تلسکوپ‌ مناسب برای رصد سیارات فراخورشیدی چه ویژگی دارد؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: معمولاً تلسکوپ‌هایی برای رصد سیارات فراخورشیدی طراحی می‌شود که در جو زمین با آلودگی کمتری روبه‌رو شود و با شکست نور مواجه نباشد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جست‌وجو و یافتن حیات بیگانه بسیار دشوار است، اظهار کرد: نخستین چالشی که در پیدایش حیات بیگانه وجود دارد، کیفیت تلسکوپ‌های زمینی است.

وی افزود: تلسکوپ‌هایی ساده زمینی قادر نیست که حتی ستارگان اطراف خورشید را مشخص کند، زیرا نزدیک‌ترین ستاره ۴.۲ سال نوری از زمین فاصله دارد و اگر با سرعت نور حرکت کنیم بیش از چهار سال طول می‌کشد تا به آن ستاره دست‌یابیم.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در کهکشان راه‌شیری صد میلیارد ستاره وجود دارد که در فاصله‌های بسیاری از سیاره زمین قرار گرفته است و قطعاً تلسکوپ‌های معمولی قادر به رصد و بررسی ستارگان نیست.

وی تاکید کرد: در این صورت بررسی سیارات توسط تلسکوپ‌های معمولی زمینی امکان‌پذیر نیست و به تلسکوپ‌هایی نیاز خواهیم داشت که تکنولوژی خاصی داشته‌باشد و در نقطه‌ای قرار بگیرد که با آلودگی کمتری مواجه شود.

منتظری در همین رابطه افزود: معمولاً تلسکوپ‌هایی که برای این کار طراحی می‌شود در جو زمین قرار می‌گیرد که با آلودگی کمتری روبه‌رو شود و با شکست نور مواجه نباشد.

وی تصریح کرد: هنگامی که نوری از اجرام منعکس می‌شود با گرد و غبارهای کیهانی برخورد می‌کند و به سمت قرمز تمایل می‌یابد؛ در این هنگام از طیف مرئی خارج می‌شود و به همین دلیل رصد سیارات فراخورشیدی بسیار دشوار است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: یکی از مأموریت‌های تلسکوپ فضایی «جیمزوب» رصد و بررسی سیارات فراخورشیدی است. ازجمله سیاراتی که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته هفت سیاره کپلر است که توسط «هابل» رصد شده و حداقل یکی از این سیارات می‌تواند میزبان حیات بیگانه باشد.

وی اشاره کرد: در روند بررسی سیارات فراخورشیدی، این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر به اجرام دوردست نگاه کنیم مانند این است که به گذشته نگاه کرده‌ایم؛ بنابراین اگر جیمزوب بخواهد سیارات و کهکشان‌هایی را که در عمق کیهان قرار دارد، بررسی کند به گذشته بسیار دوری سفر خواهد کرد.

کد خبر 603077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.