تعریف اصلی آب، جاری بودن زاینده‌رود است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است منابع و مصارف آب چه در اصفهان، چه استان همجوار و چه استان بعدی کنترل شود. اگر آب نیست و محدود است باید برای همه این گونه باشد.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آب اصفهان، اظهار کرد: مسئله آب اصفهان از سال ۷۸ که انتقال آب به یزد به تصویب رسید، شروع و به دنبال آن پروژه تونل اول، دوم و تونل سوم و بهشت‌آباد ایجاد شد، اما سوءمدیریت و نگاه سیاسی باعث شد تا مشکل آب اصفهان تشدید شود. سال ۷۸ تصمیم بر این بود که تونل سوم کوهرنگ ایجاد و سد تونل سوم احداث و سپس آب به یزد منتقل شود، اما بدون اینکه تونل و سدی احداث شود آب را به یزد انتقال دادند.

وی ادامه داد: حل مسئله آب را تنها در جاری بودن زاینده‌رود و زنده بودن آن می‌دانیم، شورای اسلامی شهر اصفهان و اعضای کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار به اتفاق نظر رسیدند که آب یعنی جاری بودن زاینده‌رود؛ علاوه‌بر اینکه موضوعاتی از جمله آب‌های زیرزمینی، پساب، فضای سبز و صرفه‌جویی نیز حائز اهمیت است، اما تعریف اصلی ما از آب این است که زاینده‌رود جاری باشد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس قانون، اولین وظیفه حاکمیت، تأمین آب محیط زیست، سپس شرب، کشاورزی و سایر موارد است، یعنی شرب بر محیط زیست مقدم نیست و امروز تالابی خشک به نام گاوخونی و مسیر ۴۰۰ کیلومتری زاینده‌رود را داریم که محیط زیست آلاینده را برای ما به ارمغان آورده است.

وی اضافه کرد: مهم‌تر از همه این موارد به وجود آمدن مشکلات و مسائل بهداشتی به واسطه درست جاری نبودن زاینده‌رود برای مردم، شهر و منطقه است. مشکل آب شرب، اقتصاد، معیشت، اشتغال و جاری بودن زاینده‌رود باید رفع شود، زیرا معتقد هستم اگر زاینده‌رود جریان داشته باشد، بسیاری از مشکلات استان رفع خواهد شد و این نگاه را به عنوان مطالبه در شهر و شورای اسلامی شهر ایجاد کردیم.

نادرالاصلی در خصوص ضرورت صرفه‌جویی و تأمین منابع و مصارف آب، خاطرنشان کرد: اصلاح نوع کشت و آبیاری فضای سبز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما مسئله اصلی ما آب است، آب زاینده‌رود در حالی جریان می‌یابد که سرآب درست باشد.

وی اظهار کرد: لازم است منابع و مصارف آب چه در اصفهان، چه استان همجوار و چه استان بعدی کنترل شود. اگر آب نیست و محدود است باید برای همه این گونه باشد. به طور صریح گفته می‌شود استان شرقی ما کشت‌های جالیزی تولید می‌کند، این در حالی است که کشت‌های جالیزی تنها با آب شیرین انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: معتقد هستم اصفهان در حوضه فریدن و جنوب استان ظرفیت خوبی دارد. یکی از نمایندگان گفته است که در جنوب اصفهان حدود ۲.۸ میلیارد مترمکعب آب داریم و به دنبال زنده کردن آن هستیم. همچنین مطالبه‌گری عمومی مردم را نباید از دست بدهیم؛ قصه اصفهان در این دوره مانند سال ۷۸ نیست و مطالبه‌گری را از کانال‌ها و مسیرهای مختلف دنبال می‌کنیم، باید در این راستا ماجرای آب اصفهان حل شود.

کد خبر 602978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.