در اصفهان «تمام شهر مدرسه است»/ ورود ۲۰۰ اتوبوس به خطوط اتوبوسرانی

«برای خدمت‌رسانی بهتر حوزه اتوبوسرانی اصفهان به دانش‌آموزان و دانشجویان، تا پیش از بازگشایی مدارس، اضافه‌شدن بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی این کلان‌شهر، نوعی رکورد محسوب می‌شود که با توجه به اهمیت اقدامات در نظر گرفته شده، «تمام شهر مدرسه است» شعار امسال ستاد مهر در نظر گرفته شد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بوی ماه مهر کم‌کم استشمام می‌شود و شهر هیاهوی دیگری پیدا کرده است. با شروع سال تحصیلی در طلیعه مهرماه شوق خاصی بین تمام اقشار جامعه پدید می‌آید، حتی برای آنهایی که دانش‌آموز ندارند؛ ماهی که سرآغاز بهار یادگیری، طراوت دانایی و دمیدن روح آگاهی برای نسل امروز و یادآور خاطرات خوش نسل‌های دیروز است و به همین دلیل سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری در تکاپوی آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در شهر برای حضور دانش‌آموزان می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که شهرداری در آمادگی کامل به ابعاد مختلف آن بپردازد، در نظر گرفتن تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس است، زیرا باید در کنار آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها، شهر را برای استقبال از این رخداد بزرگ آماده کند و در این راستا شهرداری اصفهان دستخوش تغییرات خوشایندی شده است تا شرایط برای تردد دانش‌آموزان و دانشجویان تسهیل شود.

یکی از نگرانی‌های همیشگی والدین، دانش‌آموزان و دانشجویان، تردد در شهر برای رسیدن به مدرسه بوده است که شهرداری به‌عنوان بازوی اجرایی برنامه‌های ترافیکی در شهر، نقش عمده‌ای در کاهش این نگرانی‌ها و ایجاد رفاه شهروندی دارد؛ با توجه به اهمیت موضوع، گفت‌وگویی را با حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه اقداماتی در خصوص آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اتوبوسرانی برای استقبال از مهرماه و بازگشایی مدارس انجام شده است؟

با توجه به اهمیت بازگشایی مدارس پس از دوران کرونا، طبق دستور شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، ستاد مهر شهرداری با محوریت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و همکاری سایر معاونت‌ها زودتر از سال‌های گذشته، از ابتدای شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرد؛ تقویت حمل‌ونقل همگانی و افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی فعال به‌عنوان مهم‌ترین نیاز شهر در زمان بازگشایی مدارس از جمله مواردی است که در این ستاد بررسی و پیگیری می‌شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا به‌دلیل کاهش تقاضای سفر با اتوبوس‌های درون‌شهری و مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه و افزایش قیمت قطعات به‌وجود آمد، تعداد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از بیش از یک‌هزار دستگاه در سال ۱۳۹۸، به حدود ۶۰۰ دستگاه کاهش یافت که این کمبود در شهر نمایان بود.

در این دوره مدیریت شهری، در راستای خرید و افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی با بازسازی و تعمیر اتوبوس‌های فرسوده اقدامات لازم انجام شد؛ خرید ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید با همکاری دولت یکی از این اقداماتی بود که شهرداری اصفهان سهم خود را اسفندماه سال گذشته پرداخت کرد و در نخستین واگذاری اتوبوس‌ها به شهرداری‌های کشور، شهرداری اصفهان ۱۲ اتوبوس را تحویل گرفت که تا پیش از بازگشایی مدارس در خطوط مختلف فعال می‌شود و مابقی نیز به مرور وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان خواهد شد.

علاوه بر اتوبوس‌های جدید، ۱۰۰ دستگاه «میدلباس» نیز توسط شهرداری اصفهان خریداری شده است که ۵۰ دستگاه آن تا پایان شهریورماه به خطوط اتوبوسرانی اضافه می‌شود و مابقی میدل‌باس‌ها نیز تا پایان سال به ناوگان موجود اضافه می‌شود؛ با احتساب این موارد، ۶۲ دستگاه اتوبوس جدید تا قبل از آغاز مهرماه به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه می‌شود و علاوه بر آن حدود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده نیز بازسازی خواهد شد.

اضافه‌شدن بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان نوعی رکورد محسوب می‌شود، اما مدیریت شهری اصفهان به این میزان اکتفا نمی‌کند و تا پایان سال علاوه بر تحویل گرفتن اتوبوس‌های خریداری شده، قرارداد خرید چندین اتوبوس دیگر را نیز امضا خواهد کرد.

از ابتدای مهرماه با افزایش حجم ترددها در شهر به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به حدود ۹۰۰ دستگاه می‌رسد و وضعیت نامناسب فعلی شهر، سامان می‌گیرد، همچنین سر فاصله زمانی تردد اتوبوس‌ها کاهش می‌یابد و کمبودی از نظر کمیت اتوبوس‌ها نخواهیم داشت.

اقدامات دیگری در خصوص مهندسی خطوط اتوبوسرانی و تسریع در تردد اتوبوس‌ها در راستای عدالت در استفاده عموم شهروندان از خدمات این حمل‌ونقل عمومی انجام شده است که راه‌اندازی خط چهار تندرو و خط پرش در خیابان‌های امام خمینی (ره)، مسجدسید ، عبدالرزاق و دیگر خیابان‌های اصفهان که به صورت ابتکاری و در راستای بهبود خدمات و جبران کمبود اتوبوس‌ها انجام شد، از جمله اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به شمار می‌رود.

سامانه نرم‌افزاری اتوبوسرانی نیز به بهره‌برداری رسیده است که علاوه بر نمایش اتوبوس‌های خراب و متوقف در مسیر به اپراتور، مسیر و محل دقیق ناوگان را نیز به شهروندان نشان می‌دهد که می‌توانند طبق آن سفر درون‌شهری خود را برنامه‌ریزی کنند.

حدود ۵۰ تابلوی نمایشگر در ایستگاه‌های منتخب اتوبوس در سطح شهر نصب شده است که شهروندان می‌توانند محل اتوبوس را مشاهده کنند یا با بارگیری و نصب نرم‌افزار روی تلفن همراه خود، علاوه بر مشاهده محل اتوبوس‌ها، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد و زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را نیز ببینند؛ کاهش اضطراب، آرامش روان مسافران و برنامه‌ریزی مناسب آنها از جمله مزایای این نرم‌افزار است.

با توجه به اینکه پس از دو سال وقفه، سرویس مدارس به‌صورت کامل به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی می‌کند، چه تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته شده است؟

با توجه به اهمیت این موضوع، رویکردی در خصوص تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس در نظر گرفته شد؛ در سال‌های گذشته کمیته ماده ۱۸ با حضور نمایندگان سازمان تاکسیرانی، فرمانداری و آموزش‌وپرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی تشکیل می‌شد، اما امسال این کمیته در اردیبهشت‌ماه تشکیل شد و با ارسال مصوبه به شورای اسلامی شهر اصفهان و تصویب آن در صحن علنی این شورا و فرمانداری، نرخ‌گذاری سرویس مدارس با هدف تعیین تکلیف رانندگان و ترغیب آنها به ثبت‌نام در شرکت‌های حمل‌ونقلی دانش‌آموزان و ترغیب والدین به استفاده از سرویس مدارس انجام شد.

در اصفهان «تمام شهر مدرسه است»/ ورود ۲۰۰ اتوبوس به خطوط اتوبوسرانی

والدین می‌توانند با مراجعه به مدرسه محل تحصیل فرزندان و از طریق شرکت‌های مجاز حمل‌ونقلی دانش‌آموزان، برای استفاده از سرویس مدرسه ثبت‌نام کنند؛ پیش از شیوع ویروس کرونا حدود هشت هزار راننده سرویس‌دهی به مدارس را انجام می‌دادند، اما با توجه به شیوع آن، به کارهای دیگر مشغول شدند که ایجاد انگیزه در آنها برای بازگشت به این شغل، با تبلیغات و مشوق‌های سازمان تاکسیرانی انجام شده است.

از شهروندان درخواست داریم هرگونه تخلف در زمینه سرویس مدارس را به سامانه ۱۳۷ یا سازمان تاکسیرانی از طریق شماره ۳۵۶۸۸۱۰۰ گزارش دهند تا بتوانیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

با توجه به اینکه ستاد مهر در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تشکیل شده است، چه برنامه‌هایی در دستور کار این ستاد قرار گرفته است؟

ستاد مهر شهرداری اصفهان با شعار «تمام شهر مدرسه است» در سطح مناطق پانزده‌گانه تشکیل شده است؛ انتخاب این شعار به جهت آن بود که اصفهان همچون یک مدرسه بزرگ است و دانش‌آموزان علاوه بر اطراف مدرسه‌ها در تمام شهر تردد می‌کنند و ضمن توجه به قوانین، دیگر شهروندان نیز باید به دانش‌آموزان توجه داشته باشند.

با تشکیل ستاد مهر در مناطق پانزده‌گانه شهر، اقداماتی همچون، خط‌کشی عابرپیاده، نصب تجهیزات ترافیکی، تکمیل پروژه‌های عمرانی، ایمن‌سازی معابر و ایمن‌سازی اطراف مدارس با همکاری مناطق آموزش‌وپرورش انجام شده است و بعضی دیگر از اقدامات نیز در حال انجام است که به‌صورت روزانه گزارش اقدامات رصد می‌شود؛ در نظر داریم اصفهان را برای استقبال از مهرماه ایمن‌سازی و مناسب‌سازی کنیم.

از شهروندان درخواست داریم هنگام بازگشایی مدارس، برای تردد در شهر حداکثر مراقبت از دانش‌آموزان را داشته باشند و دانش‌آموزان نیز باید نحوه عبور از خیابان، استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی و دیگر موارد را آموزش ببیند.

یکی دیگر از اقداماتی که در ستاد مهر پیگیری می‌شود، زیباسازی شهر برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه است که این اقدامات نیز در راستای مناسب‌سازی شهر برای آنها انجام می‌شود؛ از مدیران مدارس و انجمن‌های اولیا و مربیان درخواست داریم وضعیت ترافیکی اطراف مدارس را بررسی کنند و مشکلات احتمالی را به ستاد مهر گزارش کنند تا پیش از مهرماه رفع شود.

بسته‌های تبلیغاتی متنوعی نیز در خصوص رعایت قوانین و توجه به دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که به مرور در شهر نصب می‌شود.

آیا در آستانه مهرماه، خط یک متروی اصفهان برای جابه‌جایی دانش‌آموزان و دانشجویان برنامه ویژه‌ای دارد؟

اقداماتی برای تردد قطارهای فوق‌العاده در ساعات پیک تردد دانش‌آموزان و دانشجویان، همچنین ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که اطلاع‌رسانی آن به شهروندان انجام خواهد شد.

کد خبر 603201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.