بهداشت دهان و دندان چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری لثه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری پریودنتال نوعی التهاب لثه است که می‌تواند به لثه‌، دندان‌ها و بافت‌ها استخوانی آسیب وارد کند. بیماری قلبی نیز به مجموعه وسیعی از بیماری‌ها مانند حمله قلبی و سکته مغزی گفته می‌شود که در اثر تنگ شدن یا انسداد رگ‌های خونی مهم ایجاد می‌شود. بعضی از مطالعات اخیر به ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی اشاره کرده‌اند.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی-عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری لثه خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی را حدوداً ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. با توجه به این شواهد، انجمن دندانپزشکی آمریکا و انجمن قلب آمریکا رابطه بین بیماری لثه و بیماری‌های قلبی را تائید کرده‌اند.

به گفته پژوهشگران، بیماری لثه ممکن است خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد زیرا التهاب لثه و باکتری‌ها در نهایت می‌تواند باعث تنگ شدن شریان‌های مهم قلب شود. بعضی از پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد باکتری‌های موجود در دهان که در ایجاد بیماری پریودنتال نقش دارند، می‌توانند وارد جریان خون شوند و باعث افزایش پروتئین واکنشی C شوند. این تغییرات خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

توصیه شده است روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید، از نخ دندان به شکل مناسب استفاده کنید و هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلاء به بیماری‌های قلبی، هنگام مراجعه به دندانپزشکی خلاصه‌ای از تاریخچه پزشکی خود و لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهید. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند که بهترین روش درمانی و دوز دارویی را برای شما تعیین کند.

کد خبر 604066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.