چه غذاهایی علائم کرونای طولانی‌مدت را وخیم‌تر می‌کند؟

درصورتی‌که علائم کرونای طولانی‌مدت در نتیجه تحمل نکردن هیستامین رخ داده باشد، پیروی کردن از یک رژیم غذایی کم‌هیستامین ممکن است به کنترل علائم کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که علائم کرونا بیش از ۱۲ هفته ادامه‌دار باشد، فرد درگیر کرونای طولانی‌مدت شده است. گاهی اوقات ممکن است این شرایط بر فعالیت‌های روزانه فرد نیز تأثیر بگذارد. علائم رایج کرونای طولانی مدت شامل خستگی، مه مغزی، قرمزی چشم، سردرد و تپش قلب می‌شود. اگرچه در حال حاضر هیچ درمان مناسبی برای مقابله با کرونای طولانی مدت وجود ندارد، اما راهکارهایی برای کاهش علائم در دسترس است. یکی از این موارد اصلاح رژیم غذایی است به طوری که کارشناسان تغذیه معتقدند غذاهای حاوی هیستامین می‌تواند باعث بدتر شدن علائم شود.

هیستامین چه تأثیری بر کرونای طولانی مدت دارد؟

هیستامین یک ماده شیمیایی است که بدن هنگام دفاع در برابر آلرژن‌های بالقوه آن را آزاد می‌کند در این صورت فرد عطسه می‌کند یا دچار خارش می‌شود. پزشکان متوجه شده‌اند که علائم طولانی مدت کووید -۱۹ کاملاً مشابه علائمی است که افراد مبتلا به تحمل نکردن هیستامین آن را تجربه می‌کنند. آن‌ها همچنین دریافتند که بعضی بیماران مبتلا به کرونای طولانی مدت پس از مصرف داروهای آنتی‌هیستامین احساس بهتری داشتند.

تغییر رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر کرونای طولانی مدت تأثیر بگذارد؟

در صورتی که علائم کرونای طولانی مدت در نتیجه تحمل نکردن هیستامین رخ داده باشد، پیروی کردن از یک رژیم غذایی کم هیستامین ممکن است به کنترل علائم کمک کند. البته ممکن است غذاهای حاوی هیستامین نیز تأثیر منفی در این زمینه نداشته باشد. یکی از راه‌های تعیین این موضوع، مشاهده پاسخ بدن به غذاهای حاوی هیستامین است. در صورتی که مصرف این نوع غذاها باعث بروز واکنش‌های التهابی می‌شود، لازم است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

چه غذاهایی باعث وخیم‌تر شدن علائم کرونای طولانی مدت می‌شود؟

غذاهایی که حاوی هیستامین هستند و باعث وخیم‌تر شدن علائم کرونای طولانی مدت می‌شود، شامل ماست، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای تخمیر شده و ماهی دودی می‌شود. غذاهای آماده یا کنسرو شده نیز می‌تواند علائم مرتبط با التهاب را در افراد دارای حساسیت به هیستامین ایجاد کند. هیستامین در رنگ‌های خوراکی مصنوعی نیز یافت می‌شود.

مصرف هیستامین زیاد چه تأثیری بر سلامت بدن دارد؟

هیستامین پاسخ ایمنی بدن را تنظیم می‌کند و زمانی تولید می‎‌شود که بدن با آلرژن‌ها، سیتوکن‌ها و هورمون‌های استرس مواجه می‌شود. وجود هیستامین بیش از حد در بدن، به دلیل مصرف غذاهای سرشار از هیستامین، خطر بروز اسهال، تنگی نفس، سردرد یا تحریک پوست را افزایش می‌دهد.

چه غذاهایی را می‌توان جایگزین غذاهای حاوی هیستامین کرد؟

به گفته متخصصان تغذیه، افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت باید از غذاهای تازه و خانگی استفاده کنند تا مواد مغذی بدن تأمین شود و سلامت نیز بهبود پیدا کند. لازم است افراد بدین منظور، از غذاهای سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، فلفل، توت‌فرنگی، کلم بروکلی و سیب‌زمینی استفاده کنند. غذاهای حاوی کوئرستین مانند سیب قرمز، انگور و پیاز نیز در این زمینه مؤثر هستند. همچنین، توصیه شده است غذاهای سرشار از فیبر و پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید و فراموش نکنید که هر روز از سبزیجات تازه مصرف کنید. انتخاب غذاهای سالم و استراحت زیاد به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند و علائم مرتبط با التهاب پس از کرونا مانند خستگی، مه مغزی، درد مفاصل، بیماری‌های پوستی و سردرد را کاهش می‌دهد.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 603722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.