از خدمات‌رسانی در مرز چذابه تا اعزام امکانات شهری به کربلا

یکی از مهم‌ترین حرکت‌ها در عصر حاضر برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین است که زمینه‌ساز تمدن‌های بسیاری خواهد شد و حضور بزرگ و کوچک و مردان و زنان در پیاده‌روی اربعین حسینی از مسیر نجف تا کربلا درک مصائب و سختی‌های حضرت زینب(س) و کودکان امام حسین(ع) بعد از واقعه کربلا را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال مراسم اربعین بسیار با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود، این مراسم با همراهی زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلای معلی یادآور مصائبی بوده که هزاران سال است نه تنها فراموش نشده، بلکه هر سال در ماه محرم و صفر چنان یاد غم امام سوم شیعیان دل کوچک و بزرگ را به درد می‌آورد که گویی هم‌اکنون این غم بر دل آنها نشسته است.

اربعین حسینی (ع) بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و مذهبی در دوران معاصر است و همه با جان و دل در این سوگواره حضور می‌یابند و بی‌شک سرچشمه تمام این حضورها و هم‌دلی‌ها به ویژه در اربعین نشان از غم بی‌پایان حسینی دارد که خونش، خون خدا است، مردم از تمام جهان برای خون حسین می‌جوشند و راهی دشت پر بلای کربلا می‌شوند، دشتی که هنوز نوای حسین و علی اصغرش در آن شنیده می‌شود.

هر ساله تعداد بسیار زیادی از شیعیان جهان برای زیارت حرم مطهر امام سوم شیعیان راهی کشور عراق و شهر کربلا می‌شوند، مردم ایران نیز سردمدار این شور حسینی هستند و هر ساله در ایام عزاداری شهدای کربلا و اربعین میلیون‌ها ایرانی پای پیاده راهی سفری به سوی قطعه‌ای از بهشت می‌شوند، سفری که تنها ۸۰ کیلومتر است، اما آدمی را هزاران فرسنگ به خدا نزدیک می‌کند، سفری که قلب بیمار و پای لنگان و چشمانی کم سو قدم در مسیرش می‌گذارند تا مصائب حسین دغدغه روزگار از چهره‌شان بزداید و دلشان آرام گیرد.

ضرورت حضور بانوان در اربعین چیست؟

فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مراسم اربعین حسینی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اربعین در عصر حاضر حرکت تمدن‌ساز است و تمام اندیشمندان جهان به این فکر هستند که این حرکت زیبا را به سمت‌وسوی تمدن نوین اسلامی سوق دهند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط گرما، سختی راه و پیاده‌روی در مراسم اربعین وجود دارد، اما افراد مختلف با هر شکل و تمدن در این مراسم به عزاداری می‌پردازند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین حسینی، تصریح می‌کند: معتقد هستم یکی از مهم‌ترین حرکت‌ها حضور بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین است و از زمانی که بانوان و خانواده‌ها در این مراسم شرکت کردند، پیام این راهپیمایی به گونه‌ای دیگر به جهانیان منتقل شد. حتی کودکان نیز با حضور در راهپیمایی عشق و علاقه خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان می‌دهند و لذت معنوی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم و پیاده‌روی اربعین مدل‌های تربیتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، از این رو نقش بانوان حائز اهمیت است، خاطرنشان می‌کند: مسیر نجف تا کربلا راهی است که حضرت زینب (س) و کودکان امام حسین (ع) در آن قدم گذاشتند و حس همسان سازی در بانوان ایجاد و مصائب و سختی‌های حضرت زینب (س) بعد از واقعه کربلا بیشتر درک می‌شود و شبیه‌سازی کوچکی در ذهن افراد شکل می‌گیرد.

کلاهدوزان می‌گوید: ظرفیت و برگزاری راهپیمایی اربعین برای جهان تشیع به ویترین تبدیل شده است.

وی با اشاره به هم‌سویی مدیریت شهری برای برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)، ادامه می‌دهد: طی روزهای اخیر اقداماتی توسط مدیریت شهری شکل گرفت تا با اعزام نیروها و تجهیزات به زائران اباعبدالله (ع) در پیاده‌روی اربعین خدمات‌رسانی کنند.

اقدامات مدیریت شهری در راستای تسهیل شرایط حمل‌ونقل زائران اربعین

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای ششم شهر و شهرداری در راستای برگزاری مراسم اربعین با ارگان‌های ذی‌ربط همکاری و همراهی دارد، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یک پایانه مسافربری در مرز چذابه به استان اصفهان اختصاص داده شده است و شهرداری با مصوبه شورای اسلامی شهر در این زمینه همکاری می‌کند.

وی می‌گوید: مردم همه ساله مشتاق برگزاری راهپیمایی اربعین هستند. این در حالی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن مرزها این مراسم انجام نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امسال پس از تعطیلی دو ساله مراسم اربعین با اشتیاق و استقبال بیشتر متقاضیان برگزار شده است، ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش معاون وزیر کشور و پیش‌بینی‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد مازاد بر سال ۹۸ مردم ایران متقاضی حضور در راهپیمایی اربعین بودند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که بالغ بر پنج میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت کنند، تصریح می‌کند: اقداماتی برای برپایی مراسم راهپیمایی اربعین در شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری انجام گرفته است تا در پایانه‌های حمل‌ونقل مسافر برای زائرانی که به صورت زمینی به کربلا عزیمت می‌کنند، شرایط تسهیل شود.

نورصالحی اضافه می‌کند: اقدامات کلان در راستای برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در دولت و با محوریت وزارت کشور انجام شده است، اما شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز به تسهیل ورود و خروج مردم کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهر و شهرداری نیز با ارگان‌های ذی‌ربط همکاری و همراهی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: همه ساله شرکت‌های اتوبوسرانی شهرهای مختلف از جمله اصفهان تعدادی اتوبوس برای تردد بین پایانه مرزی و داخل شهرهای مرزی اعزام می‌کنند و اتوبوس‌ها در مسیرهایی که فاصله طولانی با پایانه مرزی و مسافربری و نیز پارکینگ‌ها وجود دارد، مستقر شده است تا انتقال مردم به سمت نقطه صفر مرزی را انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تقسیم‌بندی وزارت کشور و وظیفه‌ای که برای شهرداری‌های کلان‌شهرها مشخص شده، تیم‌های مختلفی از آتش‌نشانی و خدمات شهری برای حضور و خدمت‌رسانی به مردم در مراسم راهپیمایی اربعین حضور پیدا کردند.

نورصالحی با اشاره به ضرورت توجه به برگزاری مراسم اربعین، اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته راهپیمایی اربعین در عراق بین نجف تا کربلا برگزار می‌شد و در پی آن در شهرهای دیگر به ویژه شهر اصفهان نیز بین مراکز مذهبی و امامزاده‌ها این راهپیمایی انجام می‌شود.

وی می‌گوید: امسال نیز مانند سال‌های گذشته در سطح شهر اصفهان مراسم پیاده‌روی اربعین برگزار خواهد شد و مجموعه مدیریت شهری در راستای تسهیل تردد، برقراری موکب‌ها و خدمات مورد نیاز اقدام خواهد کرد تا هم‌زمان با سراسر کشور در اصفهان این مراسم به صورت باشکوه برگزار شود.

مشارکت شهرداری اصفهان در تأمین تجهیزات و نیروی انسانی برای موکب‌های اربعین

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تمهیدات اندیشیده شده توسط مدیریت شهری برای مراسم اربعین حسینی، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مانند سال‌های گذشته شهرداری اصفهان در کنار مردم و سایر مجموعه‌های کشور برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر حرکت جهانی پیاده‌روی اربعین، اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره به مشارکت شهرداری اصفهان در دو حوزه تجهیزات و نیروی انسانی، ادامه می‌دهد: در بحث نیروی انسانی، ۵۰ نفر از نیروهای شهرداری اصفهان جهت خدمت‌رسانی به تمام موکب‌های شهر اصفهان و نظافت شهر کربلا اعزام شدند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: همچنین ۱۷ نیروی مجرب همراه با سه دستگاه رنومیدلام دو کابین با تجهیزات کامل امدادونجات و اطفا از دیگر تدارکاتی است که شهرداری اصفهان برای اعزام به کربلا در نظر گرفته است.

وی اضافه می‌کند: با اعلام معاون شهردار اصفهان در بحث تجهیزات، یک دستگاه تانکر آب ۱۲ هزار لیتری جهت آبرسانی به زائران تهیه شد و یک دستگاه خودرو پرس زباله‌کش شش تنی جهت جمع‌آوری زباله، یک دستگاه کامیون ۱۰ تنی، ۴۰ دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران به مرز، دو دستگاه اتوبوس سیار تعمیرات از جمله تجهیزاتی است که برای ایام اربعین ویژه زائران عتبات عالیات در نظر گرفته و ارسال شد.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد نصب بنر و المان‌های شهری خاطرنشان می‌کند: سازمان زیباسازی و اداره روابط عمومی شهرداری در راستای برگزاری مناسبت‌ها فضاسازی لازم را در دستور کار دارد و اربعین یکی از مناسبت‌هایی مهم مذهبی بوده که هم‌زمان با پیاده‌روی اربعین، پیاده‌روی جاماندگان در شهر به صورت ویژه مد نظر است.

وی می‌گوید: اصفهانی‌ها بعد از تهران بیشترین ثبت نام را در سایت سماح داشته‌اند که نشان از علاقه آن‌ها به اربعین است، شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگانی که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، خود را موظف می‌دانند امکانات مدیریت شهری را در مسیر علاقه و دغدغه مردم به کار گیرند.

کد خبر 605686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.