۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱
تداوم بن‌بست سیاسی در عراق

بن‌بست سیاسی در عراق ادامه دارد و گروه‌های سیاسی این کشور هنوز نتوانسته‌اند که راهکاری برای خروج از این روند پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آخرین انتخابات پارلمانی که اکتبر ۲۰۲۱ در عراق برگزار شد، این کشور همچنان منتظر انتصاب یک نخست‌وزیر و یک رئیس‌جمهور جدید است.

اواخر ماه ژوئیه، تنش بین دو قطب بزرگ شیعه سیاسی در عراق بالا گرفت و تلاش‌ها برای میانجیگری به نتیجه نرسید، از یک سو، مقتدی صدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است و از سوی دیگر رقبای او در چارچوب هماهنگی خواهان تشکیل دولت قبل از گفت‌وگو درباره انتخابات زودهنگام هستند و این تنش‌ها با اعلام کناره‌گیری قطعی مقتدی‌صدر از سیاست و هجوم هواداران او به کاخ ریاست‌جمهوری و درگیری‌های مسلحانه در بغداد به اوج رسید و عراق روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد.

برای دو دهه، نخبگان سیاسی عراق صدر را تحت کنترل داشتند اما امروز در همه طیف سیاسی بغداد بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نظم پس از ۲۰۰۳ شکست خورده و در این کشور یک بن‌بست سیاسی اتفاق افتاد که فرآیندهای دولتی عراق را فلج کرد و شکاف‌های داخلی را از زمان انتخابات اکتبر در این کشور عمیق‌تر ساخت، اگرچه مقتدی‌صدر بزرگ‌ترین پیروز آن انتخابات بود، اما پس از کنار گذاشتن رهبران شیعه رقیب از فرآیند تشکیل دولت، نتوانست در تشکیل دولت جدید موفق شود و این موضوع سبب شد عراق در وضعیت بلاتکلیفی قرار گیرد و دولت موقتی متکفل امور شود که نمی‌تواند بودجه یا قانون را تصویب کند.

خروج از بحران با آغاز گفت‌وگوهای درون پارلمانی

سیدصباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت عراق و بن‌بست سیاسی این کشور اظهار کرد: تا زمانی که احزاب و جریان‌ها سیاسی عراق به قانون اساسی تمکین نکنند، در روی همین پاشنه خواهد چرخید به عبارت دیگر تا زمانی که برخی احزاب به دنبال حذف دیگران هستند تا رهبری و فرماندهی کل صحنه سیاسی را در قبضه خود داشته باشند این وضعیت ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به راهکارهای خروج این کشور از بحران افزود: اگر احزاب و مردم به دنبال راه‌حل واقعی برای خروج از بحران هستند باید روند سیاسی که در چهارچوب و با مدیریت پارلمان شکل گرفته است را محترم بشمارند و در همین مسیر مسائل خود را به شکل گفت‌وگوی درون پارلمانی حل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل سخنگوهای جریان صدری در این شرایط را متعدد دانست و گفت: گروهی از این سخنگوها خواستار بازگشت به پارلمان هستند و برخی دیگر معتقدند که دیگر اعضای پارلمان مثل کردها و اهل سنت نیز باید از پارلمان خارج شوند که البته این درخواست با مخالفت کردها و اهل سنت روبه‌رو شده است.

وی یادآور شد: جریان صدری در برابر یک دیوار سفت و سختی از سوی حتی متحدان خود قرار گرفته است و این روندی نیست که بتواند به حل مشکل بینجامد زیرا باعث کاهش محبوبیت همین جریان خواهد شد، بنابراین بهتر است که به عقلانیت و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و قانونی برگردند و در آن صورت می‌توان همه مسائل را ظرف مدت یک روز حل کرد.

روزهای پایانی دولت موقت

زنگنه با اشاره به وجود مشکلات، نارسایی‌هایی یا برداشت‌های متفاوت از مواد قانون اساسی در بین جریان‌های سیاسی این کشور گفت: این مشکلات باید در فرصت مناسب و از طریق همین پارلمان حل و فصل شود یکی از مواردی که جریان‌های سیاسی باید درباره آن توافق کنند فعال شدن پارلمان و دوم انجام تغییراتی در قانون اساسی است.

وی ادامه داد: در صورت انجام این توافق، کردها رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند و مرحله بعد نیز انتخاب یک نخست‌وزیر موقتی یا چهارساله از سوی پارلمان است در مجموع باید دولتی مورد قبول همه احزاب و گروه‌های سیاسی در عراق تشکیل شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مخالفت نیمی از نمایندگان و احزاب با نخست‌وزیری مصطفی‌الکاظمی، گفت: این دولت موقت رو به پایان است و باید یک نخست‌وزیر موقت معرفی شود تا انتخابات را برگزار کند که این انتخابات ترکیب نمایندگان را تغییر خواهد داد اما در عین حال به پارلمان استحکام بیشتری خواهد داد.

کد خبر 604574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.