ارتباط مشکلات روانی با بیماری‌های قلبی

مسئول واحد سایکوبیولوژی پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: یکی از فاکتورهایی که در بروز بیماری‌های قلبی به‌عنوان فاکتورهای شیوه زندگی شناخته می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، فاکتورهای روان‌شناسی است.

حمیدرضا روح‌افزا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فاکتورهای مؤثر در بروز و تشدید بیماری‌های قلبی-عروقی اظهار کرد: هنگامی که پیرامون بیماری‌های قلبی-عروقی صحبت می‌کنیم، فاکتورهایی وجود دارد که در ایجاد و تشدید این بیماری‌ها مؤثر است.

وی افزود: در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، چربی خون، مصرف دخانیات و نبود فعالیت‌های فیزیکی مناسب تأثیرگذار است و عملاً هنگامی که سن افزایش می‌یابد یا چربی خون بالا می‌رود، احتمال بروز بیماری‌های قلبی بیشتر خواهد شد.

مسئول واحد سایکوبیولوژی پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی در مردان شیوع بیشتری دارد، ادامه داد: یکی از فاکتورهایی که در بروز بیماری‌های قلبی به‌عنوان فاکتورهای شیوه زندگی شناخته می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، فاکتورهای روان‌شناسی است.

وی تصریح کرد: به‌طورکلی فاکتورهای شیوه زندگی چهار شاخه دارد که یکی از آن‌ها مربوط به تغذیه مناسب می‌شود و در صورتی که تغذیه افراد مناسب نباشد، احتمال بروز بیماری در آن‌ها افزایش می‌یابد.

روح‌افزا در همین رابطه اضافه کرد: مصرف موادمخدر، نبود فعالیت‌های فیزیکی مناسب و نداشتن توانایی کنترل استرس‌های محیطی از دیگر شاخه‌های اصلی فاکتورهای شیوه زندگی است.

وی در رابطه با تأثیر استرس در بروز بیماری‌های قلبی گفت: هنگامی که صحبت از استرس می‌شود، باید بدانیم که هرگاه مشکلی در فردی رخ دهد و باعث برهم‌خوردن تعادل زندگی و شرایط بدنی آن فرد شود، استرس ایجاد خواهد شد.

این روان‌پزشک در همین رابطه ادامه داد: نوع دیگر استرس به‌صورت فیزیکی است؛ این استرس هنگامی ایجاد می‌شود که به‌طورمثال میزان نمک بدن افزایش می‌یابد و فرد دچار استرس می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که میزان نمک در بدن افزایش می‌یابد، غدد عرق و کلیه برای بازگرداندن تعادل بدن شروع به دفع نمک می‌کند؛ بنابراین هنگامی که بدن نیز بتواند مسئله‌ای که باعث استرس شده است را حل کند، به حالت تعادل دست می‌یابد و استرس آن از بین می‌رود.

روح‌افزا افزود: در صورتی که بدن نتواند مشکل را حل و تعادل خود را حفظ نماید، استرس منجر به بیماری خواهد شد، به طور مثال هنگامی که کلیه نتواند نمک را دفع کند بدن با بیماری‌های مختلفی مواجه می‌شود.

کد خبر 603903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.