افزایش ۴۰ درصدی جمعیت دانش‌آموزان افغان/برخی مهاجران برگه حمایت تحصیلی نگرفته‌اند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان افغان در ایران اضافه شده است، گفت: برخی از مهاجران اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌ و حتی برگه حمایت تحصیلی را نگرفته‌اند.

به گزارش ایمنا، مهدی فیاضی درباره برخی چالش‌های ایجاد شده در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس، اظهار کرد: باتوجه به دستور طلایی مقام معظم رهبری، همه دانش‌آموزان مهاجر افغان قانونی و غیرقانونی که در کشور ما حضور دارند، باید میزبانی شوند و تسهیلات عمومی را دریافت کنند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش براساس بیانات مقام معظم رهبری، خود را موظف به ارائه خدمات به دانش آموزان اتباع می‌داند اما مشکل ایجاد شده به افزایش ۴۰ درصدی دانش‌آموزان افغانستان در یک مقطع زمانی چند ماهه برمی‌گردد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سالانه معمولاً حدود ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس داشتیم که به دلیل استقرار حاکمیت جدید در افغانستان، موج جدیدی از مهاجرت رخ داد و در مدت چند ماه، ۴۰ درصد به تعداد دانش‌آموزان افغان مهاجر در ایران اضافه شد که ما را غافلگیر کرد.

فیاضی خاطرنشان کرد: در واقع جمعیت نیم میلیون نفری دانش‌آموزان افغانستانی به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است همچنین برخی از آنها اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند؛ بنابراین آمار دقیقی از آنها و تراکم جمعیتی در برخی از مناطق نداریم.

وی اضافه کرد: برخی از مهاجران افغان در طرح جامع آمارگیری شرکت نکرده‌اند و این موضوع باعث شده در برخی مناطق، ازدحام و تراکم بسیار افغان‌ها را داشته باشیم که ظرفیت پذیرش ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: باید برای این تعداد دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مکان ممکن جایابی صورت گیرد؛ برخی از مهاجران افغان حتی برگه حمایت تحصیلی را هم نمی‌گیرند و به طور مستقیم به مدارس مراجعه می‌کنند که موجب ایجاد چالش می‌شود.

فیاضی افزود: در حوزه آموزش و پرورش آمادگی استقبال از دانش‌آموزان افغان را داریم اما اولیا باید محل اسکان خود را در حاشیه کلان شهرها نگذارند. اکنون ظرفیت در استان‌های قم، شهرستان‌های تهران و خراسان رضوی اشباع شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه آمایش سرزمینی مهاجران افغان، حضور در سامانه آمارگیری و دریافت برگه حمایت تحصیلی از وزارت کشور در جایابی این افراد کمک می‌کند و باید دقت شود که ۴۰ درصد در چند ماه به این ظرفیت اضافه شده است، درحالی که خود آنها هم تلاش نکردند که آمار دقیقی از خود ارائه دهند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: با این حال، سازمان نوسازی مدارس در جاهایی که تراکم جمعیت افغانستانی‌ها بالا است، طرح‌های ناتمام را با سرعت بیشتر تمام می‌کند تا اینکه ظرفیت فیزیکی رخ دهد و امکان حضور دانش آموزان در مدارس فراهم شود؛ این در حالیست که پیمانکار باید چند ماه بعد مدارس را تحویل می‌داد.

نظارت اداره کل استان و سازمان مشارکت مردمی به مدارس اتباع

فیاضی درباره مدارس مخصوص دانش‌آموزان اتباع ادامه داد: مدارس اتباع غیردولتی است و برخی از سرمایه‌گذاران و خیران اتباع که تعداد محدودی هستند، تمایل به ساخت مدارس غیردولتی اتباع دارند.

وی اظهار کرد: برای راه‌اندازی مدارس اتباع باید از مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مجوز بگیرند و تحت نظارت‌های اداره کل استانی و شورای سازمان مشارکت مردمی باشند و درخواست ما این است که مدارس خودگردان افغان حتماً این مسیر را پیش گیرند.

منبع: ایرنا

کد خبر 605101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.