پوشش مراسم اربعین توسط ۱۰ آمبولانس/لزوم دسترسی به لوکیشن دقیق محل امدادخواهی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با تاکید بر لزوم دسترسی به لوکیشن دقیق محل امدادخواهی توسط پرسنل اورژانس، گفت: در راستای پوشش مراسم اربعین ۱۰ آمبولانس استان و هر آمبولانس با سه پرسنل به صورت ۲۴ ساعته در مرزهای کشور درحال امدادرسانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد حیدری پیش ازظهر امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم شهریورماه _ در نشست خبری «یاور اورژانس باشیم» به مناسبت روز اورژانس پیش بیمارستانی، اظهار کرد: بیست‌وششم شهریورماه تحت عنوان روز فوریت‌های پزشکی نام‌گذاری شده اما همه روزها روز پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی محسوب می‌شود. پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی به عنوان خط مقدم درمان درحال فعالیت هستند؛ چراکه درمان از صحنه حادثه و محل امدادخواهی آغاز می‌شود و پرسنل اورژانس نقشی حساس در نجات جان افراد دارند.

۲۵ درصدی مأموریت‌ها مختص حوادث ترافیکی

وی افزود: ۱۶۱ پایگاه اورژانس در استان اصفهان دایر است و حجم زیادی از مأموریت‌ها در طول سال درحال انجام است. از ابتدای شهریورماه گذشته بیش از ۳۱۱ هزار مأموریت توسط این اورژانس انجام شده که نتیجه حدود یک میلیون تماس تلفنی بوده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان با بیان اینکه قسمت اعظمی از مأموریت‌ها مربوط به شهرستان اصفهان با بیش از ۱۵۵ هزار مأموریت است، ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۲۵۰۰ تا سه هزار تماس با فوریت‌های پزشکی اصفهان گرفته می‌شود. در پنج ماهه ابتدایی امسال ۱۲۳ هزار مأموریت انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مأموریت‌های انجام شده مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی درخصوص مشکلات قلبی، مغز و اعصاب و سایر موارد بوده است، تصریح کرد: طی یک سال گذشته ۱۶۰ مورد احیای قلبی ریوی موفق انجام شده است و اگر در محل امدادخواهی عملیات احیا برای آنها آغاز نمی‌شد، احیای آنها در بیمارستان نتیجه پایینی داشت. هر دقیقه تأخیر در انجام عملیات احیای قلبی ریوی، ۱۰ درصد احتمال نجات جان فرد را کاهش می‌دهد.

انجام ۲۷ مأموریت اورژانس هوایی طی پنج ماه گذشته

حیدری اضافه کرد: از مأموریت‌های انجام شده ۳۶ مورد کمک به مادر باردار بوده که هنگام اعلام امدادخواهی شرایط برای انتقال به مراکز درمانی وجود نداشته است. ۲۷ مأموریت توسط اورژانس هوایی استان طی پنج ماه گذشته انجام شده است که درپی آن ۴۰ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که از این تعداد هفت مورد تصادف، ۹ مورد مشکلات قلبی ریوی، یک مورد انتقال مادر باردار و مابقی سایر خدمات بوده است.

وی گفت: احساس می‌کنیم اورژانس به خصوص اورژانس پیش‌بیمارستانی در حوزه خیران مغفول واقع شده است. از همه خیران بابت همکاری‌های صورت گرفته تشکر می‌شود اما متأسفانه این میزان کمک، پاسخگوی نیاز موجود نبوده است و نیازمند حمایت بیشتری از سمت خیران هستیم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان ادامه داد: موتورلانس از مواردی است که در راستای ارتقای کیفیت اورژانس در دست اقدام است و بین پنج تا هفت کد موتورلانس دایر خواهد شد. هدف این است که در شهرستان‌های بزرگ استان موتورلانس برقرار و افتتاح شود و انجام آن برای یک تا دو ماه آینده پیش‌بینی می‌شود.

امدادرسانی به صورت ۲۴ ساعته در مرزهای کشور

وی با اشاره به تهیه یک اتوبوس آمبولانس از اورژانس کشور، اظهار کرد: از سایر اقدامات اورژانس پیش بیمارستانی پوشش مناسبت‌ها بوده است، در راستای پوشش مراسم اربعین ۱۰ آمبولانس استان و هر آمبولانس با سه پرسنل به صورت ۲۴ ساعته در مرزهای کشور درحال امدادرسانی هستند، یکی از اتوبوس آمبولانس‌های استان نیز به منظور امدادرسانی به مرز چذابه اعزام شده است.

حیدری با اشاره به جانمایی و محل پایگاه‌ها در شهر اصفهان، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود، امکان انتخاب محل پایگاه وجود ندارد و از همه ارگان‌ها در این راستا استفاده می‌شود. در چند ماه اخیر چهار پایگاه دایر در مراکز آتش‌نشانی به محل‌های دیگری به منظور بهبود خدمت‌رسانی منتقل و در راستای کاهش پایگاه‌های کانکسی، چهار مورد به پایگاه‌های ساختمانی منتقل شده است.

مشکلات امدادخواهی مصدومان

وی با تاکید بر اینکه زمان امدادرسانی حائز اهمیت بالایی است، تصریح کرد: مشکلاتی که منجر به تأخیر در امدادرسانی می‌شوند و قابل حل هستند، شامل اطلاع‌رسانی و تغییر فرهنگ است. از دیگر مشکلات موجود اطلاع نداشتن فرد امدادخواه از آدرس دقیق محل امدادخواهی است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: بسیاری از اوقات آدرس صحیح یا دقیقی به پرسنل داده نمی‌شود و در راستای حل این مشکل شماره‌گذاری کوچه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، شهروندان از آنها اطلاع داشته باشند و همچنین در اختیار پرسنل اورژانس نیز قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم دسترسی به لوکیشن دقیق محل امدادخواهی توسط پرسنل اورژانس، گفت: باز کردن مسیر برای خودروهای امدادی به خصوص آمبولانس باید در جامعه نهادینه شود. هنگام مشاهده آمبولانس آژیر روشن، حداقل کاری که می‌توان انجام داد باز کردن مسیر برای آمبولانس است و فردی که نقشی در امدادرسانی ندارد، نباید بی‌دلیل در مسیر توقف داشته باشند.

بهره برداری از ۱۹ هلی پد در استان

حیدری با بیان اینکه در راستای بهبود امدادرسانی اورژانس هوایی، ۱۹ هلی‌پد در سطح استان درحال بهره‌برداری است و ۲۵ هلی‌پد دیگر درحال آماده‌سازی است، ادامه داد: بلافاصله پس از پایان امدادخواهی برای فرد امدادخواه پیامکی ارسال می‌شود تا میزان رضایت وی از امدادرسانی سنجیده شود.

وی گفت: به عنوان یکی از بازوهای اورژانس، از آمبولانس‌های خصوصی یاد می‌شود و برخی ممکن است برای جابه‌جایی بیماران روان‌پزشکی نیز فعالیت داشته باشند اما برخی خودروهای غیرمجاز وجود دارد که کار آمبولانس را انجام می‌دهند و فاقد تجهیزات لازم و پرسنل با مهارت لازم هستند که با آنها برخورد خواهد شد.

هفت مرکز خصوصی اورژانس با ۱۷ آمبولانس

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان اظهار کرد: هفت مرکز آمبولانس خصوصی در استان دایر است که شش مرکز در اصفهان و یک مرکز در خمینی‌شهر با ۱۷ آمبولانس خصوصی، واقع است. نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی و پرسنل آنها بر عهده اورژانس پیش بیمارستانی است و رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد پایگاه‌های کانکسی در استان ۱۰ مورد بوده و هدف این است که به صفر برسند؛ چراکه شرایط مناسبی ندارند، افزود: طبق برنامه توسعه ششم نیاز به ۳۷ پایگاه در سطح استان پیش‌بینی می‌شود تا استاندارهای لازم رعایت شود. مظلوم‌ترین شهر از نظر اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان اصفهان است.

حیدری ادامه داد: روابط عمومی اورژانس، شخصیت عمو اورژانسی را برای خود تعریف کرده و درحال ساخت کلیپ‌هایی برای آموزش کودکان است. تعامل با شهرداری بهتر شده و مقرر شده است تا فضاهایی برای اورژانس در تابلوها درنظر گرفته شود.

واردات یک هزار تا ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید

وی اضافه کرد: چندین سال است که آمبولانس صفر و جدید وارد سیستم اورژانس کشور نشده است. سه هزار آمبولانس در کشور باید از رده خارج شوند اما به علت مشکلات موجود در چرخه فعالیت هستند و با بازسازی سعی می‌شود شرایط آمبولانس‌های موجود بهتر شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: واردات یک هزار تا ۱۵۰۰ اورژانس در دستور کار اورژانس کشور است که برحسب ظرفیت و نیاز میان استان‌های کشور، تقسیم خواهد شد.

رفع مشکلات پاسخگویی با تجمیع اتاق فرمان‌های اورژانس پیش بیمارستانی

وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا، درخصوص تجمیع اتاق فرمان‌ها، افزود: با تجمیع اتاق فرمان‌ها تأخیر در جوابگویی رخ نمی‌دهد؛ چراکه هر زمانی که امدادخواهی صورت گیرد، فردی پاسخگو خواهد بود که این موضوع در اتاق قرمان‌های شهرستان وجود نداشت.

حیدری ادامه داد: همچنین در صورت اعزام آمبولانس یک شهرستان برای مأموریت دیگر، از ظرفیت شهرستان همجوار استفاده می‌شود. در کنار همه موارد مذکور و در راستای بهبود خدمت‌رسانی اورژانس، در ابتدای بیان آدرس باید شهر و شهرستان ذکر شود.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم از هفت دستگاه موتورلانس و دومین اتوبوس آمبولانس اورژانس ۱۱۵ استان اصفهان، روزنمایی شد.

کد خبر 605133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.