اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس‌ها در یادگیری دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس‌های درس در یادگیری دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در نشست تخصصی با اساتید و صاحب‌نظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور، اظهار کرد: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه، صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.

وی با اشاره به اینکه موضوع حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسی‌های بیشتر است، افزود: هر طرح و برنامه‌ای در این زمینه باید حتماً پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد. علاوه بر اینکه امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی و پدافندی نیز مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس‌های درس در یادگیری دانش‌آموزان، تصریح کرد: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسان‌شناسی چهارگونه است؛ یک دیدگاه کودک را ابژه می‌داند، یکی کودک را سوژه می‌شناسد. در نگاه بالاتر کودک به عنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه چهارم کودک همراه پژوهشگر نگریسته می‌شود.

وی افزود: باید نیازهای دانش‌آموزان را در هر دو زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار بشناسیم و نگاه دانش‌آموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری درنظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت کنیم، تا هویت ملی و محلی را حفظ کرده، ارتقا داده و این میراث ارزشمند را انتقال دهیم.

نوری اظهار کرد: یک طرح علاوه بر اینکه زیبایی و هارمونی داشته باشد، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانش‌آموز خوشایند است و چه تأثیری در رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، توجه کنیم که سواد ما اسمی است اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا نیز زمینه ساز این موضوع باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بحث محیط یادگیری و فناوری به عنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامه‌های درسی مدنظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: برنامه درسی دانش‌بنیان یک سو سنت و تمدن است و سوی دیگر آن در آینده است. از این رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریان‌های بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را نیز بشناسیم.

وی اظهار کرد: امیدوارم با وجود بزرگان و اساتید صاحب‌نظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی با تعامل بیشتر نوسازی مدارس دانشگاه شهید رجایی بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.

کد خبر 603250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.