«تاریخ موسیقی خاورزمین» به چاپ چهارم رسید

کتاب «تاریخ موسیقی خاورزمین؛ ایران بزرگ و سرزمین های مجاور» نوشته هنری جورج فارمر با ترجمه بهزاد باشی توسط انتشارات معین به چاپ چهارم رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی انتشارات معین کتاب «تاریخ موسیقی خاورزمین؛ ایران بزرگ و سرزمین‌های مجاور» نوشته هنری جورج فارمر با ترجمه بهزاد باشی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ چهارم رسیده است.

هنری جورج فارمر نویسنده این ‌کتاب، موسیقی‌شناس و عرب‌شناس انگلیسی است که سال ۱۸۸۲ متولد و سال ۱۹۶۵ درگذشت. او تالیفاتی درباره موسیقی اسلامی و موسیقی عربی دارد که «تاریخ موسیقی خاورزمین» گوشه‌ای از این ‌تالیفات است.

این ‌کتاب به‌گفته دست‌اندرکاران انتشارش، ۶۰ سال در انتظار ترجمه فارسی بود تاریخ کامل موسیقی جهان شرق را شامل می‌شود. به‌این‌ترتیب مخاطب کتاب پیش‌رو، تاریخ موسیقی ایران بزرگ، بین‌النهرین، شام، حجاز و همچنین قسمت‌های شرقی و غربی خاورِ زمین را شامل می‌شود.

به گفته نویسنده کتاب «تاریخ موسیقی خاورزمین» این ‌اثر هم نیاز خاورشناسان را رفع می‌کند هم خواسته موسیقی‌دانان را.

در بخشی از ترجمه فارسی این ‌کتاب می‌خوانیم:

ابن سینا سوای اثر عظیمش به نام «قانون فی الطب» که به یکی از کتب درسی پزشکان در سراسر دنیای متمدن تبدیل شد، به خاطر خدماتی که به علم و فلسفه کرده به خوبی شناخته شده و مورد احترام است. دست کم سه اثر ابن سینا مربوط به موسیقی است که موسیقی نظری را با تفصیل قابل ملاحظه‌ای مورد بررسی قرار داده است. مهم‌ترین اینها، بخشی از شفا است که در سال ۱۳۱۳ هجری در تهران منتشر شده است و نسخ خطی متعددی از آن نیز در کتابخانه های انگلستان موجود است. فصول کوچک‌تری درباره علم موسیقی که فقط به صورت تعاریف علمی آمده است در کار دیگر ابن سینا به نام رسالة فی تقسیم الحکمة و کارهای مشابه دیگری از او نیز واقع شده است. ابن سینا که او را آموزگار بزرگ (الشیح الرئیس) نامیده‌اند، طی قرون متمادی روی نظریه پردازان موسیقی ایران و عرب نفوذی عظیم و فوق العاده داشته است...

کد خبر 603034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.