۹۰ درصد موکب‌های اربعین بهداشت را رعایت می‌کنند

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: حدود ۹۰ درصد موکب‌های بازدید شده در تهیه غذا بهداشت را رعایت می‌کنند و حدود ۶۰ درصد نیز دارای تهویه مناسب هستند.

به گزارش ایمنا از وزارت بهداشت، سید رضا غلامی درباره اقدامات حوزه بهداشتی با اشاره به خدمات‌رسانی ۲۸ کارشناس بهداشت محیط ایران به زائران اربعین در عراق اظهار کرد: همچنین حدود ۷۰ موکب شناسایی شده تاکنون دارای کارشناس بهداشت محیط همراه هستند.

وی ادامه داد: براساس دستور وزیر بهداشت، امسال با هماهنگی ستاد اربعین کشور، تیم مهندسی بهداشت محیط در قالب ۲۸ نفر کارشناس مجرب با هدایت و برنامه‌ریزی مرکز پزشکی حج و زیارت در سفر معنوی اربعین، تیم سلامت هلال احمر جمهوری اسلامی کشور را همراهی می‌کنند.

حفظ سلامت زائران از اهمیت بالایی برخوردار است

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق افزود: در این سفر معنوی حفظ سلامت زائران از اهمیت بالایی برخوردار است که کمیته سلامت (بهداشت و درمان) ستاد اربعین کشور با مسئولیت اورژانس کشور و عضویت معاونت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله معاونت بهداشت مسئولیت هدایت و هماهنگی این برنامه را بر عهده دارد.

غلامی ادامه داد: براساس دستور و مکاتبه وزیر بهداشت مبنی بر حضور کارشناس بهداشت محیط همراه موکب‌ها با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی، نزدیک به ۱۵ درصد موکب‌ها که تاکنون توسط تیم اعزامی بهداشت محیط شناسایی و بازدید شده‌اند، دارای کارشناس بهداشت محیط همراه هستند.

وی در خصوص اهم برنامه تیم اعزامی بهداشت محیط را که تا پایان بیستم شهریور ۱۴۰۲ در کشور عراق حضور دارند، گفت: آموزش خادمان و موکب‌داران در راستای رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشت محیطی در موکب‌ها، آموزش زائران در راستای خودمراقبتی در مقابل بیماری‌های واگیردار به ویژه بیماری‌های واگیردار گوارشی با اولویت وبا و بیماری‌های واگیردار با اولویت کووید ۱۹، کنترل کیفی آب مصرفی موکب‌ها و زائران از قبیل کلرسنجی و کلرزنی در صورت نیاز از مهم‌ترین برنامه‌های این تیم اعزامی است.

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق افزود: همچنین کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت کنترل بهداشت محیط موکب‌های ایرانی و محل‌های طبخ غذا و محل‌های اسکان زائران از جمله نظافت مستمر، تهویه، مدیریت پسماند و پساب، کنترل بهداشت فردی خادمان و موکب‌داران، کنترل بهداشت مواد غذایی از جمله نظارت بر طبخ غذا، نگهداری مواد اولیه غذایی (خوراکی و آشامیدنی) و سنجش با تجهیزات پرتابل همراه و کنترل و رصد بیماری‌های واگیردار را انجام می‌دهند.

وی در مورد وضعیت استقرار تیم اعزامی بهداشت محیط به عراق گفت: این تیم در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و بین راه نجف و کربلا مستقر هستند و در دو گروه اعزامی ۱۱ و ۱۷ نفره از شانزدهم و نوزدهم شهریور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

۹۰ درصد موکب‌های اربعین برای تهیه غذا، بهداشت را رعایت می‌کنند

۵۳۹ مورد بازدید از موکب‌ها

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: تاکنون ۵۳۹ مورد بازدید از موکب‌ها و درمانگاه‌ها، ۳۳۰ مورد نظارت بر پخت و پز، ۸۲۵ مورد کلرسنجی، ۳۳۲ مورد کلر باقیمانده مطلوب، ۶۱۶ هزار لیتر آب کلرینه شده و آموزش به سه هزار و ۴۶۴ نفر از خادمان موکب‌ها و پنج هزار و ۵۳۷ نفر از زائران در عراق انجام شده است.

غلامی ادامه داد: ضمن اینکه میزان رعایت استفاده از ماسک در تجمعات و مکان‌های سرپوشیده توسط زائران ایرانی در عراق حدود ۱۰ درصد بوده است.

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین

وی مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زائران را رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دست یا ضدعفونی آن، استفاده از ماسک به ویژه توسط افرادی که دارای علائم تنفسی هستند، استفاده نکردن از آب غیرمطمئن در خارج از موکب‌ها و استفاده از آب بسته بندی شده، عدم استفاده از غذای پخته شده سرد و استفاده به حد کافی آب جهت جلوگیری از گرمازدگی اعلام کرد.

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: زائرانی که دارای علائم بیماری تنفسی یا گوارشی هستند به درمانگاه‌های مرکز پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عراق یا به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 604664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.