امور جاری از شهروندان و مشارکت آنان کمک گرفت. شهروندان با پرداخت به موقع عوارض می‌توانند در خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر و پیشرفت طرح‌های شهری از جمله کف‌فرش پیاده‌روها، بهسازی و آسفالت معابر و توسعه فضای سبز با شهرداری همکاری کنند؛ لازم است دستگاه‌های دولتی نسبت به پرداخت عوارض و بدهی خود به شهرداری اقدام کنند.

شهروندان چقدر به شهرداری بدهکار هستند؟

درحال‌حاضر بدهی شهروندان در حوزه عوارض نوسازی به شهرداری حدود ۱۸۱ میلیارد ریال است، این رقم بدهی نشان می‌دهد که شهروندان عوارض زیادی پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین خدمت‌رسانی بهتر شهرداری نیازمند همکاری بیشتر شهروندان در عمران و آبادانی شهر است.

اقدامات شهرداری خمین در حوزه فضای سبز شهری چیست؟

در شهر خمین با توجه به وجود شهرداری مرکز، رتبه پایین شهرداری و کوچک بودن شهر خمین نسبت به سایر مراکز استان، سازمان سیما، منظر و فضای سبز وجود ندارد و مسائل مرتبط با حوزه فضای سبز در اداره سیما و منظر شهرداری پیگیری می‌شود.

فضای سبز شهری خمین بیش از ۹۸ هکتار است. سرانه فضای سبز برای هر شهروند خمینی حدود ۵.۱۳ مترمربع است. طبق طرح تفصیلی نقاط بسیار زیادی از نظر کاربری برای ایجاد فضای سبز وجود دارد و بر این اساس سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۶ مترمربع دیده شده است. در حال حاضر کسری فضای سبز داریم که مهمترین دلیل آن کمبود آب است.

تجهیز پارک‌های سطح شهر به وسایل استاندارد بازی کودکان، نصب مجموعه بازی، نصب تاب و الاکلنگ، نصب مجموعه بازی دو سرسره، نصب ست ورزشی، نیمکت، نوسازی و تجهیز وسایل بازی کودکان و رنگ‌آمیزی مبلمان پارک‌ها از اولویت‌های شهرداری است و این روند ادامه دارد.

آب مورد نیاز فضای سبز شهری از چه محلی تأمین می‌شود؟

طی سه سال اخیر با تمهیدات و پیگیری‌های انجام شده وضعیت آب فضای سبز علی‌رغم گستردگی خشکسالی بهتر شده است. حفاری دو حلقه چاه در سطح شهر، عقد قرارداد با سایر ادارات و همکاری بسیار خوبی که اداره منابع آب با شهرداری داشته، منجر به خودکفایی شهرداری در مصرف آب فضای سبز شده است. در حال حاضر ۹۲ درصد آب فضای سبز از آب شرب شهر جداسازی شده است.

بیشترین مطالبات شهروندان خمین از شهرداری چیست؟

سامانه ۱۳۷ شهرداری پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری است. با توجه به تعداد تماس‌های شهروندان با این سامانه، بیشترین مطالبه شهروندان خمین از شهرداری مربوط به نظافت شهر، آبیاری فضای سبز شهری و لکه‌گیری آسفالت معابر و خیابان‌ها است و مسئولان پیگیر مطالبات شهروندان هستند.

اقدامات شهرداری برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان چه بوده است؟

شهرداری در راستای توجه و تحقق مطالبات شهروندان نهضت آسفالت را آغاز کرده است؛ هر ماه عملیات آسفالت کوچه‌ها و معابر سطح شهر در بخش روکش، لکه‌گیری و ترمیم، کف‌فرش و پیاده‌راه‌سازی، جدول‌کاری، مناسب‌سازی و زیباسازی اجرا می‌شود، به علاوه نظافت و شست‌وشوی تمام ایستگاه‌های تاکسی، المان‌ها، مبلمان‌های شهری و سطل‌های زباله به صورت مستمر انجام می‌شود.

میزان تولیدات معدن شهرداری چقدر است؟

امسال ۳۰ تا ۳۵ هزار تن از سنگ لاشه استخراج شده و معدن شهرداری خمین برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است.

اقدامات شهرداری در حوزه ترافیک چه بوده است؟

به منظور تسهیل در تردد خودروها و خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان خمین، خط‌کشی طولی معابر و پیاده‌روها، رنگ‌آمیزی سرعت‌کاه‌ها، تعویض و رنگ‌آمیزی پایه‌های برق در سطح شهر انجام شده است.

کد خبر 606160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.