جمهوری اسلامی ایران پیشرو در مقابله با پولشویی است

رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد گفت: در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایران کشوری پیشرو در میان کشورهای منطقه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی، سومین جلسه کارگروه آموزش مرکز اطلاعات مالی با موضوع مقابله با پول‌شویی و پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و نمایندگان بانک‌های کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه هادی خانی معاون وزیر اقتصاد ورود به عرصه هوشمند سازی و تقاطع‌گیری اطلاعات را یکی از برنامه‌های آتی این مرکز برای مقابله و پیشگیری از جرایم پول‌شویی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر اقدام به طراحی پروفایل مالی اقتصادی کشور در حوزه مبارزه با پول‌شویی کردیم و تا این لحظه پیش‌نویس مدل مفهومی معماری داده این پروفایل آماده شده است.

وی با تاکید بر اولویت داشتن نگاه پیشگیرانه در حوزه پول‌شویی، رصد اطلاعات برای پیشگیری از وقوع جرم را ضروری دانست و گفت: با راه‌اندازی پروفایل مالی اقتصادی و همچنین سامانه یکپارچه AML سیستم بانکی کشور می‌توانیم با رصد اطلاعات مالی و اقتصادی از وقوع جرایم پول‌شویی و مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اقدامات ایران در حوزه مقابله با پول‌شویی در منطقه، بسیار جلوتر از دیگر کشورها است، خاطرنشان کرد: با افزایش هماهنگی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی و ذی‌نفع در حوزه مقابله با پول‌شویی می‌توانیم ایران را به عنوان یک کشور پیشرو در مقابله با پول‌شویی و جرایم اقتصادی در جهان معرفی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در حوزه پول‌شویی میان آحاد جامعه از برنامه‌های آتی مرکز اطلاعات مالی در حوزه فرهنگ‌سازی و ایجاد یک نظام آموزشی منسجم در این حوزه خبر داد و این امر مهم را حلقه مفقوده نظام مبارزه با پول‌شویی در کشور دانست.

رئیس دبیرخانه شورای‌عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم با بیان اینکه موضوع پول‌شویی موضوعی است که باید تمام نظام بانکی و مالی کشور به آن توجه داشته باشند، افزود: مطابق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، پیشگیری از وقوع جرم امری فرا قوه‌ای است و تعاملات همه مسئولان و اشخاص حقیقی و حقوقی را می‌طلبد؛ از این رو باید با تخصص و عالمانه به این عرصه وارد شد تا عملکردمان به‌جای اصلاح، افسادی را در پی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نتیجه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با پول‌شویی باید مؤلفه‌های مختلفی را مدنظر قرار داد، گفت: از مهم‌ترین این مولفه‌ها می‌توان به فرهنگ‌سازی، تبیین وظایف و فرآیندهای مبارزه با پول‌شویی و همچنین شیوه‌ها و شگردهای پول‌شویی و بالا بردن آگاهی تمامی سطوح جامعه اشاره کرد.

کد خبر 604434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.