انحلال مدارس استثنایی شایعه است

با نزدیک شدن به ماه مهر و زمان بازگشایی مدارس، طی چند روز گذشته انتشار خبر تعطیلی مدارس استثنایی در فضای مجازی، موجی از نگرانی را در میان خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارای معلولیت ایجاد کرد؛ خبرهایی که از اختصاص‌نیافتنِ سرویس به مدارس استثنایی و ادغام دانش‌آموزان این مدارس در مدارس عادی خبر می‌داد.

به گزارش ایمنا روزنامه ایران نوشت: حمید طریفی‌حسینی ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده مبنی بر انحلال یا ادغام سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: در این سازمان، ۱۷۲۰ مدرسه استثنایی ویژه دانش‌آموزان دارای معلولیت فعالیت داشتند که امسال تعدادشان به ۱۷۳۶ مدرسه افزایش یافته است، بنابراین طرح تعطیلی این مدارس که بیشتر به صورت مجتمع‌های آموزشی فعالیت می‌کنند به هیچ‌وجه در دستور کار این سازمان نیست، هرچند سال‌ها است نگاه به آموزش تلفیقی و فراگیر در سازمان وجود دارد اما همه دانش‌آموزان دارای معلولیت نمی‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند.

وی با اشاره به تحصیل ۱۴۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزود: ۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص درس می‌خوانند. ۲۰ هزار دانش‌آموز در هفت گروه معلولیتی که به لحاظ ذهنی مشکلی ندارند در مدارس عادی هستند و ۴۲ هزار دانش‌آموز هم که دارای طیف‌های مختلف اختلال یادگیری‌اند در مدارس عادی به تحصیل مشغول هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مسئله سرویس مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: هر سال سازمان توجه ویژه‌ای به بحث سرویس مدارس استثنایی داشته و امسال هم اعتبارات خوبی را برای ادارات کل استان‌ها در نظر گرفته‌ایم و آن‌ها منابع خوبی دارند. در شهر تهران هم شهرداری نهایت همکاری را با ما داشته و این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که امسال هم دانش‌آموزان می‌توانند از امکان سرویس رایگان بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تحصیل ۶۰ هزار دانش‌آموز کم‌توان ذهنی که از مقطع پیش‌دبستانی تا متوسطه در مدارس خاص به تحصیل مشغول هستند، ادامه داد: برای این دانش‌آموزان حتی برنامه‌های آموزشی خاص وجود دارد و این افراد می‌توانند در مقطع متوسطه در ۳۶ رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

طریفی‌حسینی با تکذیب خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انحلال یا ادغام این سازمان از سوی وزارت آموزش و پرورش، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی سال‌ها است که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و به صورت قانونی تشکیل شده و به ارائه خدمات به دانش‌آموزان دارای معلولیت مشغول است و همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. اهداف نظام تعلیم و تربیت یکپارچه است و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد، تعالی و کمال دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم و تربیت مکلف هستیم متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان، بسترهای رشد، کمال، توسعه و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

کد خبر 606066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.