واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری نیست/اجرای ورزش باستانی در صبحگاه مدارس ابتدایی

تزریق ۸۰درصدی واکسیناسیون دانش‌آموزان، قانون‌مندی جاماندگان از رتبه‌بندی بلافاصله پس از آزمون، کاهش ۵۰درصدی دانش‌آموزان رشته ریاضی، اجرای ورزش زورخانه‌ای از مهرماه در صبحگاه مدارس و پیشگیری از مصرف موادمخدر با بازگرداندن بازماندگان از تحصیل را در بسته خبری آموزش و پرورش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با عنوان این مطلب که واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری نیست، اظهار کرد: بالای ۸۰ درصد دانش‌آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در کشور دو نوبت واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که وضعیت قابل قبولی است.

وی اظهار کرد: متأسفانه درصد واکسیناسیون در رده سنی پنج تا ۱۲ سال بالا نیست و انتظار داریم که این دسته از دانش‌آموزان، حتماً یک نوبت واکسن را تزریق کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه دانش‌آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که بیماری زمینه‌ای دارند، لازم دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند، افزود: دانش‌آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند و دو نوبت واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، لازم نیست دوز یادآور بزنند.

جاماندگان از رتبه بندی پس از آزمون بلافاصله مشمول قانون می‌شوند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فکر می‌کنم که اوایل مهرماه آزمون تأیید صلاحیت‌ها برگزار شود و بلافاصله هم پس از آزمون، رتبه‌بندی برای همکاران جامانده اعمال خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که جاماندگان از رتبه‌بندی ازجمله فرهنگیان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین از چه زمانی مشمول قانون رتبه‌بندی خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون ۸۱۰ هزار نفر شامل قانون رتبه‌بندی معلمان شدند و تعداد کمی از همکاران ما فعلاً از رتبه‌بندی محروم ماندند؛ در حال تلاش هستیم تا از جهت حقوقی و کاری مشکلشان را به را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از این معلمان آزمون ورودی ندادند، افزود: قانون هم تعیین کرده که برای اینکه هر فرهنگی مشمول رتبه‌بندی باشد آزمون الزامی است؛ این آزمون به زودی از آن‌ها گرفته خواهد شد و وارد چرخه کارشان خواهند شد و مشکلی وجود ندارد.

وی درخصوص زمان برگزاری آزمون و پیوستن جاماندگان به رتبه‌بندی تصریح کرد: در ابتدا توصیه کرده بودم که این آزمون تا پایان شهریورماه گرفته شود اما دوستان نظرشان این بود که ممکن است همکاران فرصت آمادگی برای آزمون را نداشته باشند؛ فکر می‌کنم که اوایل مهرماه آزمون رتبه‌بندی برگزار شود و بلافاصله پس از آزمون، رتبه‌بندی برای این همکاران اعمال خواهد شد.

دانش‌آموزان رشته ریاضی ۵۰ درصد کاهش یافت

محمدمهدی کاظمی، معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید با حضور ۱۶ میلیون دانش‌آموز اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی به نصف رسیده است.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه افزود: بازگشایی ملی مدارس را به‌عنوان ابربرنامه آموزش و پرورش در پیش داریم که یکی از سنگین‌ترین برنامه‌های کشور در قالب سازمان‌دهی و آماده‌سازی فضای آموزشی کشور برای حضور ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۹۰۰ هزار معلم در ۱۱۰ هزار واحد آموزشی کشور محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت‌های بالای هنرستان‌ها در درآمدزایی، ادامه داد: در هنرستان‌ها ظرفیت زیادی برای درآمدزایی است و قانون هم آن را حمایت می‌کند؛ لذا این گلایه را می‌توانم داشته باشم که چرا آموزش همراه با تولید محقق نمی‌شود درحالی‌که این درآمدزایی هم ارتقای کیفیت آموزش را در پی دارد و هم منجر به تعمیق یادگیری و تجهیز علمی بیشتر هنرجویان می‌شود.

وی ادامه داد: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس به‌ویژه هنرستان استفاده کنید، راه‌اندازی مراکز رشد در هنرستان‌ها فرصت مناسبی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ضمن حضور فعال در هنرستان و مبحث آموزش، فضایی را برای آموزش مبتنی بر دانش در هنرستان‌ها پیاده کنند.

کاظمی تأکید کرد: این مقوله در هنرستان‌های کشاورزی با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری بیشتر حائز اهمیت است، به همین منظور طرح شهید باقری به‌دلیل نگاه استراتژیک و نگاه علمی به هنرستان‌های کشاورزی اجرا خواهد شد و امیدواریم با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مقوله آموزش در این هنرستان‌ها شاهد ارتقای کیفیت آموزش و بهره‌وری در این هنرستان‌ها باشیم و مسیر توسعه و رونق علمی آن‌ها را فراهم کنیم. هم‌اکنون از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در سطح هنرستان‌های کشاورزی تنها چهار هزار هکتار فعال هستند و برای فعال‌سازی بقیه و افزایش بهره‌وری زمین‌های فعال باید وارد عمل شویم.

وی با اشاره به فعال‌سازی هنرستان‌های جوار کارخانه افزود: احداث این هنرستان‌ها، فرصت مناسبی است تا کارخانه‌های صنعتی با ورود به حوزه آموزش ضمن تأمین و تربیت نیروی انسانی موردنیاز و متخصص خود از میان دانش‌آموزان بومی منطقه موفق به ارتقای کیفیت آموزش و افزایش فعالیت و بهره‌وری هنرستان‌ها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان در قبال آموزش و پرورش شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در زمان حاضر پنج شهرک صنعتی فعال در سطح کشور در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان رضوی و البرز داریم که آموزش در جوار کارخانه را در پیش گرفته‌اند و در ابتدای مهرماه شاهد شروع به فعالیت ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در اصفهان، هرمزگان، سیستان و یزد خواهیم بود.

وی افزود: استان مرکزی با این ظرفیت اقتصادی و صنعتی که دارد، می‌تواند در این مسیر حرکت کند. رشته‌های صنایع شیمیایی خاص پتروشیمی‌هاست، رشته جوش و صنایع فلزی خاص پتروشیمی‌ها و ماشین‌سازی است. قبلاً در این رشته‌ها با پتروشیمی تفاهمنامه منعقد کرده بودیم ولی مدتی متوقف شده بود، اما پیگیری‌هایی انجام شده است تا تفاهمنامه‌ای با معاونت وزیر و رئیس پتروشیمی‌های کشور منعقد شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه رشته ریاضی و فیزیک به‌عنوان یک ضرورت و مطالبه در کشور باید عمل کنیم چراکه باید دانشمندانی توانمند در حوزه علوم پایه تربیت کنیم اما با رویکردهایی که در گذشته داشتیم تعداد دانش‌آموزان این رشته به نصف رسیده است و در راستای منویات مقام معظم رهبری سعی می‌کنیم که بتوانیم افزایش سهم در این بخش داشته باشیم.

اجرای ورزش باستانی و زورخانه‌ای از مهرماه در صبحگاه مدارس ابتدایی

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست مشترک معاونان تربیت‌بدنی و سلامت و رؤسای هیأت‌های ورزشی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان‌های منتخب در راستای اجرای طرح شهید طوقانی که در مرکز آموزشی رفاهی منطقه پنج برگزار شد، ضمن خدا قوت به معاونان تربیت‌بدنی و سلامت استان‌ها، اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی نهضتی را برمبنای ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای آغاز کردیم؛ تأمین منابع جذب مشارکت خیرین باعث شد کار بزرگی در طول تاریخ تعلیم و تربیت و زیرساخت‌های ورزشی ایجاد شود که در این راستا ۸۰۵ فضا در چهار ماه ایجاد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: این کار را تنها یک معلم می‌تواند انجام دهد که روحیه ایثارگری و ازخودگذشتگی دارد و عمر خود را وقف تعلیم و تربیت کرده است. در طرح شهید خرازی نیز عنوان شد مجموعه‌های آموزش و پرورش در روزهای پنجشنبه و جمعه در اختیار مردم قرار بگیرد. این دو طرح در سند تحول دولت نیز مورد تاکید است در اجرای هر دو طرح نیز حوزه تربیت‌بدنی سربلند بیرون آمد که نتیجه تلاش شما دوستان است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح شهید طوقانی در صبحگاه مدارس ابتدایی و نام‌گذاری طرح‌های حوزه تربیت بدنی به نام شهدا برای ما برکت داشت به عنوان مثال در طرح شهید هادی ۱۴۰ هزار فرهنگی در مسابقات فرهنگیان شرکت کردند و این مسابقات بعد از چهار سال برگزار شد. در مسابقات دانش‌آموزی تحت عنوان طرح شهید شمسی پور ۱۵ رشته ورزشی برگزار شد که رشته‌های پایه و مدال‌آور بودند. این شهدا به کار ما برکت دادند و با مجاهدت شما عزیزان کار به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود.

ستاری‌فرد افزود: شب گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش، با حضور در منزل شهید طوقانی، کسب اجازه کردیم تا این طرح را به نام این شهید مزین کنیم. در کنار موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهدا با اجرای طرح شهید طوقانی به دنبال حفظ و احیای ارزش‌های ملی مذهبی و فرهنگ عمومی کشور هستیم.

وی اضافه کرد: مبتنی بر سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش این وظیفه را برعهده دارد که نسبت به کسب شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان، انتقال مفاهیم ارزشی و ارزش‌های هویت‌بخش، ملی و انقلابی اقدام کند. مبتنی بر سند تحول بنیادین، تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید رنگ و بوی تربیتی به خود بگیرد و از محل اجرای این برنامه‌ها دانش‌آموز باید تجربیات تربیتی را کسب کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همکاری ما با فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای مورد توجه سند تحول بنیادین است که اگر آموزش و پرورش عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت را شناسایی کند و به کار بگیرد در این صورت توفیقات زیادی کسب می‌شود.

وی بیان کرد: نیاز است که از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این طرح یا اجرای ورزش زورخانه‌ای در مدارس هم می‌تواند به تحقق ساحت زیستی بدنی و هم به تحقق ساحت زیباشناختی و هنری و تحقق ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کمک کند. کمتر برنامه‌ای داریم که سه ساحت سند را دربرداشته باشد.

ستاری‌فرد اظهار کرد: تربیت تمام‌ساحتی، سیاست دولت و آموزش و پرورش و تکلیف سند است. اجرای این طرح با تحقق اهداف این سه ساحت می‌تواند به تربیت تمام‌ساختی دانش‌آموز کمک کند.

وی اضافه کرد: ورزش ابزار هویت‌بخش یک محیط تربیتی است؛ ورزش زورخانه‌ای یک ریشه کهن و فرهنگ بومی، مذهبی و قوی دارد. این فرهنگ ملی و مذهبی طی این سال‌ها دستخوش چالش‌های جدی شده و نیاز است که نهادهای متولی فرهنگ‌ساز ازجمله آموزش و پرورش، در راستای احیای این فرهنگ عمومی گام بردارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش از این فرصت به عنوان مدرسه کانون محله یا از این تهدید به عنوان حضور رشته‌های نوپدید در عرصه فرهنگی اجتماعی کشور استفاده کند تا بتواند نسبت به احیای این ورزش بومی اقدام کند.

وی تصریح کرد: زیربناهای سجایای اخلاقی در جامعه ورزش پهلوانی است. اجرای این طرح در راستای توسعه جوانمردی، فتوت، بزرگ‌منشی و اقتدا به مولای ورزشکاران و پهلوانان امیرالمومنین علی (ع) است که با توجه به شروع کار مدارس در صبحگاه، این طرح با اجرای ورزش باستانی و زورخانه‌ای که با بسم‌الله شروع و با دعا ختم می‌شود، آثار تربیتی برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

ستاری‌فرد ادامه داد: ذائقه جوانان امروز ما در عرصه ورزش دچار تغییرات جدی شده است. رشته‌های ورزشی وجود دارد که سنخیتی با نظام فرهنگی کشور ندارند یا سلامت جوانان را تهدید می‌کنند لذا حکمرانی کشور مکلف است از فرهنگ غنی بومی، ملی و ارزش‌های دینی خود صیانت کند این صیانت برای نهادهای حاکمیتی یک تکلیف است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به این تغییرات بی‌توجه باشد، لذا اجرای این طرح حائز اهمیت است این طرح از جهت احیای فرهنگ عمومی کشور و اعتلای ارزش ملی و مذهبی کشور می‌تواند مؤثر باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای این طرح را از شهرهای مذهبی و دارای غنای فرهنگی شروع کردیم؛ اصفهان، یزد، مشهد، فارس، قم، شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران از جمله این شهرهاست. با شناختی که از همکارانم دارم، امیدوارم این طرح در راستای کسب شایستگی‌های فرهنگی و عمومی دانش‌آموزان به خوبی اجرا شود.

پیشگیری از مصرف موادمخدر با بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به مدارس

علیرضا کاظمی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: امروزه اگر بتوانیم کمک کنیم دانش آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس برگردند، بزرگ‌ترین خدمت به پیشگیری از مصرف مواد مخدر را انجام داده‌ایم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در روز دوم از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان "پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبود یافتگان" سه‌شنبه _پانزدهم شهریورماه_ برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موضوع آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه مقام معظم رهبری است. هجمه بی‌رویه در این حوزه و نیز رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی در عرصه جهانی و ملی می‌طلبد که ما نیز به میزان این هجمه‌ها برنامه‌ریزی وسیع و گسترده‌ای انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای مهار آسیب‌های اجتماعی باید به سمت "نهضت پیشگیری" که به معنای فراتر از در اولویت بودن پیشگیری است، حرکت کنیم، ادامه داد: هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند در این نهضت پیشگیری حضور پیدا کرده و یاریگر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

کاظمی، نظام تعلیم و تربیت را بهترین و کانونی‌ترین نقطه برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر عنوان کرد و با اشاره به طرح یاریگران زندگی، تصریح کرد: اجرای این طرح را در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری هستیم. محور اول این طرح، توانمندسازی دانش آموزان در دوران ابتدایی و متوسطه اول و دوم است.

وی اضافه کرد: محور دیگر مدیریت مورد و مداخله برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده است. محور دیگر تشکیل اثرگذار و توانمند کانون‌های یاریگران زندگی در مدارس است که تاکنون ۴۰ هزار کانون با پوشش بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایجاد شده است. محور دیگر که امسال اضافه شده نیز جشنواره نوجوان سالم و یاریگران زندگی است. همچنین دو حوزه جدید نیز امسال اضافه شده است که همان استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و نیز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تمرکز بر مهد کودک‌ها است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: امسال نقشه راه یاریگران زندگی را در فاز دوم طراحی و رونمایی می‌کنیم. رویکرد ما در فاز دوم، مسئله توسعه ضریب نفوذ کانون‌های طرح یاد شده، ارتقای کیفی فعالیت کانون‌ها و برنامه عمل و اقدام این کانون‌ها در طول سال طراحی شده است.

کد خبر 603596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.