چگونه برای ملک واقع در طرح شهرداری، پروانه بگیریم؟

مدیر املاک و مستغلات شهرداری یزد روند اجرای طرح‌های عمرانی و چگونگی دریافت پروانه ساخت توسط شهروندان برای ملک واقع در این طرح‌ها را تشریح کرد.

علیرضا مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس ضوابط طرح تفصیلی و جهت توسعه عمرانی شهر، تملک املاک واقع شده در مسیر طرح‌های عمرانی، در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی افزود: شهرداری متولی طرح‌هایی است که در رابطه با توسعه عمران شهری در نظر گرفته می‌شود که از جمله این طرح‌ها می‌توان به توسعه شبکه‌های شهری، پارکینگ‌های عمومی، فضای سبز و تأسیسات، همچنین تجهیزات شهری اشاره کرد.

مدیر املاک و مستغلات شهرداری یزد ادامه داد: سایر طرح‌هایی که روی نقشه‌های شهری قرار گرفته است، متولیان خاص خود را دارد و مالکان این املاک باید با مراجعه به دستگاه مربوطه، پیگیر طرح مذکور شوند، زیرا شهرداری در این زمینه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

وی تصریح کرد: علاوه بر طرح‌هایی که شهرداری متولی اجرای آن است و باید تمام مراحل آن را انجام دهد، طرح‌های عمرانی از جمله درمانی، آموزشی و ورزشی نیز به استناد قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌ها، از زمان تصویب طرح، ابلاغ موضوع آن به تمام ادارات، برعهده شهرداری قرار دارد.

مشایخی خاطرنشان کرد: از زمان ابلاغ طرح توسط شهرداری، سازمان مربوطه برای تأمین بودجه تملیک املاک قرار گرفته در طرح، ۱۸ ماه فرصت دارد و قانونگذار در این مدت حقوق مالکانه را از مالکان سلب می‌کند تا تملک انجام شود؛ بر اساس تبصره یک این قانون، در صورتی که متولیان یا ادارات نتوانند در مدت ۱۸ ماه اقدام به تملک کنند، مالکان اجازه دارند چنانچه زمان اجرای طرح کمتر از پنج سال باشد، با دریافت تعهد ماده واحده به شهرداری مبنی بر اینکه نسبت به محدثاتی که روی زمین انجام می‌دهند هیچ‌گونه ادعایی نداشته باشند، اقدام به دریافت پروانه و مجوز ساخت برای ملک خود کنند.

وی اظهار کرد: چنانچه دستگاه متولی اعلام کند زمان اجرای طرح بیش از پنج سال است، نیازی به دریافت تعهد نیست و شهرداری می‌تواند با توجه به موقعیت ملک با در نظر گرفتن مباحث شهرسازی، پروانه متناسب را صادر کند.

کد خبر 605199

برچسب‌ها