افزودن موضوع میراث‌فرهنگی به محتوای درسی دانش‌آموزان

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: بهترین و تأثیرگذارترین راه برای آگاهی‌بخشی کودکان و نوجوانان درباره موضوعات میراث‌فرهنگی، وارد کردن این حوزه به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز قرار دارد.

به گزارش پایگاه ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، نشست تخصصی کودک و میراث‌فرهنگی به همت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با مشارکت ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

گسترش فعالیت موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی در بخش کودک، آموزش میراث‌فرهنگی به معلمان و مربیان، ترویج قصه‌گویی با موضوع میراث‌فرهنگی، افزودن موضوع میراث‌فرهنگی به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و… در نشست تخصصی کودک و میراث‌فرهنگی مورد تأکید کارشناسان و فعالان این حوزه قرار گرفت.

در این نشست مصیب امیری با مهم برشمردن امر آموزش و آگاهی بخشی در حوزه میراث‌فرهنگی از دوران کودکی، بر ترویج قصه‌گویی و مرتبط کردن این مقوله با میراث‌فرهنگی تأکید و اظهار کرد: آموزش باید در گام نخست از معلمان و مربیان آغاز و سپس با کودکان ادامه یابد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به وارد کردن موضوع میراث‌فرهنگی به محتوای درسی، افزود: در صورت انجام فعالیت‌های گسترده در حوزه کودک و نوجوان، باز هم به تمام کودکان ایران دسترسی نداریم یا آن‌ها امکان حضور در این برنامه‌ها و مکان‌های تاریخی را ندارند، پس بهترین راه برای نقش آفرینی بیشتر، وارد کردن موضوع میراث‌فرهنگی به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز قرار دارد.

علیرضا تابش نیز در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از فعالیت‌های گسترده و ارتباطات به‌جا، اصولی و صحیح دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک و میراث، بر توجه بیشتر به مقوله معرفی و آموزش در حوزه میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر گسترش فعالیت موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی در بخش کودک تصریح کرد: طبق دستورالعملی که در حال تدوین و ابلاغ به ستادها موزه‌ها و پایگاه‌ها است، این مراکز ملزم می‌شوند به صورت مجزا به مقوله کودک پرداخته و فعالیت‌هایی را در این خصوص تعریف و اجرا کنند.

در ادامه لیلا کفاش‌زاده با تشریح فعالیت‌های این مرکز از سال ۱۳۸۹ با نگاه آموزشی به کودکان در حوزه میراث‌فرهنگی، به ارتباط گسترده این مرکز با نهادهای مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات میراث‌فرهنگی، ارتباط گسترده با نهادهای مرتبط نظیر آموزش و پرورش و شورای کتاب کودک، برپایی جلسات قصه‌گویی در موزه‌ها، شرکت در نمایشگاه‌ها و… نمونه‌ای کوچک از اقدامات این مرکز برای شناساندن موضوع میراث‌فرهنگی به کودکان است.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه در ادامه به تشکیل کارگروه کودک و میراث‌فرهنگی در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: این کارگروه با مدیریت دفتر کودک و نوجوان و عضویت کارشناسان پژوهشکده‌های پژوهشگاه می‌کوشد تا در حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی نظیر باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حفاظت و مرمت، ابنیه و بافت‌های فرهنگی‌تاریخی، زبان‌شناسی، گردشگری و … با برنامه‌ریزی‌های هدفمند زمینه آموزش و آگاهی کودکان از میراث گذشتگان را فراهم آورد.

کد خبر 604939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.