مرج اتریوم چیست + اتریوم 2.0 و الگوریتم گواه اثبات سهام  Merge Ethereum

شبکه اتریوم (Eth) از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (PoW) به گواه اثبات سهام (PoS) منتقل می‌شود و نام آن به اتریوم ۲ تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، شبکه اتریوم از چند سال قبل روی انتقال خود از گواه اثبات کار به اثبات سهام کار می‌کرده است. در طول این مسیر، هاردفورک‌ها و سافت فورک‌های زیادی انجام شده که مسیر برای این انتقال هموار شود، زیرا این نوع انتقال باعث تغییر کلی زیرساخت‌های یک شبکه می‌شوند و به‌راحتی و به‌سرعت نمی‌توان این کار را انجام داد.

زنجیره بی کن آپدیتی بود که الگوریتم اثبات سهام را وارد شبکه اتریوم (که قبل از آن با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کرد) کرد. می‌توان گفت که Beacon Chain ملموس‌ترین به‌روزرسانی در راستای انتقال به PoS در سال‌های اخیر بوده است؛ با راه‌اندازی زنجیره بی کن، کاربران می‌توانند در کنار ماینینگ اتر (در الگوریتم گواه اثبات کار) به استیکینگ اتر (در الگوریتم گواه اثبات سهام) نیز بپردازند و شبکه به‌صورت هیبریدی کار می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود حدود ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد / شهریور ۱۴۰۱) آپدیت مرج انجام شود. فاز Merge خود دارای دو هارد فورک است، که در فورک اول ماینرها از شبکه حذف می‌شوند و استیکرها جای آنها را گرفته و شروع به پردازش تراکنش‌های شبکه اصلی اتریوم می‌کنند و فورک دوم نیز حدود یک ماه بعد از آن اجرا خواهد شد که در این فاز، امکان برداشت ۳۲ اتری که ولیدیتورها در فاز بی کن چین به قرارداد هوشمند اتریوم ۲ واریز کرده بودند، باز می‌شود. با فرارسیدن زمان مرج، زمزمه‌هایی برای فورک اتریوم و ایجاد نسخه‌ای مبتنی بر گواه اثبات کار شنیده می‌شود و ماینرهای بزرگ به دلیل انگیزه‌های مالی با به‌روزرسانی مرج مخالفت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که در آینده یک یا چند فورک از شبکه اتریوم ایجاد شود و همین امر خطر حمله اجرای مجدد را قوت می‌بخشد.

مرج اتریوم چیست + اتریوم 2.0 و الگوریتم گواه اثبات سهام  Merge Ethereum

چگونه از آخرین بلوک PoW به نخستین بلوک PoS خواهیم رسید؟

کارکرد شبکه فعلی به دو جز شکسته خواهد شد (اجرا و اجماع) و در هنگام انتقال به PoS لایه اجرا تغییر نخواهد کرد بلکه بخش مربوط به اجماع تغییر خواهد کرد. بدین ترتیب پس از ادغام، نودها علاوه بر کلاینت‌های پیشین (لایه یک)، کلاینت‌های دیگری را نیز به شکل همزمان اجرا خواهند کرد. کلاینت‌هایی که هم‌اکنون توسط اعتبارسنج‌های بی کن چین اجرا می‌شود. در بلوک انتقال، چشم اعتبارسنج‌های شبکه PoS به زنجیره PoW است و منتظر وقوع شرایط از پیش توافق شده‌ای هستند. این شرط TTD یا سختی کل نهایی (Terminal Total Difficulty) نام دارد و به شکل خلاصه به معنی حد مشخصی از قدرت هش تجمعی شبکه است.

هر بلوکی که به TTD برسد اما بلوک پیشین‌اش به TTD نرسیده باشد، گزینه معتبری برای آغاز انتقال به PoS است. اعتبارسنج‌ها می‌توانند هر یک از این بلوک‌ها (در صورت وجود چندین گزینه) را انتخاب کند و بر روی آن بلوک نخست را تشکیل دهد. دلیل آنکه از ارتفاع بلوک برای مشخص کردن بلوک نهایی استفاده نمی‌شود، خطر وقوع حملات Re-Org یا بازآرایی است. پس از آنکه ولیدیتورها به اندازه کافی در شبکه جدید مستقر شدند، شاخه‌ای که بیشترین میزان استیک را به حمایت از خود داشته باشد، به عنوان شاخه کانونی انتخاب خواهد شد.

اتریوم ۲.۰

اتریوم ۲ نسخه جدیدی از بلاک چین اتریوم است که همانطور که گفتیم به جای اثبات کار، از مکانیسم اجماع اثبات سهام برای تأیید تراکنش‌ها از طریق سهام استفاده می‌کند. مکانیسم سهامداری اتریوم ۲ جایگزین مدل اثبات کار خواهد شد. در اثبات کار، استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال از رایانه‌های پرقدرت برای تکمیل توابع پیچیده ریاضی معروف به هش استفاده می‌کنند. فرآیند ماینینگ به مقدار روزافزونی برق نیاز دارد تا تراکنش‌های اتریوم قبل از ثبت در بلاک چین عمومی تأیید شوند. سیستم‌های اثبات کار مقدار زیادی برق را استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، استخراج بیت کوین در حال حاضر برق را با نرخ سالانه ۱۲۷ تراوات ساعت (TWh) مصرف می‌کند. این در حال حاضر بیشتر از مصرف برق کل کشور نروژ است. ETH در حال حاضر مصرف برق سالانه ای تقریباً برابر با فنلاند دارد و ردپای کربنی برابر با سوئیس تولید می‌کند. خوشبختانه، انتظار می‌رود که این ادغام ردپای کربن اتریوم را تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش دهد و یکی از انتقادات عمده به ارز دیجیتال را برطرف کند.

مرج اتریوم چیست + اتریوم 2.0 و الگوریتم گواه اثبات سهام  Merge Ethereum

تفاوت اتریوم و اتریوم ۲

از آوریل ۲۰۲۲، اتریوم دو بلاک چین موازی را اجرا کرده است، یکی که با استفاده از اثبات کار، کار می‌کند و دیگری یک زنجیره آزمایشی که از طریق اثبات سهام عمل می‌کند. این ادغام، بلاک چین اصلی اتریوم (ETH1) و زنجیره بی کن جدید (ETH2) را در یک بلاک چین یکپارچه ترکیب می‌کند. توسعه دهندگان اتریوم اخیراً اصطلاحات ETH1 و ETH2 را به دلیل نگرانی از سردرگمی کاربران قبل از ادغام کنار گذاشته‌اند.

برخی از سرمایه‌گذاران صاحب اتر (ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم)، ممکن است در مورد آنچه به نظر می‌رسد دو نسخه از این سکه در Coinbase و سایر صرافی‌های رایج ارزهای دیجیتال که موجود است، متحیر و نگران شده باشند. هنگامی که کاربران اتر خود را در کوین بیس قرار می‌دهند، از ETH به ETH2 تبدیل می‌شود و قیمت ETH و ETH2 یکسان است. پس از تکمیل ادغام، این دو نسخه اتر در یک توکن واحد ترکیب می‌شوند.

اتریوم در حال حرکت از استخراج به Staking است

Staking فرایندی است که پس از تکمیل ادغام، جایگزین ماینینگ برای تأیید تراکنش‌های اتریوم می‌شود. شرط بندی یا استیکینگ به کاربرانی نیاز دارد که مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را برای شرکت در فرآیند تأیید تراکنش قفل کنند. در یک مدل اثبات سهام، یک الگوریتم انتخاب می‌کند که کدام اعتبارسنجی برای اضافه کردن بلوک بعدی به یک بلاک چین بر اساس میزان ارز دیجیتالی که اعتباردهنده به اشتراک گذاشته است را انتخاب می‌کند.

سرمایه گذاران باید حداقل 32 ETH سهام داشته باشند تا اعتباردهنده اتریوم شوند. در حال حاضر بیش از ۳,۰۰۰,۰۰۰ اعتبار سنج اتریوم وجود دارد. هرچه هر اعتبار سنج سهام اتر بیشتری داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که اعتبارسنجی بلوک‌ها را تولید کند. هر بار که اعتباردهنده بلوک‌ها را تولید می‌کند، اعتباردهنده برای انجام وظایف اعتبارسنجی، پاداش‌هایی در اتریوم دریافت می‌کند.

در حال حاضر، بازده سهام Ethereum's Beacon Chain حدود ۴.۳ تا ۵.۴ درصد سالانه (APR) است. با معامله اتریوم تقریباً ۱۵۰۰ پوند، حداقل مورد نیاز ۳۲ اتریوم، که بیش از ۴۷,۰۰۰ پوند است، استیکینگ می‌تواند برای سرمایه گذار متوسط بسیار گران باشد. اما سرمایه گذاران انفرادی نیز می‌توانند به استخرهای سهام بپیوندند که مجموعه‌ای از سهامداران اتریوم هستند که منابع خود را ترکیب کرده و پاداش‌ها را تقسیم می‌کنند. اکثر صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال نیز خدمات سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذارانی ارائه می‌کنند که مایل یا قادر به انجام ۳۲ ETH نیستند.

مرج اتریوم چیست + اتریوم 2.0 و الگوریتم گواه اثبات سهام  Merge Ethereum

مشکل انرژی ارزهای دیجیتال

منتقدان بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال اثبات کار اغلب به هزینه‌های هنگفت انرژی ماینینگ، اشاره کرده‌اند. در سال‌های اخیر، غربالگری سرمایه گذاری ها بر اساس استانداردهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) به طور فزاینده ای محبوب شده است. در واقع، نظرسنجی اخیر فوربس نشان داد که بسیاری از سرمایه‌گذاران اگر بدانند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بر محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارد، سرمایه‌گذاری در جای دیگری را در نظر خواهند گرفت.

جان وارن (John Warren)، مدیر عامل شرکت استخراج بیت کوین GEM Mining، می‌گوید که رابطه خطی بین رشد قیمت بیت کوین و مصرف انرژی آن وجود ندارد. بیت‌کوین در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای انتقال به مدل تأیید اثبات سهام ندارد، مدلی که وارن می‌گوید برای بیت‌کوین منطقی نیست. وارن می‌گوید: در حالی که مطمئناً فضای زیادی برای رشد در اکوسیستم اثبات سهام وجود دارد، بیت‌کوین پروتکل اصلی همه رمزارزها است و بنابراین به سالم‌ترین و مطمئن‌ترین مدل اجماع موجود نیاز دارد. او می‌گوید انرژی مصرف‌شده توسط تأیید اثبات کار، امنیت و قدرت مدل را نشان می‌دهد.

وارن می‌گوید: شما می‌توانید بیت‌کوین را به عنوان وثیقه بکر در نظر بگیرید و بیشترین اهمیت برای پروتکل آن، امنیت است که به بهترین وجه با رعایت اثبات کار ارائه می‌شود. استاچی واردن (Staci Warden)، مدیر عامل بنیاد الگورند (Algorand)، می‌گوید مصرف انرژی یک ارز دیجیتال عامل اصلی در توانایی آن برای مقیاس‌پذیری مؤثر است. واردن می‌گوید: در سمت عرضه، یک پروتکل می‌تواند تنها به اندازه‌ای مقیاس شود که به منابع قابل اعتماد انرژی با هزینه‌ای نهایی که کمتر از بازده نهایی آن است، دسترسی داشته باشد.

او می‌گوید انرژی یارانه‌ای یا کم‌هزینه برای مقیاس‌پذیری ارزهای دیجیتال اثبات کار ضروری است، به همین دلیل است که قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بسیار تحت فشار قرار گرفته است. از طرف تقاضا، توانایی یک پروتکل اثبات کار در مقیاس، به دلیل تمایل عمومی برای تحمل پروتکل‌های مبتنی بر سوخت فسیلی و اثبات کار به طور کلی و ترجیح برای دسترسی رو به رشد جایگزین‌های کربن منفی، محدود خواهد شد.»

مرج اتریوم چیست + اتریوم 2.0 و الگوریتم گواه اثبات سهام  Merge Ethereum

اتریوم در مقابل بیت کوین

بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال محبوب هستند که مجموعاً ۶۳.۶ درصد از سرمایه بازار کریپتوهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. قیمت اتریوم در سه سال گذشته ۶۴۸ درصد افزایش یافته است که بیش از دو برابر افزایش ۲۵۰ درصدی بیت کوین در مدت مشابه است. مرج اتریوم، این ارز دیجیتال را از منظر ESG به سرمایه گذاری جذاب‌تری نسبت به بیت کوین تبدیل می‌کند، اما لزوماً اتریوم را تهدیدی برای سقوط بیت کوین به عنوان برترین ارز دیجیتال جهان نمی‌کند.

کریس کلاین، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران Bitcoin IRA، می‌گوید بیت‌کوین و اتریوم بیش از آنکه در بازار ارزهای دیجیتال رقابتی باشند مکمل یکدیگر هستند. کلاین می‌گوید: بیت کوین و اتریوم اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. بیت کوین یک رمزنگاری پولی با اثبات کار، دارایی محدود است، در حالی که ابزار اتریوم [به عنوان] ستون فقرات وب ۳ است. هر دو به عنوان عناصر مهم و متمایز از اکوسیستم کلی دارایی دیجیتال در حال اجرا عمل می‌کنند. در حالی که سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در اواخر تابستان (۲۸ شهریور) منتظر مرج اتریوم هستند، رویداد مهم بعدی در مسیر اثبات سهام اتریوم در ژوئن رخ خواهد داد. انتظار می‌رود اتریوم یک آزمایش بزرگ برای ادغام در ماه ژوئن با استفاده از شبکه آزمایشی Ropsten انجام دهد. پس از تکمیل ارتقا Ropsten، توسعه دهندگان اتریوم فقط دو شبکه آزمایشی دیگر را قبل از ادغام شبکه اصلی اتریوم برای ارتقا دارند.

پس از مرج اتریوم

این موضوع نشان دهنده پایان اثبات کار برای اتریوم و آغاز عصر اتریوم پایدارتر و دوستدار محیط زیست است. در این مرحله اتریوم یک گام به دستیابی به مقیاس پذیری کامل، امنیت و پایداری که در چشم‌انداز آن ذکر شده است، نزدیک‌تر خواهد شد. توجه به این نکته مهم است که هدف اجرای مرج اتریوم، سادگی به منظور تسریع انتقال از اثبات کار به اثبات سهام است. توسعه دهندگان تلاش خود را بر روی این انتقال متمرکز می‌کنند و ویژگی‌های اضافی را که می‌تواند این هدف را به تأخیر بیندازد، به حداقل می‌رساند. این بدان معناست که برخی از ویژگی‌ها، مانند توانایی برای برداشت ETH، پس از تکمیل مرج، نیازمند انتظار بیشتری برای سهامداران بوده است.

قیمت اتریوم

قیمت لحظه‌ای اتریوم در تاریخ ۲۲ شهریور ماه، ۱۷۲۰.۳ دلار است.

کد خبر 604464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.